حاضرم به جای دختری که محکوم شده به زندان بروم

حامد جیرودی
خبرنگار
تیم ملی فوتبال 19 شهریور اولین بازی خود در مقدماتی جام جهانی را مقابل هنگ‌کنگ در این کشور برگزار می‌کند و در بازی دوم، 18 مهر در ورزشگاه آزادی میزبان کامبوج است. این بازی‌ها علاوه بر اهمیت مرسوم از آن حیث که قرار است ورود زنان در ورزشگاه‌ها هم استارت بخورد، اهمیت ویژه‌ای دارد. 12 مرداد، داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای  سازمان لیگ فوتبال اعلام کرد که فیفا تا نهم شهریور به فدراسیون فوتبال مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص شود. 28 مرداد، علی ربیعی سخنگوی دولت خبر از ورود زنان به ورزشگاه‌ها در بازی‌های ملی داد و 30 مرداد هم محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، اعلام کرد که امکان حضور بانوان در بازی‌های ملی در ورزشگاه آزادی فراهم شده است.در فاصله یک ماه مانده تا آغاز بازی خانگی تیم ملی، داریوش مصطفوی به خبرنگار «ایران» گفت: «AFC و فیفا مصمم هستند که حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران عملیاتی شود ولی هنوز دستورالعملی که این اتفاق می‌افتد، به دست ما در کمیته استیناف نرسیده است. هیچ کجای دنیا اینکه حضور تماشاگران را در بازی‌های ملی و باشگاهی جدا کنند، وجود ندارد. بانوان باید به ورزشگاه بیایند. بعضی مسائل در مقررات حرفه‌ای فوتبال باید و الزام است؛ مثل مسأله حضور زنان در ورزشگاه‌ها. بعضی موارد هم در مرحله بعد است، مثل اینکه اگر نور استادیوم کم باشد یا صندلی‌ها شماره‌دار نباشد، جریمه می‌کنند ولی محروم نمی‌کنند. بعضی مسائل را هم توصیه می‌کنند، مثل اینکه گیت‌ها را طوری نصب کنید که مردم دچار مشکل نشوند و بلیت را به آسانی در اختیار مردم بگذارید.»
مصطفوی درباره اینکه امیدوار است حضور زنان در بازی با کامبوج اتفاق بیفتد؟ چنین پاسخی داد: «من از اول عمرم امیدوار بوده‌ام ولی به عنوان کسی که عمرم را در فوتبال گذاشته‌ام، صلاح نمی‌دانم فوتبال مملکت ما گرفتار شود. این هم که یک بازی مقابل کامبوج زنان به صورت گزینشی بروند، درست نیست. ما تا پایان سال در همین یک بازی میزبان هستیم و به اعتقاد من، اول باید زمینه حضور زنان در بازی‌های لیگ مهیا شود. بانوان ما اینقدر که روی لیگ اصرار دارند، روی تیم ملی اصرار ندارند. اگر نتوانند برای لیگ به ورزشگاه بروند، سرخوردگی به وجود می‌آید. در کل رأی‌مان در کمیته استیناف حضور بانوان است. مگر اینکه رأی دست ما نیاید.»


دیروز خبر تلخی منتشر شد که واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی را هم به همراه داشت. دختر 29 ساله که هوادار استقلال بوده و به خاطر رفتن به ورزشگاه به 6 ماه حبس محکوم شده و به خاطر فشار روحی حاصل از این حکم، سه‌شنبه مقابل دادگاه خودسوزی کرد. مصطفوی به این موضوع واکنش نشان داد:« در کشور ما دموکراسی اسلامی وجود دارد اما در دنیا نمی آیند دموکراسی را تشریح یا توضیح دهند که به چه صورت است وهر کسی می‌تواند کاری را بدون این که به کسی یا جایی آسیب بزند، انجام دهد. این دختر به 6 ماه حبس محکوم شده و حتی یک ثانیه زندان بودن، بسیار سخت است. متأسفانه درنظر نگرفته‌اند این خانم آمده فوتبال ببیند یا در کار خلاف شرکت کند؟ آیا او به آنچه موسوم به پارتی شبانه است و دخترها و پسرها کارهای خلاف و فاسد انجام می‌دهند، رفته یا به جشن فوتبال رفته که همه ملت طرفدار دیدن آن هستند و هیچ کار خلافی نیست.» بازیکن سال‌های دور تیم ملی، استقلال و پرسپولیس ادامه داد: «این اتفاق برای کشور ما که اسلامی است و چند هزار سال فرهنگ و تمدن دارد، بسیار بد است که دختری را برای رفتن به یک مسابقه بازداشت می‌کنند و بدتر از آن حکم حبس می‌دهند. افرادی که در کشور مسئول هستند، باید جامعه‌شناس و روانشناس هم باشند. الان روح و جسم این دختر صدمه دیده و درصورتی که به زندان برود، احیای روحی او دیگر با یک تیم فوتبال و دیدن یک بازی میسر نمی‌شود. واقعاً نمی‌دانم آینده او چه خواهد شد اما می‌دانم که از همه چیز متنفر می‌شود.»
