پس از مذاکرات فشرده 10 ساعته عراقچی در پاریس مطرح شد گام‌هایی به جلو برای برجام

مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور روز دوشنبه در پاریس به سرپرستی سیدعباس عراقچی و با حضور معاونین بانک مرکزی و وزارت نفت و سفیر کشورمان برگزار شد. در این مذاکرات که بیش از ده ساعت به طول انجامید جزئیات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهوری ایران و فرانسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود. مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار فشرده بر روی این سناریوها، رایزنی‌های خود با سایر طرف‌های ذی‌ربط را نیز افزایش داده و به گفت‌وگو‌های مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند. در همین راستا، سفارت کشورمان در پاریس هم در حساب توئیتری خود با اشاره به مذاکرات عراقچی در فرانسه نوشت: بعد از چند ماه، همچنان مذاکرات و تماس‌ها بین ایران و فرانسه در سطوح مختلف و به صورت فشرده ادامه دارد. با «گام هایی به جلو» و «درک هرچه بیشتر متقابل» دیپلماسی حسابگر و هوشمندانه ایران نهایتا بر همه سنگ‌اندازی‌های معاندین مردم بزرگ ایران پیروز خواهد شد.
در انتظار چراغ سبز آمریکا؟
در همین راستا روز گذشته و پس از مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و مقامات فرانسوی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: پیشنهاد ما این است که یک خط اعتباری نفتی ایجاد کنیم و در ازای آن ایران به برجام بازگردد، امنیت خلیج فارس حفظ و درهای مذاکره درخصوص امنیت منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران پس از سال 2025 گشوده شود. وی در ادامه تصریح کرد: تمامی این مسائل منوط به اعمال مجدد معافیت‌های نفتی از سوی ترامپ است.


به گزارش ایسنا، برخی منابع غربی به تازگی اطلاع داده‌اند که فرانسه برای پایبند ماندن ایران به تعهدات برجامی خود، می‌خواهد موضع آمریکا نسبت به طرح ایجاد یک خط اعتباری به ارزش 15 میلیارد دلار تا پایان سال جاری به تهران را بررسی کند.
رویترز به نقل از منابع مطلع خبر داده‌ است: فرانسه پیشنهاد ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را مطرح کرده اما ایران همچنان در حال مذاکره بر سر این مسئله است. اینکه ایران بتواند آزادانه هر زمان که بخواهد به این مقدار پول دسترسی پیدا کند، باید تضمین شود و جمهوری اسلامی همچنین باید بتواند نفت خود را بفروشد و به پول حاصل از فروش نفت، به راحتی دست یابد. یک منبع دیگر گفته است: با اینکه اروپایی‌ها خصوصا فرانسه عزم خود را به خوبی جزم کرده‌اند، باید آمریکا را وادار به همکاری کنند. اگر این اتفاق نیفتد، ایران در کاهش تعهدات برجامی خود تعلل نخواهد کرد. اگر برجام برای ایران سودی نداشته باشد، پایبندی به آن منطقی نخواهد بود.
گفتنی است منابع فرانسوی می‌گویند برونو لمیر وزیر دارایی این کشور نیز به واشنگتن سفر کرده تا با مقامات این کشور بر سر ایجاد یک خط اعتباری به ارزش 15 میلیارد دلار تا پایان سال جاری برای ایران‌ رایزنی کند.
سایر اخبار این روزنامه
با رای اعتماد دیروز نمایندگان مجلس به «مونسان» و «حاجی میرزایی» رخ داد میراث وزیر دار شد جلال خوش‏چهره بازتاب تردید و تعلل در اینستکس دولت بوریس جانسون اکثریت پارلمان را از دست داد 48 ساعت تعیین‌کننده در لندن «ابتکار» دلایل بازنگشتن ارزهای صادراتی را بررسی می‌کند داستان ناتمام ارزهای گمشده رئیس کمیته ملی حافظه جهانی ایران مطرح کرد ثبت سرمایه‌های معنوی مکتوب و مشترک کشورهای منطقه با یکسان‌سازی قیمت بنزین عملاً کارت سوخت بی‌اثر شد لیست سیاه کارت‌های سوخت با تیم‌ با «سابقه‌های» ‌ لیگ برتر آشنا شوید حاج‌صفی عضو جدید باشگاه سیصدتایی‌ها «ابتکار» درپی انتشار فیلمی در فضای مجازی از تبعات اجتماعی ازدواج کودکان گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری: عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند پس از مذاکرات فشرده 10 ساعته عراقچی در پاریس مطرح شد گام‌هایی به جلو برای برجام محمدجواد ظریف: اروپا آماده ریسک کردن برای حفظ برجام نبوده است