رئیس‌جمهوری: عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای معرفی دو وزیر کابینه گفت: طراحی دشمن بر این بود که 16 ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود کشور حداکثر 6 ماه بیشتر نتواند تاب‌آوری داشته باشد.
به گزارش ایسنا، روحانی گفت: شرایط امروز کشور، شرایط پیچیده‌ای است که نیاز به نقش‌آفرینی سه قوه و سایر ارکان کشور دارد. من به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان قرار گرفته باشد. طراحی بر این بود که 16 ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود کشور حداکثر 6 ماه بیشتر نتواند تاب‌آوری داشته باشد.
وی افزود: تاریخ تحریم کشورهای دیگر را در نفت و بیمه و سایر تحریم‌ها ببینید،‌ هیچ کشور معمولی‌ای نمی‌توانست بیش از 6 ماه تحمل کند. اینکه پیش‌بینی آنان این بود در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام باقی نمانده باشد با محاسبه عادی دور از ذهن نبود، اما این محاسبه با ملت آب‌دیده با فراز و نشیب فراوان و دارای ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت و آماده ایثار و فداکاری برای آرمان‌های خود و تاریخ، نادرست و غلط بود. آن‌ها هم امروز به این واقعیت رسیده‌اند. امروز بعد از 16 ماه مقاومت نگاه دنیا و حتی آمریکا نسبت به ما عوض شده است.
روحانی با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده که با فشار حداکثری نمی‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد، اظهار کرد: آن همه پیغام و پسغام با واسطه در سراسر جهان که مشاهده می‌کنید به خاطر همین یاسی است که بر نقشه و افکار دشمن مستولی شده است. آنها می‌دانند این راه پاسخ نمی‌دهد و جنگ تحمیلی اقتصادی هم مانند جنگ تحمیلی نظامی 30 سال قبل، نتیجه نخواهد داد.


وی افزود: ملت ما با وجود همه دشواری‌ها در جنگ تحمیلی، مقابل یک کشوری ایستادند که به ظاهر به ایدئولوژی شرق خود را مسلح کرده و با سلاح غرب و شوروی مجهز شده و با پل ارتجاع در برابر ملت ایران ایستاده بود. آمریکا به این کشور اطلاعات می‌داد، شوروی و فرانسه سلاح می‌دادند، ارتجاع پول، بندر و فرودگاه می‌داد، اما رزمندگان ما توانستند در این جنگ پیروز شوند. جنگ تحمیلی دوم نیز که اقتصادی، روانی و سیاسی است، برای دشمن سرنوشتی بهتر از جنگ نظامی نخواهد داشت. در این جنگ هم ملت ما پیروز و سربلند است و این ادعا نیست.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه راهبرد ما در برابر توطئه آمریکا صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود، تصریح کرد: ما با این راهبرد اجازه ندادیم ایران تنها بماند، ما توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم. آمریکا برای اولین‌بار از زمان ابرقدرتی‌اش که علیه یک ملت توطئه کرد، اما دنیا به آنها روی خوش نشان نداد و حداقل در زبان و سیاست با ملت ایران هم‌نوا شد. ملت ایران به لحاظ حقوقی در دادگاه بین‌المللی پیروز شد و تنها یک رژیم منحوس نامشروع و دو سه کشور در کنار آمریکا ماندند.
وی خاطرنشان کرد: اولین قدم ما دادن فرصت تاریخی به کشورهای 1+4 بود. اگر آنها به تعهدات خود عمل می‌کردند ما هم به کلیه تعهدات خود عمل می‌کردیم، اما متاسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا، اروپا هم یا به وظیفه خود عمل نکرد یا نتوانست یا هر‌دو که آنچه ما می‌فهمیم یعنی جایی می‌توانست ولی عمل نکرد و در جایی هم با مشکلات مواجه بود.
وی تاکید کرد: استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال مبتنی بود زیرا بدون مقاومت و دیپلماسی مسیر ما دشوار خواهد شد.
