ادعای یک رسانه انگلیسی درباره توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین

یک رسانه انگلیسی اعلام کرد: یک منبع آگاه نزدیک به وزارت نفت ایران از توافق تهران با پکن برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل و نقل ایران خبر داده است.
به گزارش فارس، سایت خبری انگلیسی پترولیوم اکونومیست مدعی شد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تازگی به چین سفر کرد و با وانگ لی همتای چینی خود دیدار کرد تا در واقع ساختار قرارداد شراکت جامع استراتژیک ایران و چین که توافق آن سال 2016 امضا شد وارد مرحله جدیدی شود. به روز رسانی این توافق نشان دهنده تقویت بسیاری از حوزه‌هایی است که پیشتر در زمان قطعی شدن این توافق در قالب آن دیده شده بود.
این رسانه انگلیسی ادعا کرده است: البته به گفته یک منبع آگاه از وزارت نفت ایران که خواسته‌ نامش فاش نشود، بخش‌های بسیاری از این توافق جدید قرار نیست به صورت عمومی اعلام شود و این در حالی است که اجرای قرارداد مذکور می‌تواند تغییراتی جدی را در تعادل بازار نفت و گاز جهانی ایجاد کند.
محور اصلی توافق جدید ایران و چین سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است.


به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی پنج سال نخست اجرای قرارداد 25 ساله با آن ها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق شود و مابقی آن به صورت مرحله‌ای و بر اساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام شود.
چینی‌ها همچنین قرار است در قالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران 120 میلیارد دلار در حوزه توسعه زیرساخت‌های تولید و حمل و نقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در پنج سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن به صورت دوره‌ای و بر اساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل و نقل ایران تزریق می‌شود.
از دیگر مزایای توافق شراکت جامع استراتژیک بین چین و ایران این است که شرکت‌های چینی برای حضور در هر گونه طرح توسعه میادین نفتی و پروژه‌های پتروشیمی ایران در اولویت قرار خواهند داشت.این رسانه همچنین مدعی تخفیف ایران به چین برای فروش نفت و پتروشیمی شده و اعلام کرده است: دو طرف توافق کردند که چین پول خریدهای خود را به یوان یا ارزهای دیگر به کشورمان پرداخت کند و این بدان معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.
یکی دیگر از فواید این توافق برای چینی‌ها این است که حضور نزدیک آن ها در توسعه زیرساخت صنعت در ایران به طور کامل همگام با ابر پروژه یک جاده یک کمربند آن هاست. در عین حال برخی کاربران فضای مجازی راجع به صحت این گزارش ابراز تردید کردند و آن را فضاسازی خبری چینی ها برا ی تحت تاثیر گذاشتن آمریکا در جنگ تعرفه ها ذکر کردند .