تنش میان هند و پاکستان وارد مرحله خطرناکتری شد

تنش میان دهلی نو و اسلام آباد درحالی ادامه دارد که نخست‌وزیر پاکستان از واکنش کوبنده به اقدامات هند در کشمیر سخن گفت.
وی در سخنانی اعلام کرد: من به اطلاع همگان رسانده‌ام که پاکستان خواهان جنگ نیست اما در عین حال نمی‌تواند از چالشهایی که امنیت و سلامت آنرا تهدید می‌کند، چشم پوشی کند. تصمیم هند در لغو خودمختاری کشمیر خطری برای امنیت پاکستان و تمامیت ارضی آن محسوب می‌شود. اقدامات هند سبب محروم شدن کشمیری‌ها از حق تعیین سرنوشتشان شده است و این مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل است.
نخست وزیر پاکستان افزود: ما آماده بزرگترین واکنش ممکن علیه دشمن هستیم و جامعه جهانی پس از آن مسئول تبعات فاجعه بار خواهد بود.
عمران خان مقامات هند را فاشیست توصیف کرد و آنها را متهم به اقدامات تروریستی برضد مردم بی‌گناه در کشمیر کرد.


وی با اشاره به توان نیروهای پاکستانی برای واکنش به شکل مناسب در قبال هر اقدام خصمانه هند بیان کرد: اسلام آباد ساکنان کشمیر را تنها نخواهد گذاشت و به حمایت معنوی، دیپلماسی و سیاسی از آنها ادامه خواهد داد. پاکستان بر تلاشهای دیپلماتیک خود برای آشکار کردن چهره واقعی هند افزوده است. جامعه بین‌المللی باید به هند برای دست برداشتن از اقداماتش فشار وارد کند. دنیا باید به طوری جدی زرادخانه اتمی هند را مورد توجه قرار دهد به ویژه که تحت کنترل دولت نژادپرست و حامی تفکر برتری هندوهاست.
عمران خان اخیراً پیش از این نیز طی اظهاراتی گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های من پس از انتخاب به نخست‌وزیر‌ی تلاش برای صلح پایدار و عادلانه در جنوب آسیا بود. هند و پاکستان باوجود گذشته دشوار خود با چالش‌هایی مشابه مانند فقر، بیکاری و تغییرات اقلیمی، به ویژه خطر ذوب شدن یخچالها و کمبود آب برای صدها میلیون شهروند روبرو هستند. قصد من آن بود تا روابط با هند را به واسطه تجارت و حل و فصل مناقشه کشمیر، که یکی از بزرگترین موانع برسر عادی سازی روابط دو کشور است بهبود بخشم.
وی افزود: در اولین سخنرانی رسانه‌ای خود پس از انتخابات،به مردم پاکستان اعلام کردم که ما به دنبال صلح با هند هستیم و اگر هند یک گام بردارد ما دو گام برخواهیم داشت. متعاقباً نشستی میان وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ترتیب داده شد که هند در نهایت این دیدار را لغو کرد. همان ماه اولین نامه خود را برای دعوت به مذاکره و صلح به نخست‌وزیر هند نارندا مودی ارسال کردم.
عمران خان افزود:متاسفانه تمام تلاش‌های من برای آغاز گفتگوهای صلح ازسوی هند رد شده است.