دولت پنهان آمریکا

گویا همانطور که ما اینجا از دولت پنهان و تاثیراتش می‌گوییم، در آمریکا نیز با چنین موضوعی روبرو هستیم.البت با این تفاوت که گفته می‌شود دولت پنهان اینجا خارج از دولت است و در آمریکا در داخل دولت.«تد کروز» سناتور جمهوری خواه مدعی شده در داخل دولت ترامپ، دولتی پنهانی وجود دارد که تلاش می‌کند تصمیمات ضد ایرانی دولت اصلی را تعدیل کند .وی معتقد است این دولت در صدد حفظ برجام و تضعیف فشار حداکثری بر تهران است.
بنده نیز با این ادعا هم داستانم اما نه به این شکل!حتما سناتور تندرو آمریکایی بهتر از من و شما از ساختار و لایه های قدرت در کشور خود آگاه است لیکن مشخص نیست با چه هدفی در این مورد «به خصوص» به اصطلاح خود را به آن راه زده است .امر مشاوره و تحلیل و سپس تصمیم در ایالات متحده بسیار جدی گرفته می‌شود.در واقع ساختارها به گونه ای شکل گرفته اند که از رئیس جمهور گرفته تا وزیر و وکیل موظف هستند قبل از هر تصمیم اجرایی وتقنینی نظر مشاوران و تحلیلگران زبده و کارآزموده که یک عمر شغل شان این بوده را جویا شوند.هرچند ممکن است مسئولی در این کشور احساس بدی نسبت به مشاوران و تحلیلگران داشته و صرفا برای آنکه عرف را رعایت کرده باشد نظر آنان را جویا شود و همان تصمیم اولیه خود را بگیرد ولی بهرحال این موضوع امری مهم و محتوم است.از سوی دیگر نباید از ذهن دور‌ نگه‌داشت این موضوع هم ممکن است رخ دهد که مشاوران و تحلیلگران آمریکایی برای خوش‌آمد مقام مسئول - مثلا رئیس جمهور- نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند که باز هم اصل قضیه را نمی‌توان منکر شد. موجز و خلاصه عرض کنم: اگر این تحلیلگران و مشاوران در لایه‌های قدرت ایالات متحده نباشند قطعا تصمیماتی به شدت اسفناک تر حداقل در سیاست خارجی اتخاذ می‌شد.به نوعی نظرات کارشناسی این تحلیلگران «سرعت گیری» برای تصمیمات شتابزده و غیرعقلانی حاکمان کاخ‌سفید است.
بد نیست اینجا یک مثال بیاورم تا کمی عمیق تر شوید.در دوران بوش پسر،آمریکا پس از خلع دیکتاتور،در منجلاب عراق گیر افتاده بود.در یکی از همین جلساتی که میان رئیس جمهور و تیم تحلیلگران سیا در اتاق بیضی کاخ سفید برگزار می‌شود در میان بهت حضار، بوش پسر از تفاوت شیعه و سنی می‌پرسد!
عرضم این نکته است که این تحلیلگران از دولت پول می‌گیرند که از بام تا شام اطلاعات لازم را در هر بخش جمع آوری کرده،گزارش بنویسند و سپس تحلیل خود را ارائه دهند.نمی خواهم بگویم مو لای درز این داستان نمی‌رود چرا که فی المثل بارها و بارها به دلیل وابستگی مالی سیا به کاخ سفید روسای سازمان،تحلیلگران خود را مجبور کردند تحلیلی در حضور رئیس جمهور ارائه دهند که به مقام اول آمریکا برنخورد!اما من حیث المجموع عرف چنین بود که عرض کردم.


اما درباره ادعای سناتور جمهوری خواه لازم است گفته شود مطمئنا تحلیلگران میز ایران در نهادهای مختلف آمریکایی تصمیم گیران کاخ سفید را از تداوم روند فعلی برحذر داشته و خواستار تجدیدنظر شده اند.دیتاهای موجود این آلارم را می‌دهد که انتهای این کشمکش، خواسته آمریکا در مورد ایران را برآورده نمی‌کند.شکاف‌های ایجاد شده میان ترامپ و بولتون را می‌توان از نتایج تحلیل‌ها و گزارش‌هایی دانست که به صورت منظم به ساختمان کاخ سفید می‌رود تا رئیس جمهور آن را مطالعه و سپس تصمیم بگیرد.حتما میان این مطالب و ادعاهای جان بولتون زاویه آشکاری وجود دارد.
اشتباه نشود !تصور نکنید تحلیلگران میز ایران، عاشق ایرانی‌ها هستند و دل شان به دل ما گره خورده !خیر.شاید جالب باشد بدانید کارشناسانی را برای میز ایران به کار می‌گمارند که اتفاقا از سیستم مستقر در تهران تنفر نیز داشته باشند. همانطور که تحلیلگران میز کره شمالی از کره شمالی تنفر دارند. اما بهرحال تحلیل‌های آنان منطبق بر واقعیاتی است که می‌بینند و می‌شنوند.
حال اینکه سناتور تندرو از دولت پنهان در دولت اصلی می‌گوید، قطعا آدرس غلط‌دادن به رسانه‌هاست.فی الواقع دولت پنهان همین تحلیلگرانی هستند که قطعا تلاش داشتند ترامپ را از گمراهی نجات دهند تا تصمیم شایسته‌ای بگیرد.تصمیمی بگیرد که بیش از این وجهه آمریکا در دنیا لطمه نبیند و تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نشود.واشنگتن در طول سال‌های گذشته اشتباهات فراوانی را در سیاست خارجی مرتکب شده که می‌تواند درس عبرت مناسبی برای حاکمان فعلی باشد. بنده امیدوارم تحلیلگران آمریکایی بتوانند ترامپ را مجاب کنند که گوش به توصیه‌های فاشیست‌های نئوکان ندهد.