با رای اعتماد دیروز نمایندگان مجلس به «مونسان» و «حاجی میرزایی» رخ داد میراث وزیر دار شد

گروه سیاسی - نمایندگان مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی به ترتیب برای تصدی دو وزارتخانه «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و «آموزش و پرورش» رای اعتماد دادند. علی‌اصغر مونسان نخستین وزیر‌ وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس، پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۱۶۳ رای موافق، علی‌اصغر مونسان را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید کردند.
پس از چندین مرحله رفت و برگشت و رفع ایرادات شورای نگهبان بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی موفق شدند با فشار دولت روحانی سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به وزارتخانه تبدیل کنند تا بتوانند نظارت بیشتری بر عملکرد این نهاد دولتی داشته باشند. به دنبال تحریم کشور برای صادرات نفت و جایگزین شدن صنعت پردرآمد گردشگری با صنعت نفت، عملکرد این وزارتخانه بیش از گذشته مورد توجه مسئولان و قانونگذاران قرار گرفته است و همین امر سبب شده است که مجلس طرحی را مبنی بر وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با محوریت افزایش بیشتر درآمد این وزارتخانه ارائه دهند.
مونسان که پیش از تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، رئیس این سازمان بود، در زمانی که برای تشریح برنامه‌های خود داشت بیشتر به دفاع از عملکرد گذشته خود پرداخت و گفت: توسعه صادرات در بخش صنایع دستی، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور، مرمت بیش از 4 هزار اثر و بنای تاریخی و جلب مشارکت بخش خصوصی در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی از اقداماتی بوده است که در دو سال گذشته انجام شده است. در‌نهایت مونسان پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان با 163 رای به عنوان اولین وزیر میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران از مجلس رای اعتماد گرفت و بر صندلی‌ای تکیه زد که پیش از این با عنوان دیگری به آن تکیه زده بود.
مونسان: صنعت گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال را حل کند


به گزارش خبرگزاری‌ها، علی‌اصغر مونسان، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه علنی روز گذشته مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن قدردانی از نمایندگان برای ارتقای سازمان به وزارتخانه گفت: تعامل مجلس و دولت بسیار راهگشا است. این موضوع را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.
وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش موثری در اقتصاد و فرهنگ کشور دارد، گفت: این وزارتخانه می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ملی و اشتغال برای امروز و آینده فرزندان‌مان داشته باشد. در آینده‌ای نه چندان دور نرم‌افزارها صنایع را کنار می‌زنند و بسیاری از دارایی‌ها به نرم افزار تبدیل می‌شوند. امروز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا بزرگ‌ترین شرکت دارنده هتل است که حتی یک هتل به نام خود ندارد.
مونسان با بیان اینکه صنایع دستی هم دارای ابعاد اقتصادی است، گفت: ایران دارای بیش از ۶۰۰ موزه فعال و ظرفیت‌های طبیعی و تنوع آب و هوایی است که جزو ۱۰ کشور دارای ظرفیت گردشگری محسوب می‌شود. ما علی‌رغم مشکلات موجود بر سر راه گردشگران به واسطه تحریم‌ها همچون کاهش پروازهای مستقیم و تراکم ارزی با اقداماتی همچون لغو روادید با کشورهای هدف میزان گردشگر را افزایش دادیم که نمونه آن افزایش گردشگران عمانی بعد از لغو روادید بوده است. اخیرا با چین هم لغو روادید داشتیم. هدف‌گذاری ما در مرحله اول ورود یک میلیون گردشگران چینی و بعد رساندن آن به ۲ میلیون گردشگر چینی است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی توانسته از طریق گردشگران خارجی ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک کند، گفت: ما در حوزه میراث فرهنگی هم در ایجاد اشتغال کمک کردیم. نمونه آن انجام بیش از ۴۰۰۰ پروژه مرمت در دو سال گذشته است.
حاجی‌میرزایی: کتب درسی ما باید بازنگری شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به محسن حاجی‌میرزایی با ۲۰۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده به او رای اعتماد دادند.
محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با تشکر از رئیس‌جمهوری که به او اعتماد کرد، گفت: در آموزش و پرورش حافظه‌محوری فربه شده و آموزش تمام ساحتی نحیف است، آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های یادگیری حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است. محتوای برنامه درسی ما جامعیت لازم را ندارد. کتب درسی ما باید جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود. تشویش اضطراب به جای شوق و هیجان یادگیری در فرزندان ما رخنه کرده و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد. ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم. افزایش شادی و نشاط و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های جدی و فوری من است. گسترش فعالیت‌های تربیتی برای تحکیم برنامه‌های دینی، استمرار برنامه‌های دینی به ویژه نماز و تشویق به اجرای احکام مناسک عبادی در صدر برنامه من است.
وی افزود: ما با مشکل نادیده گرفته شدن و عدم احترام کافی به حقوق اقلیت‌ها مواجه هستیم. باید به سمتی پیش برویم که علاوه بر آموزش به زبان مادری، تسلط به فارسی صحبت کردن به حد مطلوب برسد و من ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهم بود.
حاجی‌میرزایی گفت: آموزش و پرورش از بودجه، با ضعف شدید ساختاری رنج می‌برد و بودجه با یک سوم کسری بسته می‌شود چراکه هزینه‌های پرسنلی و حق‌التدریس هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تلقی نمی‌شود. این بودجه باید واقع‌بینانه بسته شود. باید به حقوق معلمان فکر کنیم و فرهنگیان از این حق بهره‌مند خواهند شد. حقوق معلمان باید منظم پرداخت شود، وقتی تاخیر اتفاق می‌افتد معیشت و اقتدار نظام آموزشی در معرض مخاطره قرار می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
با رای اعتماد دیروز نمایندگان مجلس به «مونسان» و «حاجی میرزایی» رخ داد میراث وزیر دار شد جلال خوش‏چهره بازتاب تردید و تعلل در اینستکس دولت بوریس جانسون اکثریت پارلمان را از دست داد 48 ساعت تعیین‌کننده در لندن «ابتکار» دلایل بازنگشتن ارزهای صادراتی را بررسی می‌کند داستان ناتمام ارزهای گمشده رئیس کمیته ملی حافظه جهانی ایران مطرح کرد ثبت سرمایه‌های معنوی مکتوب و مشترک کشورهای منطقه با یکسان‌سازی قیمت بنزین عملاً کارت سوخت بی‌اثر شد لیست سیاه کارت‌های سوخت با تیم‌ با «سابقه‌های» ‌ لیگ برتر آشنا شوید حاج‌صفی عضو جدید باشگاه سیصدتایی‌ها «ابتکار» درپی انتشار فیلمی در فضای مجازی از تبعات اجتماعی ازدواج کودکان گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری: عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند پس از مذاکرات فشرده 10 ساعته عراقچی در پاریس مطرح شد گام‌هایی به جلو برای برجام محمدجواد ظریف: اروپا آماده ریسک کردن برای حفظ برجام نبوده است