روحانی در ادامه سخنانش گفت: پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد؛ همه ارکان دست به دست هم بدهند تا ما بتوانیم از این فشاری که بر مردم وارد شده است بکاهیم. در این راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری،‌ هماهنگی سه قوه و جلسات شورای عالی اقتصاد که تدبیر ایشان بود راهگشا بوده است. ایشان در جلسه‌ای گفتند اگر نظری دارید بعدا صحبت کنید و اصل حرف مشترک این جلسات باشد؛ البته این جلسات برکات و خیر زیادی برای ما داشت.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در کنار مقاومت، دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را برای ما آسان‌تر کند، تاکید کرد: ما هیچگاه دروازه دیپلماسی را نخواهیم بست. معتقد نیستیم یا باید از مقاومت یا از دیپلماسی استفاده کنیم و این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم. در رسانه‌ها این دوگانگی را در کشور درست نکنند. شرایط ما دوگانگی نیست، نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذارید دشمن با حنجره خود حرف بزند. چرا عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند. امروز باید متحد و در کنار هم باشیم. با اتحاد می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.
وی افزود: این مذاکرات نتیجه مطلوب را نداشت و گام دوم را برداشتیم چون به نتیجه ملموس نرسیدیم. امروز نزدیک به گام سوم هم هستیم. هنوز مذاکره می‌کنیم. با برخی سران کشورها مستقیم صحبت کردیم و با برخی تلفنی. اساس صحبت‌ها این است که اگر 1+4 بتواند به بخشی از تعهدات خود عمل کند در اینجا ما هم در بخش کاهش تعهدات تجدید نظر می‌کنیم.
روحانی گفت: اما اگر گام مهمی برندارند حتما ما در روزهای آینده گام سوم را برمی‌داریم. شاید حل مسئله مشکل‌تر شود. در این صورت اما از آنجا که گام‌های ما برای برگشت به نقطه اول آسان است و هزینه‌بردار نیست، همچنان به مذاکرات خود بعد از برداشتن گام سوم هم ادامه می‌دهیم.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: آخرین نکته‌ای که در این بخش صحبت‌هایم می‌خواهم بگویم این است که گاهی ممکن است از تعبیرها سوء‌برداشت شود. ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداشته و نداریم. با وجود پیشنهادات در این سال‌ها پاسخ ما منفی بوده است.
وی در همین راستا افزود: بحث دوجانبه با آمریکا به طور اصولی مطرح نیست. اما ما گفتیم همان‌طور که آمریکا در 1+5 با ما بر سر مسائل هسته‌ای حرف می‌زد اگر همه تحریم‌ها را بردارد، حالا یا برگردد به برجام یا نه، باز هم امکان دارد در جلسات 1+5 حضور داشته باشد. این مشروط است که همه تحریم‌ها را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود. حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌‌های اشتباه می‌کنند. مترجمین گاهی حرف را بالا و پایین می‌کنند. اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند، همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم‌ بنابراین آنچه دشمنان فکر می‌کنند در کشور بین این دسته و آن دسته تفرقه وجود دارد، اینطور نیست و در منافع ملی هیچ اختلافی وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
با رای اعتماد دیروز نمایندگان مجلس به «مونسان» و «حاجی میرزایی» رخ داد میراث وزیر دار شد جلال خوش‏چهره بازتاب تردید و تعلل در اینستکس دولت بوریس جانسون اکثریت پارلمان را از دست داد 48 ساعت تعیین‌کننده در لندن «ابتکار» دلایل بازنگشتن ارزهای صادراتی را بررسی می‌کند داستان ناتمام ارزهای گمشده رئیس کمیته ملی حافظه جهانی ایران مطرح کرد ثبت سرمایه‌های معنوی مکتوب و مشترک کشورهای منطقه با یکسان‌سازی قیمت بنزین عملاً کارت سوخت بی‌اثر شد لیست سیاه کارت‌های سوخت با تیم‌ با «سابقه‌های» ‌ لیگ برتر آشنا شوید حاج‌صفی عضو جدید باشگاه سیصدتایی‌ها «ابتکار» درپی انتشار فیلمی در فضای مجازی از تبعات اجتماعی ازدواج کودکان گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری: عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند پس از مذاکرات فشرده 10 ساعته عراقچی در پاریس مطرح شد گام‌هایی به جلو برای برجام محمدجواد ظریف: اروپا آماده ریسک کردن برای حفظ برجام نبوده است