«همدلی»، بالا گرفتن درگیری‎های اخیر اسرائیل و حزب‌الله لبنان را بررسی کرد: آتش بس یا جنگ

همدلی|گروه سیاسی- در چند روز اخیر درگیری‌های رژیم اسرائیل و حزب‌الله لبنان بالا گرفته است. ارتش این رژیم می‌گوید حزب‌الله لبنان با راکت ضد تانک به یک پایگاه و یک خودروی نظامی‌اش در منطقه مرزی شمال این کشور حمله کرده است. مقامات حزب‌الله می‌گویند که یک نفربر زرهی اسرائیلی را نابود کرده‌اند و چند نفر از سربازان صهیونیست کشته و زخمی شدند.اما اسرائیل مدعی است نیروهایش تلفاتی را متحمل نشده اند.با این‌که اسرائیل و گروه حزب‌الله گفته‌اند که نمی‌خواهند وارد جنگ شوند، اما بسیاری در منطقه نگران آن هستند که تبادل آتش در منطقه مرزی، ممکن است که به درگیری بزرگتری منجر شود.
موفقیت حزب‌الله از زبان عبری‌زبانان
روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت»، به موفقیت دبیرکل حزب‌الله لبنان و عملی شدن معیارهای تعیین شده از سوی وی در حمله اخیر به اسرائیل اذعان کرد.به گزارش ایرنا این رسانه صهیونیستی درباره تبادل شدید آتش اخیر میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی نوشت: نصرالله با حمله اخیر در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی، حادثه سرنگونی دو پهپاد اسرائیلی در ضاحیه جنوبی لبنان را پشت سر گذاشت.
این روزنامه در ادامه آورده است: نصرالله بر عملیاتی نظارت کرد که معیارهای تعیین شده او برای خودش و ملتش را عملی کرد و نصرالله در این عملیات موفق شد.


هفته گذشته، در پی کشته شدن دو نیروی حزب‌الله در یک حمله هوایی اسرائیل در خاک سوریه و یک حمله پهپادی در بیروت، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، وعده حمله تلافی‌جویانه «قریب‌الوقوع»به اسرائیل را داده بود.
او طی نطقی گفت: به ارتش اسرائیل مستقر در مرز می‌گویم «در آماده‌باش کامل منتظر باشید. یک روز، دو روز یا سه روز، فقط منتظر باشید.»
در این راستا ارتش اسرائیل نیز در واکنش به حملات و اظهارات مقامات حزب‌الله، گفته است به منظور ممانعت از هر سناریویی در حالت آماده باش کامل باقی می‌مانیم.
به گزارش ایرنا، ارتش اسرائیل در نخستین بیانیه خود بعد از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پادگان و یک نفربر اسرائیلی اعلام کرد، هرگز پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله در خاک لبنان را نمی‌پذیریم.
به نقل از اسکای نیوز عربی، ارتش این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد، باید لبنان و یونیفل طرح موشک‌های نقطه‌زن و دقیق حزب‌الله لبنان را متوقف کنند.
حمایت اتحادیه اعراب از حزب‌الله
پاسخ حزب‌الله لبنان به نظامیان اسرائیل درشمال فلسطین که به اعتراف رسانه‌های این رژیم و برخلاف بیانیه ارتش و ادعای نتانیاهو، با زخمی شدن دو نظامی صهیونیست همراه بود با حمایت اتحادیه عرب و شخصیت‌ها و احزاب سیاسی در بیروت همراه شد.
حمایت گروه‌های مقاومت
ابو مجاهد، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین در واکنش به حمله اخیر حزب‌الله لبنان به اسرائیل گفت: علی‌رغم تمامی اقدامات احتیاطی اسرائیل، حزب‌الله پاسخ کوبنده‌ای به این رژیم داد.
ابو مجاهد پاسخ حزب‌الله به تجاوز اخیر اسرائیل را یک «تغییر کیفی مهم در قواعد درگیری» با این رژیم خواند.
همچنین کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که پاسخ حزب‌الله یک تغییر کیفی مهم در قواعد درگیری با دشمن به شمار می‌رود و پیام واضحی درباره توانایی مقاومت در پاسخ به هرگونه فریب کاری صهیونیستی است. این نحوه پاسخ همچنین معادله جدیدی را برای مقابله فراگیر با رژیم اشغالگر ایجاد می‌کند.
حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در واکنش به حمله اخیر حزب‌الله لبنان به اسرائیل و انهدام یک خودروی زرهی این رژیم گفت: مقاومت لبنان به دفاع از ملت خود در مقابله با تجاوز دشمن پرداخته است.
سخنگوی حماس افزود حزب‌الله همان مقاومتی است که ملت فلسطین به آن دلخوش است و مقاومت عربی در هر مکانی در لبنان، سوریه و عراق به حق خود برای دفاع از ملت در مقابله با تجاوز دشمن می‌پردازد و پاسخ مقاومت در لبنان مانع از این شد که دشمن اشغالگر قواعد بازی را تغییر دهد.
وی در ادامه گفت کرد که باید با ایجاد جبهه‌های متعدد علیه دشمن صهیونیستی، این رژیم را ادب کرد.
درخواست کمک
با بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان، مقامات لبنانی خواستار میانجیگری آمریکا و فرانسه برای پایان دادن به این تنش‌ها شدند. نخست وزیر لبنان در پی بالاگرفتن ناآرامی‌ها در مرز کشورش با فلسطین اشغالی، خواستار ورود آمریکا، فرانسه و جامعه جهانی به این موضوع و توقف حملات اسرائیل شد.
سعد حریری از آمریکا، فرانسه و جامعه جهانی خواست برای مقابله با ناآرامی‌ها در مرزهای لبنان با اسرائیل وارد عمل شوند.
وی امروز در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «امانوئل بن» مشاور رئیس جمهوری فرانسه این درخواست را مطرح کرد و در گفت و گو با میشل عون رئیس جمهوری لبنان وی را در جریان تماس‌های بین‌المللی خود، قرار داد.
لبنان تحمل بی‌ثباتی ندارد
جبران باسیل وزیر خارجه لبنان خواهان ثبات در منطقه شد و گفت که اوضاع اقتصادی و  اجتماعی کشور تحمل هیچ گونه بی‌ثباتی را ندارد، اما پیامدهای تجاوز اسرائیل به این کشور خطرناک خواهد بود.وزیر امور خارجه لبنان افزود که اکنون تجاوزهای زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل به لبنان از ۱۵۰مورد به ۲۵۰ تجاوز در ماه رسیده است.
باسیل با خطرناک برشمردن پیامدهای تجاوز اخیر اسرائیل به پایتخت لبنان تاکید کرد: اسرائیل باید به معادله آرامش که از سال ۲۰۰۶ بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت برقرار است پایبند باشد، زیرا لبنان هرگز اجازه خروج از این معادله را نخواهد داد.
سازمان ملل، خواهان خویشتن‌داری
پیرو این ناامنی‌ها و بالا گرفتن درگیری‌ها، دبیرکل سازمان‌ملل در واکنش به تنش اخیر میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، از طرفین خواست خویشتن‌داری پیشه کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای نسبت به تنش اخیر میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل واکنش نشان داد.در این بیانیه آمده است، گوترش نسبت به تنش اخیر میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل نگران است و طرفین را به خویشتن‌داری فرامی‌خواند.
جنگ حتمی است
در حالی که مقامات اسرائیل و حزب‌الله لبنان گفته‌اند که نمی‌خواهند وارد جنگ شوند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان را حتمی دانسته و اعلام کرد، این جنگ، قطعا اتفاق می‌افتد.
روزنامه القدس العربی نوشت، منابع آگاه اعلام کردند، دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود که از چهارم تا سیزدهم سپتامبر به طول می‌انجامد، به عربستان، لبنان، اردن و تونس خواهد رفت.
شنکر پیش از پیوستن به وزارت خارجه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ مدیر برنامه سیاست‌های عربی در موسسه واشنگتن برای امور خاورنزدیک و از حامیان اسرائیل بود، در ماه ژوئن به عنوان معاون مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا منصوب شد
به گفته منابع مذکور، شنکر در این سفر خود روی بحران با ایران، روابط میان اسرائیل و حزب‌الله، طرح معامله قرن و بحران لیبی متمرکز خواهد بود. وی به دنبال جلب حمایت کشورهای مذکور از طرح معامله قرن و حمایت از واشنگتن در درگیری با تهران است.
معاون پمپئو روز چهارشنبه در اظهاراتی به یک روزنامه یهودی کثیرالانتشار در آمریکا تحت عنوان «آلگماینر»، گفته بود، وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله مسلم بوده و مساله وابسته به زمان است. اسرائیل برای این سناریو آماده است و همه دنیا می‌دانند که این جنگ مساله‌ای مسلم است. تل‌آویو برای این احتمال برخلاف جنگ ۲۰۰۶ آماده شده است و رزمایش‌های گسترده ارتش اسرائیل تقریبا در مرزهای مشترک با لبنان که شامل آموزش جنگ تونل‌هاست، بر این احتمال تاکید دارد.
سایر اخبار این روزنامه
چه بر سر ما آمده است؟! بپرپایین کار داریم گفت‌وگوی همدلی با علی پورسلیمان به بهانه معرفی گزینه وزارت آموزش وپرورش: انتخاب‌ها در نظام آموزش‌وپرورش سیاسی است حدود 700 نهاد همچنان از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گریزان هستند کابوس شفافیت حدود 700 نهاد همچنان از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گریزان هستند کابوس شفافیت آبتین گلکار در نقد سبک ادبی ایوان تورگنیف: تورگنیف؛ اشراف‌زاده دردمند آبتین گلکار در نقد سبک ادبی ایوان تورگنیف: تورگنیف؛ اشراف‌زاده دردمند انتظار از دستگاه قضا برای مقابله با فساد انتظار از دستگاه قضا برای مقابله با فساد حلقه های جدید فساد حلقه های جدید فساد حسین راغفر فساد محصول مداخله سه‌گانه حسین راغفر فساد محصول مداخله سه‌گانه «همدلی»، بالا گرفتن درگیری‎های اخیر اسرائیل و حزب‌الله لبنان را بررسی کرد: آتش بس یا جنگ «همدلی»، بالا گرفتن درگیری‎های اخیر اسرائیل و حزب‌الله لبنان را بررسی کرد: آتش بس یا جنگ حسین راغفر فساد محصول مداخله سه‌گانه حسین راغفر فساد محصول مداخله سه‌گانه استراتژی تعهد در برابر تعهد استراتژی تعهد در برابر تعهد تشریح برنامه‎های دهه اول محرم در حرم امام رضا(ع) تشریح برنامه‎های دهه اول محرم در حرم امام رضا(ع)