پیروزی شورشی‌ها در مجلس عوام

گروه بین‌الملل: پافشاری «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس برای پیشبرد اهدافش درخارج کردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش مخالفت‌ها با او در پارلمان، وی را با خطر از دست دادن اکثریت پارلمانی و شکست در انتخابات زودهنگام احتمالی در آینده مواجه کرده است به ویژه این که وی در اقدامی غیرمتعارف ۲۱ نفر از اعضای حزب محافظه کار را از این  حزب اخراج کرد.
ائتلاف شورشی در میان قانونگذاران بریتانیایی روز چهارشنبه بعد از یک رای گیری برای پیشبرد طرح خود برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق، کنترل پارلمان انگلیس را در اختیار گرفتند؛ اقدامی که نتوانست مانع خشم جانسون شود و او آن را همانطور که پیش از این وعده داده بود با اخراج ۲۱ نفر از «توری‌ها» (عضو حزب محافظه کار) تلافی کرد. این عده کسانی بودند که از طرح پارلمان برای جلوگیری از برگزیت جلوگیری کردند.
جانسون همچنین تهدید کرده که انتخابات زودهنگام را برگزار می‌کند که هر دوی این اقدامات راهبردی است و تهدیدی گسترده را به دنبال خواهد داشت چرا که این اقدام اکثریت پارلمانی او را نابود و مجلس عوام را وادار به دستیابی به توافق درباره انتخاباتی می‌کند که تضمینی برای پیروزی جانسون در آن  وجود ندارد.
نخست وزیر انگلیس از قبل به ائتلاف شورشی در پارلمان هشدار داده بودکه اگر به طرحی در مخالفت با خروج بدون توافق رای دهند این امر می‌تواند به اخراج آنها از حزب و جلوگیری از رقابت آنها به عنوان عضو حزب محافظه کار در هر گونه انتخاباتی در آینده شود. اما اقدام بی سابقه نخست وزیر انگلیس در اخراج ۲۱ نماینده محافظه کار که بسیاری از آنها اعضایی با سابقه خدمت طولانی بوده اند نشان می‌دهد که اوضاع تا چه اندازه وخیم  شده است. حتی برخی از ناظران سیاسی معتقدند این امر می‌تواند به عنوان تغییر شکل در داخل خود حزب باشد.


شکست تاریخی
قانون‌گذاران موسوم به «شورشی» در حزب محافظه‌کار و دیگر مخالفان دولت در پارلمان بریتانیا، در نخستین مرحله از تلاش بوریس جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، دولت را شکست دادند. رسانه‌ها رخدادهای پارلمان را «شکستی سخت» و «روزی تحقیر‌آمیز» برای آقای جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، توصیف کرده‌اند. این وقایع سبب شده تا بوریس جانسون در واکنش بگوید طرح برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح خواهد کرد.
طرح مخالفان دولت و نیز قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار که به بوریس جانسون پشت کرده‌اند، با ۳۲۸ رای در برابر ۳۰۱ رای موفق شد کنترل بحث درباره خروج بدون توافق را از دست دولت خارج کند. دیروز( چهارشنه) مجلس عوام پارلمان بریتانیا طرح پیشنهادی یکی از نمایندگان برای ممنوعیت خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافق بر سر شرایط خروج را مورد مذاکره و احتمالا رای‌گیری قرار داد. با تصویب این طرح، نخست وزیر در اجرای برنامه اعلام شده خود برای خروج از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل تعیین شده ولو بدون دستیابی به توافق بر سر شرایط خروج ناکام ماند.طبق رویه متعارف جلسات مجلس عوام، دستور کار روزانه مجلس توسط دولت تعیین می‌شود و برنامه کاری دولت همیشه از اولویت برخوردار است. با رای شامگاه سه شنبه، این رویه در نشست دیروز رعایت نخواهد شد و مجلس با وجود مخالفت دولت، طرح مربوط به اتحادیه اروپا را بررسی کرد. 
این طرح شامل الزام دولت به درخواست تمدید مهلت ضرب‌الاجل برگزیت به مدت سه ماه - تا پایان ژانویه سال آینده - است مگر اینکه در این فاصله، دولت بتواند به توافقی با اتحادیه دست یابد که مورد قبول و تصویب پارلمان قرار گیرد. در دستور کار پیشنهادی آمده است که ممکن است تمامی مراحل تصویب این طرح، شامل قرائت، مذاکره، بررسی و رای‌گیری نهایی در یک جلسه صورت گرفته و تکمیل شود. در چنین صورتی، این مصوبه به فوریت جنبه قانون می‌یابد و اجرای آن برای دولت الزام‌آور بود.
