تهدید و تطمیع آمریکا نتیجه نداد /نفتکش ایرانی در بندر سوری پهلو گرفت

سرویس سیاسی-محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در هنگام ورود به فرودگاه جاکارتا (پایتخت اندونزی) در جمع خبرنگاران به موضوع مهمی‌ اشاره کرد. او گفت: «کار بسیار شرم‌آور دیگری که برایان هوک انجام داده ‌ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن به ایشان پیشنهاد صریح داده و اصلاً هم تلاش نکرده در لفافه دیپلماتیک بگنجاند و گفته است من اسمم این است و مسئولیتم این است و شما می‌توانید کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید یا این کار را نکنید و زندگی بسیار بدی در آینده، منتظر شماست. این مسئله نه تنها نشان دهنده سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست.»
 این در حالی است که ناخدای نفتکش ایرانی پیشنهاد رشوه مقامات آمریکایی را رد کرده است. با این حال وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز پیش ناخدای نفتکش ایرانی و کارکنان این نفتکش را مشمول تحریم قرار داد که این اقدام در واکنش به عدم همراهی با خواست آمریکا صورت گرفته است.
به در‌و‌دیوار زدن آمریکا
پس از توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلستان و سپس اقدام ایران در توقیف نفتکش متخلف انگلیسی، دولتمردان جزیره سر عقل آمدند و نفتکش ایرانی را آزاد کردند. در حالی که انگلیس این تصمیم را گرفته بود خبرها حاکی از آن بود که از طرف کاخ سفید درخواست‌هایی به انگلستان برای انصراف از این اقدام ارسال می‌شد اما سرانجام نفتکش کشورمان آزاد شد.


پس از آزادی نفتکش ایرانی آمریکایی‌ها که خود را در برابر اقدامات ایران عاجز یافته بودند به در و دیوار زدند تا از حرکت این نفتکش ممانعت به عمل آورند. این خواب و خیال را جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در پیامی توئیتری بیان کرده بود: تحریم‌های آمریکا و به همان نسبت توقیف یک کشتیِ درگیر در فعالیت‌های غیرقانونی، موضوع جدی است. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: بگذارید این درسی برای همه آنهایی باشد که راغب به حمایت از انتقال نفت ایران به مقصد سوریه هستند.
آدریان در بندر سوریه
به رغم تمام دشمنی‌ها و مکر و حیله‌هایی که توسط آمریکا و انگلستان به کار بسته شد اما دیروز خبری در رسانه‌های برخط منتشر گردید. این خبر را تسنیم از قول پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش کرد.
پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در گیبرالتار توقیف شده بود محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است. به مقصد رسیدن این نفتکش گویای آن است که چگونه مقاومت و اقدام متقابل می‌تواند مانع زورگویان و قلدران جهان شود تا به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانند.