ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه: گام سوم هسته‌ای طبق برنامه پیش می‌رود

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که برای انجام مذاکرات دوجانبه راهی مسکو شده است، روز گذشته علاوه بر دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود با جمعی از ایران‌شناسان روس و نمایندگان رسانه‌های دو کشور، در محل سفارت ایران دیدار و درباره مهم‌ترین تحولات منطقه، به ویژه برجام سخنرانی کرد.
در همین راستا ظریف که رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز وی را در این سفر همراهی می‌کند، روز گذشته پس از مذاکرات دوجانبه با سرگئی لاوروف، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه شاید امروز در بهترین شرایط روابط در طول دهه‌های گذشته باشد و دو کشور بهترین روابط را خواهند داشت. تا پایان سال روسای جمهوری دو کشور لااقل دو بار دیگر همدیگر را در اجلاس‌های چندجانبه دیدار خواهند کرد. این علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای است که بین روسای جمهوری و وزرای خارجه صورت می‌گیرد.
ظریف همچنین گفت: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام برای به تفاهم رسیدن بسیار اساسی بوده و ما نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم. چون این دو کشور شرکای نزدیک ایران در قبل از برجام، در دوران سختی بودند و هم اکنون روابط تجاری‌شان را علی‌رغم فشارهای غیرقانونی آمریکا ادامه می‌دهند.
ظریف خاطرنشان کرد: بحث‌های خوبی درباره اقداماتی که صورت گرفته و مشورت‌هایی که بین ایران و اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه بوده برای اطمینان از اینکه اروپایی‌ها بتوانند تعهدات‌شان را در برجام اجرا کنند و این گفت‌وگوها امروز هم ادامه دارد و در این زمینه مشورت کردیم.


به گزارش فارس، ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث امنیت در خلیج فارس دیدگاه ما و روسیه بسیار به هم نزدیک است. معتقدیم امنیت از طریق همکاری و هم‌افزایی بین کشورهای ساحلی ایجاد می‌شود، نه از طریق رقابت و تقابل با کشورهای ساحلی. متاسفانه آمریکا با بحث اعزام نیرو به منطقه به دنبال تنش بیشتر و افزایش تنش‌هاست. آزادی کشتیرانی موضوعی است که باید برای همه در همه جا اعمال شود و امنیت انرژی نیز همچنین و در این زمینه با هم صحبت کردیم. وی خاطرنشان کرد: از ابتکار روسیه برای گفت‌وگو برای امنیت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم در کنار پیشنهادهای خودمان ازجمله مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و آمادگی برای امضای قراردادهای عدم تجاوز با کشورهای همسایه در خلیج فارس از طرح روسیه که طرح نزدیکی به دیدگاه‌های ماست، حمایت کنیم و دوستان روس را تشویق می‌کنیم این مورد را پیگیری کنند.
هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپا است
وزیر خارجه ایران درباره طرح ماکرون نیز گفت: بحثی که با آقای ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود. گفت‌وگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپا است. آنچه رئیس جمهوری فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد، مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپا است. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام است. دوستان روسی و چین تعهداتشان را در حد امکان عملی کردند. البته توقع داریم همانطور که روسیه توقع دارد، روش‌ها و راهکارهایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود، منافعش برای همه اعضای برجام باشد و نه منحصر به برخی اعضا.
بحث موشک‌های دفاعی ایران اصلا وارد موضوع نمی‌شود
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی گفت: اگر آمریکا می‌خواهد درباره منطقه ما صحبت کند باید در ابتدا درباره نقش مخرب خود در منطقه صحبت کند. ترامپ گفته که هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کردند و مداخله کردند و جز خسارت چیزی نداشته است. باید درباره برهم زدن روندهای معقول در منطقه ما صحبت کند.
وی گفت: سلاح‌های آمریکا در دست داعش است و داعش با آن سلاح‌ها مردم سوریه را به خاک و خون می‌کشد. اینها واقعیات منطقه ما است. آمریکا سال گذشته بیش از 50 میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته است. کشورهای منطقه ما فقط در خلیج فارس متجاوز از 100 میلیارد دلار سلاح خریدند. ایران مجموعه بودجه نظامی‌اش 16 میلیارد دلار بوده است. هزینه خرید تسلیحاتی عربستان سال گذشته 87 میلیارد دلار بوده، یعنی عربستان از فدراسیون روسیه که یکی از دو ابرقدرت اتمی دنیا است، بیشتر هزینه تسلیحاتی کرده است. اینها واقعیات امروز منطقه ما است. وزیر خارجه بیان کرد: بحث موشک‌های دفاعی ایران اصلا وارد موضوع نمی‌شود، زمانی که انواع سلاح‌های مخرب به منطقه ما وارد می‌شود و منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده است.
ظریف اضافه کرد: دیدگاه ما درباره امنیت منطقه از لحاظ مبنایی با آمریکا متفاوت است. ما امنیت را در همکاری می‌بینیم ولی آمریکا در تخاصم می‌بیند. دیدگاه آمریکا باعث می‌شود پول زیادی از کشورهای منطقه بگیرد، ولی امنیت قابل خرید و فروش نیست و از طریق همکاری به دست می‌آید. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اگر عربستان برای اینگونه برخورد آماده است، دست ما برای فشردن دست همسایگان دراز است. آمادگی داریم از هر ابتکار مثبت همسایگان برای گفت‌وگو و همکاری استقبال کنیم. دو پیشنهاد روی میز داریم (ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و پیمان عدم تعرض) که توسط روسیه از پیمان عدم تعرض ما استقبال شده است و فکر می‌کنیم اگر کشورهای منطقه علاقه‌مند ایجاد آرامش هستند روش آن این است نه دعوت از نیروهای خارجی برای حضور در منطقه.
همواره آماده مذاکره هستیم
وزیر خارجه ایران تصریح کرد: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت، کاملا شفاف عمل کردیم، بند 36 برجام حقوق ایران را تعریف می‌کند و به این حقوق پایبند هستیم و اقدامات‌مان را انجام دادیم. اقدامات مرحله سوم را اگر نیاز باشد و اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را تا آن زمان اجرا کنند، حتما انجام خواهیم داد. اما همانطور که قبلا تصریح کردیم همواره آماده مذاکره هستیم، اقدامات ما قابل برگشت است، مشخصه دو اقدام اول ایران این بوده که هر زمان طرف مقابل به تعهداتش در برجام برگردد، ما هم می‌توانیم این تعهدات را اجرا کنیم. اروپایی‌ها هر زمان که برجام را کامل اجرا کنند، ایران هم کامل اجرا خواهد کرد و تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد، چین و روسیه همواره به برجام متعهد بودند، ما نیز به برجام متعهد خواهیم بود.
روسیه از گام‌ها برای رفع بن‌بست استقبال می‌کند
این در حالی است که سرگئی لاوروف نیز پیش از کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف با بیان اینکه امروز قصد داریم درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کنیم، اظهار کرد: بدیهی است که بسیار جالب توجه خواهد بود که ارزیابی شما را از رویدادهای اخیر پیرامون اجرای برجام بشنویم.
لاوروف گفت: ما وضعیت پیرامون برجام را دنبال می‌کنیم و اگر گام هایی برای رفع بن‌بست در این وضعیت برداشته می شود و بازگشت به اجرای این توافق استقبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه روسیه با ایران و ترکیه در مذاکرات آستانه برای حل مسائل سوریه مشارکت می‌کند، خاطرنشان کرد که در باره مسئله سوریه نیز گفت‌وگو می‌کند. وزیر خارجه روسیه همچنین علاقه‌مندی خود را برای گفت‌وگو با ظریف در‌خصوص مسائل افغانستان و یمن و لیبی مورد تاکید قرار داد.
سایر اخبار این روزنامه
زلمای خلیل‌زاد پیش‌نویس توافق آمریکا با طالبان را برای ارائه به اشرف غنی به کابل برد ژوبین صفاری زخم چرکین مدیریت دولتی حذف برخی از کالاهای ضروری از سبد خانوارها چرخ زندگی کم‌درآمدها سخت می‌چرخد افزایش قیمت عوارض بزرگراهی کشور، چه تاثیری بر زندگی مردم می‌گذارد؟ آسفالت‌های گران مروری بر دلایل رشد نامطلوب اقتصاد نشر کتاب چاپی ایران در مقایسه با نشر جهان کتاب‌های کاغذی زنده می‌مانند؟ «ابتکار» از موانع و عوامل تاثیرگذار بر عدم حضور زنان در قدرت گزارش می‌دهد زنان در انتظار فرصت حزب‌الله در پاسخ به تجاوزهای رژیم صیونیستی، خودروی نظامی آن را منهدم کرد انتقام مقاومت رئیس قوه قضائیه: سامانه اموال مسئولان فعال شد ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه: گام سوم هسته‌ای طبق برنامه پیش می‌رود اقتدار ملی برآیند مدیریت کلان سیاسی کارآمد در جلسه ۲۹ دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه چه گذشت؟ شش‏ماه مدیرعاملی، میلیاردها فساد ۲ کارت زرد مجلس به وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک روز