مصطفوی درباره این که پیشنهادش برای حل این مسائل چیست؟ گفت:« من اگر رئیس فدراسیون یا وزیر ورزش بودم، در دادگاه حاضر می‌شدم و سعی می‌کردم رضایت این بچه را بگیرم. کار مشکلی هم نیست. وقتی با قاضی پرونده صحبت کنیم و به او بگوییم فوتبال چه ویژگی‌هایی دارد و شرایط جامعه به چه صورت است، او متقاعد می‌شود. هواداری فوتبال یا هر ورزشی یک عشق پاک است، نه عشق کثیف. من اگر جای رئیس فدراسیون بودم، در جلسه دادگاه شرکت و به قاضی التماس می‌کردم این دختر را به زندان نیندازد. شعار کمیته ملی المپیک آزادی انسان‌هاست. اینفانتینو در فیفا و دوستان شان و مقامات AFC اگر بفهمند چنین اتفاقی افتاده، چه فکری درباره جامعه ما می‌کنند؟ با فدراسیون چه برخوردی می‌کنند؟ من حاضرم به جای این دختر به زندان بروم تا او و امثال او چنین شرایطی را تجربه نکنند و وجهه کشورمان در انظار عمومی دنیا آسیب نبیند.»
رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال درباره حل شدن اشکالات استادیوم‌ها با گذشت 2 هفته از لیگ گفت: «گیت‌های ورزشگاه‌ها هنوز مشکل دارد، علتش هم این است که می‌خواهند از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کنند ولی اشکالاتی در این دستگاه‌ها وجود دارد و آنها هم کاملاً آشنا نیستند. فدراسیونی‌ها فکر نکنند ما با آنها دشمنی داریم. ما از AFC و فیفا مأمور شده‌ایم که نظارت کنیم. متأسفانه شرایط برای بازدید کمیته استیناف از استادیوم‌ها مهیا نشده و سازمان لیگ فقط نماینده‌اش را می‌فرستد که از نظر ما پسندیده نیست. باید از اعضای کمیته بدوی و استیناف دعوت کنند که ورزشگاه‌ها را ببینند تا ایرادها را بنویسند. مگر این که خودشان بخواهند نماینده‌شان را بفرستند و بگویند ایرادی نیست و بازی را شروع کنید. فکر می‌کنم سازمان لیگ نمی خواهد دچار دردسر شود. البته حق هم دارند. ما چه چیز فوتبال مان سر جایش است؟!»
امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال دوشنبه شب در برنامه «فوتبال برتر» مدعی شد که 40 سال است استقلالی است. در این شرایط مجتبی محرمی بازیکن سابق پرسپولیس به این موضوع اعتراض کرد که چطور فتحی بعد از دربی معروف 30 دی 73 که نیمه تمام باقی ماند، رای به محرومیت 3 ساله او و 2 ساله احمدرضا عابدزاده داد. مصطفوی که از آبان 73 تا دی 76 رئیس فدراسیون فوتبال بود، در این مورد چنین توضیح داد:« آن موقع آقای فتحی یکی از اعضای کمیته انضباطی بود. در آن موقع رئیس کمیته انضباطی همان رئیس فدراسیون بود. ما رأی را به شورای عالی انضباطی بردیم که من، مصطفی‌هاشمی طبا به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون ایشان سعید فائقی عضوش بودیم. دست خط آقای‌هاشمی طبا هست که نوشته اند با این که محرومیت کم است ولی موافقم. چون ابتدا هواداران پرسپولیس به زمین ریختند، آن رأی را دادیم.»
او ادامه داد: «من محرمی و رضا شاهرودی را دوست دارم اما اگر آن شلوغ کاری‌ها نمی‌شد، اتفاقات پس از آن هم نمی‌افتاد و ما مجبور به صدور رأی زودهنگام نمی‌شدیم تا سروصداها بخوابد. ضمن اینکه رأی مورد تأیید AFC و فیفا هم قرار گرفت و بازی 3-0 به نفع استقلال شد. بنابراین فتحی بازیکنان را محروم نکرد. البته ما آن موقع نمی دانستیم او استقلالی است. من اگر می‌دانستم اصلاً او را به کمیته نمی آوردم.  ضمن اینکه پس از 7،8 ماه رأی شکسته شد. هدف تنبیه بود، نه انتقام از بازیکنان.»