نقطه مجادله
اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر به بریتانیا فرصت داده تا در مورد خروج از اتحادیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. پیشتر، نمایندگان مجلس، از جمله آقای جانسون، با توافق به دست آمده توسط ترزا می، نخست وزیر سابق، مخالفت کرده و خواستار مذاکره مجدد در مورد شرایط خروج شده بودند. آقای جانسون گفته است در صورتی که اتحادیه اروپا شرایط جدید او را قبول نکند، کشورش را بدون توافق از اتحادیه خارج خواهد کرد.
مخالفان برگزیت بدون توافق معتقدند که چنین اقدامی به اقتصاد بریتانیا زیان خواهد زد و لازم است مذاکره برای دستیابی به توافق ادامه یابد و دولت خواستار تمدید ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا شود. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند که همه‌پرسی برگزیت در تابستان سال ۲۰۱۶ بدون آگاهی کامل مردم از تبعات این وضعیت برگزاری شد و خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد خروج از اتحادیه یا نحوه خروج از آن شده‌اند. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه رای دادند.
اخراج محافظه کاران مخالف جانسون
نخست وزیر بریتانیا ، نمایندگان محافظه کار مخالف برگزیت را به شدید ترین لحن ممکن تهدید کرده است. در میان نمایندگانی که با رای منفی به دولت با خطر تعلیق عضویت در جناح حزبی و اخراج از حزب مواجه هستند، تعدادی از وزیران سابق و نمایندگان برجسته حزب محافظه کار دیده می‌شوند.
کنث کلارک، ۷۹ ساله و نماینده مجلس طی پنجاه سال گذشته که در دولت‌های قبلی محافظه‌کار سمت‌های مهم وزارت کشور و وزارت خزانه‌داری را هم بر عهده داشته، فیلیپ هموند، وزیر سابق دفاع و خارجه و نیکلاس سومز، از معاونان سابق وزارت دفاع و نوه دختری وینستون چرچیل، نخست وزیر زمان جنگ بریتانیا، از جمله این افراد هستند. یکی از اعضای این گروه گفته است که با احتساب دوره نمایندگی این بیست و یک نفر، حزب محافظه‌کار بیش از سیصد وسی سال تجربه پارلمانی را از دست خواهد داد.
جانسون از ستایشگران وینستون چرچیل است و پیشتر در دفاع از موضع سختگیرانه خود در مورد خروج از اتحادیه اروپا، پایمردی و استقامت او را الگویی مناسب دانسته بود. او کتابی نیز با عنوان «عنصر چرچیلی» در ستایش از شخصیت و رویکرد نخست وزیر اسبق بریتانیا نوشته است. وینستون چرچیل در مقام رهبری حزب محافظه‌کار نخست وزیر بریتانیا در زمان جنگ دوم جهانی بود.
حزب محافظه کار دارای اکثریت لازم در مجلس عوام نیست و از زمان انتخابات سال ۲۰۱۷ توانسته است براساس توافق «حمایت کاری» با یک حزب کوچکتر از «اکثریت کاری» برای تصویب لوایح خود برخوردار باشد. از آنجا که برخی از نمایندگان احزاب مختلف به دلایل مختلف از جمله سمت نواب رئیس مجلس، امکان مشارکت در رای‌گیری را از دست می‌دهد، اصطلا «اکثریت کاری» شامل تمامی نمایندگان حزب حاکم و متحدان آن است که انتظار می‌رود به نفع دولت رای دهند. حتی بدون تعلیق عضویت این بیست و یک نفر، رهبر حزب کارگر در جلسه شامگاه گذشته گفت که پیوستن یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار به حزب لیبرال دموکرات باعث از دست رفتن اکثریت کاری حزب حاکم شده است. احتمالا دولت انتظار دارد اخراجیان احتمالی از حزب همچنان از لوایح دولت حمایت کنند.
در پی شکست شامگاه گذشته، آقای جانسون خواستار برگزاری انتخابات پیش‌رس شده و در جلسه روز چهارشنبه، این پیشنهاد را مطرح خواهد کرد. طبق قوانین بریتانیا، انحلال پارلمان در چنین شرایطی به رای دو سوم اعضای مجلس عوام نیاز دارد که به معنی لزوم کسب حمایت حزب کارگر است. شامگاه گذشته، رهبر حزب کارگر گفت که تا زمانی که وضعیت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مشخص نشده باشد، از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید حمایت نخواهد کرد. بوریس جانسون حدود دو هفته پیش به جانشینی ترزا می در رهبری حزب حاکم کارگر و نخست وزیری رسید. او پیشتر در مخالفت با توافق برگزیت به دست آمده توسط خانم می از دولت استعفا داده بود. او هفته گذشته فرمان تعطیل مجدد پارلمان از هفته آینده را از ملکه بریتانیا دریافت کرد و مخالفان او گفتند که هدف از آن، جلوگیری از اقدام پارلمان در مخالفت با برگزیت بدون توافق بوده است.