هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم گام سوم را برمی‌داریم

از 20 مانع، فقط 3 مانع باقی مانده است، اما همین هم باعث می‌شود تا یک توافق تمام و کمال برای فروش نفت ایران و بازگشت پول آن شکل نگیرد. از این رو، رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت اعلام کرد که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را برخواهد داشت، گامی که به زعم او «خیلی تکان‌دهنده نیست، اما باطن آن فوق‌العاده مهم است.» چیستی گام سوم کاهش تعهدات بزودی اعلام می‌شود، اما نکته اینجاست که به تأکید رئیس جمهوری و نیز وزیر امور خارجه، حتی این مرحله نیز به معنای پایان مذاکرات یا مرگ برجام نیست. مهم اینجاست که به گفته رئیس جمهوری، درخلال مذاکرات هفته‌های اخیر میان رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، حالا هم «آنان می‌دانند ما چه می‌خواهیم و هم ما می‌دانیم آنان چه می‌خواهند.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، روند مذاکرات میان ایران با طرف‌های برجام را رو به جلو خواند، اما گفت که به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم، در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا (چهارشنبه یا پنجشنبه) اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.
رئیس جمهوری با تشریح روند مذاکرات اظهار کرد: مثلاً اگر در
20 مسأله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در 3 مسأله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند، اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم.


روحانی، صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج امریکا از برجام، هوشمندانه خواند و گفت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، 2 ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها  صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هرچند که آنان توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنان کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاکره کردیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم و خیلی فاصله داشتیم، اضافه کرد: در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود، اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنان می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنان چه می‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسیاری از موارد بهم نزدیک شده‌ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم.
روحانی از تعیین یک چارچوب 5 ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آنان می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود امریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.
روحانی با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست، اما باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء الله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد، یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در عین حال دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن  اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم، باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، تندروهای درون امریکا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمی‌خواهند بین ایران و امریکا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد. او با بیان اینکه هر وقت می‌خواهیم در این رابطه جلو برویم یک جایی آن را بهم می‌زنند، گفت: آنان اگر بفهمند که ممکن است یک روزی بین ایران و امریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود، می‌دانند مرگ دائمی آنان است، چرا که اینها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند.
رئیس جمهوری افزود: هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم، این سه گروه که متأسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت اینکه امریکا از برجام خارج شد، تسلط این 3 گروه بر کاخ سفید است. آنان از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه روز سه‌شنبه قدردانی کرد و گفت: در این مقطع بسیار نیازمند بودیم با کابینه کامل و با استفاده از نیروهای تازه نفس بتوانیم بهتر انجام وظیفه کنیم و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و مهرماه که بهار علم و دانش است، انتخاب وزیر آموزش و پرورش بسیار مهم بود.

روحانی با تأکید بر اهمیت ویژه سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پرورش و جمعیت 14 میلیون نفری دانش آموزان کشور، ابراز امیدواری کرد که با حضور محسن حاجی میرزایی در این وزارتخانه، شاهد یک تحول در آموزش و پرورش در شیوه علم آموزی و پرورش دانش آموزان برای کسب مهارت‌های زندگی برای به دوش گرفتن مشاغل و مدیریت امور در آینده باشیم.
او با بیان اینکه مهم این است که برون داد ما در آموزش و پرورش چیست، تصریح کرد: علم و دانش امروز با دیروز متفاوت است، دیروز خواندن و نوشتن  بود اما امروز همه چیز به فضای مجازی منتقل شده است و برای علم آموزی و تحقیق و پژوهش سواد کامل در فضای مجازی ضروری است.
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آقای مونسان به عنوان وزیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تأکید کرد: ما باید بتوانیم با عملکردمان گره از مشکلات مردم باز کرده و زندگی مردم را آسان کنیم، اما متأسفانه امروز گویا زبان‌های ما گره دارد و نمی‌توانیم با مردم تفاهم کنیم، مردم زبان ما را درست لمس نمی‌کنند و ما هم شرایط مردم را به طور کامل درک نمی‌کنیم. گاهی مردم چیزی می‌گویند ولی ما چیز دیگری می‌شنویم.
روحانی تأکید کرد: اگر امروز ما بتوانیم حرف خود را به نسل‌های سوم و چهارم منتقل و تفاهم کنیم، موفق خواهیم شد. متأسفانه امروز بین نسل اول و دوم با نسل‌های سوم و چهارم فاصله بزرگی ایجاد شده است. مردم می‌گویند شما به خاطر دعواهای داخلی و مسائل پشت پرده خود، نه مشکل را می‌گویید و نه اینکه اراده حل آن را دارید، این نمی‌شود. مردم از ما می‌خواهند که مشکل آنها را حل کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نشستن ما روی این صندلی مسئولیت زمانی مشروع است که درست بفهمیم مردم از ما چه می‌خواهند و با شهامت عمل کنیم آنچه را که مردم می‌خواهند، افزود: مردم امروز از نظر اقتصاد و معیشت دچار مشکلات فراوان هستند، وظیفه امروز ما این است که با باز کردن گره‌ها و رفع موانع و پیچ و خم‌ها و کاستن از تشریفات و بوروکراسی، فضای کسب و کار را فراهم کنیم و از طرف دیگر به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعتماد بدهیم که در کشور سرمایه‌گذاری کنند.
روحانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ایام محرم تأکید کرد: ما هر پیروزی که در کشور داشته‌ایم در سایه فرهنگ عاشورا و پیروی از راه و رسم اباعبدالله(ع) بوده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه درس عاشورا خیلی عمیق است، گفت: خداوند یک قدرت و توانی به انسان داده که می‌توانیم در یک زمان کوتاه از فرش به عرش برسیم، خدا این قدرت را به ما داده ما این چنین پرواز را می‌توانیم انجام دهیم و امام حسین(ع) این پرواز را از یک صبح تا بعد از ظهر انجام داد و حتی دشمنان امام حسین(ع) هم به آن اعتراف کردند و همه دیدند که در تمام لحظات امام حسین(ع) هدف و یارانش را فراموش نکرد.

برش

در هیأت دولت اعلام شد
رشد ۳۶ درصدی انتصاب مدیران زن در دو سال گذشته

مطابق گزارش معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از «انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در سال دوم دولت دوازدهم»  که روز گذشته در هیأت دولت ارائه شد، در سطوح مدیریتی سه گانه (عالی، میانی و پایه) تعداد مدیران زن از میزان ۶/۱۳ درصد در سال ۹۶ به ۶/۱۸ درصد در سال ۹۸ افزایش یافت و نیز رشدی ۳۶ درصدی را در انتصابات مدیران زن طی دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، همچنین اعلام شد که استان‌های بوشهر، گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و البرز به ترتیب بیشترین درصد مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی زن در استان‌ها در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده اند.
دولت در ادامه جلسه خود مبلغ چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تأمین کود مورد نیاز بخش کشاورزی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اختصاص داد.
هیأت وزیران همچنین با اصلاح و کاهش حقوق ورودی برخی اقلام شامل تعدادی انواع لوبیا، اندام‌های تکثیری رز، تخم نطفه دار و جوجه یک‌روزه بوقلمون گوشتی، کوبیده دربسته غیرخرده فروشی و چای سیاه و نیز ایجاد تعرفه برای برخی انواع لوبیا و بذر پیاز موافقت کرد. مطابق این تصمیم، حقوق ورودی و تعرفه‌های اقلام فوق 5 درصد تعیین شد.
دولت در ادامه به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق تأمین تجهیزات و امکانات مربوط با اختصاص مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن نظارت فنی و اجرایی، گزارش نحوه هزینه‌کرد اعتبار مذکور را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کند.