اروپا باز هم در خان آمریکا ماند

ادیب- کارشکنی آمریکا و اصرار بر تحریم های یک جانبه و احتمالاً شرط و شروط  زیاده خواهانه اروپا در مذاکرات با ایران همچون اشاره یک دیپلمات فرانسوی به مسئله «اف.ای.تی.اف» در بحبوحه مذاکره با ایران، از جمله دلایلی است که به نظر می رسد ماراتن مذاکرات هسته ای را حداقل برای یک دوره دو ماهه [و شاید پنج ماهه دیگر] تمدید کند. ایران دیروز به طور رسمی برداشتن گام سوم کاهش تعهداتش را اعلام و تأکید کرد که بر سر موضوعات غیربرجامی مذاکره نمی کند. اما مقامات فرانسوی، آن چه را که «امنیت خلیج فارس» و «وضعیت برجام بعد از سال 2025» می خوانند، جزو موضوعات گفت و گوها می دانند و حتی یکی از دیپلمات های این کشور اجرایی شدن ایده خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را هم به پذیرفتن استانداردهای FATF توسط ایران گره زده است. وزیر خارجه کشورمان هم که در بنگلادش به سر می برد، با بیان این که در فاصله روزهای پنج شنبه و جمعه، گام سوم را برخواهیم داشت، تأکید کرد: «بعد از ۲ ماه طبق رویه خودمان، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، گام چهارم اتخاذ خواهد شد، باز هم مذاکرات را متوقف نمی‌کنیم و مذاکرات را ادامه خواهیم داد.» اما همه این اتفاقات در حالی رخ داد که شب گذشته برایان هوک مسئول میز ایران در کاخ سفید آب پاکی را روی دست فرانسه و اروپا ریخت و تاکید کرد آمریکا برای اجرای بسته پیشنهادی اروپا هیچ معافیت نفتی صادر نمی کند. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز شب گذشته در واکنش به گزارش‌ها در خصوص طرح فرانسه برای کاستن از تحریم‌ها علیه ایران در ازای پایبندی ایران به برجام گفت که دولت او تحریم‌ها علیه ایران را رفع نخواهد کرد.  او در عین حال در کمال گستاخی  احتمال دیدار با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را رد نکرد و گفت: «هر چیزی ممکن است».
 
آغاز گام سوم
اروپایی ها که اردیبهشت از ایران فرصتی در حد «چند هفته» می‌خواستند، با فرصت چهار ماهه نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند در نهایت رئیس جمهور روز گذشته از آغاز گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران خبر داد. دکتر روحانی در عین حال تأکید کرد که اختلافات ایران و اروپا در مذاکرات مربوط به اجرای برجام کم شده اما به نتیجه نهایی نرسیده است: «مثلاً اگر در 20 مسئله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در 3 مسئله است و بخش عمده آن ها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم.» رئیس جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت با بیان این که در عین حال 2 ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: «ضمن این که گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.»
باطن گام سوم فوق العاده مهم است
روحانی گام سوم ایران را تشریح نکرد و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز جز اظهارنظر رئیس جمهور خبر دیگری در این باره منتشر نشده است. او در جلسه دیروز هیئت دولت گفت: «ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء ا... با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج می شود و فعالیت اش شتاب می گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.»
 


شرط های ایران و اروپا برای توافق احتمالی
رویترز به نقل از یک دیپلمات فرانسوی خبر داده که اجرایی شدن هر گونه تبادل مالی بین ایران و اروپا منوط به پذیرش استانداردهای FATF از سوی ایران است. به گزارش فارس این منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه گفت: «یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آن‌ها شرایط ضروری FATF‌ را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم». در عین حال، ایران هم شروط و انتظارات به حقی از این مذاکرات دارد.
روایت صبح نو از شروط ایران
توئیتر روزنامه صبح ‌نو نوشت: «شروط ایران در مذاکرات تهران و پاریس بر این مبناست: لغو همه تحریم های ظالمانه علیه ایران، در صورت عدم اجرای شرط اول پرداخت تمامی درآمد حاصل از فروش نفت، ایجاد نکردن هرگونه محدودیت در دسترسی به درآمد نفت و ایجاد نکردن تعهد جدید برای ایران.»  در این میان به گزارش خراسان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست دیروز دولت به خبرنگاران گفت: پیش بینی من این است که ممکن است در یکی دو هفته آینده بتوانیم نکات روشن تری را در این زمینه اعلام کنیم البته تا زمانی که جمهوری اسلامی به نتیجه قطعی و نهایی نرسد نمی‌تواند اعلام کند که توافقی صورت گرفته است.وی تصریح کرد: الان بحث این است که اگر قرار است به شرایط قبل برگردیم درباره  یک سری حقوق ما در موضوع نفت و بانک و تامین نیازمندی های ایران از کشورهای مختلف به نتیجه برسیم که پیشرفت های خوبی داشتیم، اما تا به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم نمی‌توانیم اعلام کنیم.
 
گمانه زنی های چهره ها از ماهیت گام سوم هسته ای
ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی: افزایش غنی سازی به 20 درصد، نصب سانتریفیوژهای نسل جدید، افزایش با سرعت حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده، کاهش تعهدات در مقابل آژانس و حتی تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، گزینه های روی میز ایران در گام سوم است.
بهروز نعمتی نماینده مجلس: در گام سوم ممکن است درصد غنی‌سازی افزایش یابد.
رحمان قهرمان‌پور کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی: افزایش غنی سازی به 20 درصد، یکی از محتمل ترین گزینه های گام سوم است.
حشمت ‌ا... فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی: مقطع فعلی، زمان امتیاز گرفتن از اروپا و ترامپ است و باید گام سوم را به گونه‌ای محکم برداریم که به احیای تمام توانایی‌های هسته‌ای پیش از برجام منجر شود.
یک کاربر: ایران باید گام سوم را طوری بردارد که این انگاره ذهنی را که «به برجام در هر شرایطی نیازمند است»، مخدوش کند در غیر این صورت همین طرح های صرفا روی کاغذ تا دو سال دیگر ادامه دارد.
سایت تابناک: غنی‌سازی در مرکزی غیر از نطنز [از جمله فردو]، افزایش تعداد سانتریفیوژها از عدد 5060 و رفع برخی محدودیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه از جمله گزینه های ایران است.