احراز هویت ‌نامزدهای انتخابات الکترونیکی انجام می‌شود



عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که احراز هویت‌ها امسال به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی انجام شود. به گزارش ایرنا، وی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استانداران سابق و جدید گیلان در جمع خبرنگاران  تصریح کرد: همه مقدمات برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات فراهم شده و هماهنگی‌های لازم با همه دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی و تبلیغی نیز صورت گرفته است. رحمانی فضلی ادامه داد: درخصوص نحوه برگزاری انتخابات و بحث الکترونیکی آن هماهنگی‌های لازم انجام شده است که ان شاءالله امسال احراز هویت‌ها به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی انجام شود که گام بسیار مهمی است. وزیر کشور تصریح کرد: در سایر موارد انتخابات الکترونیک نیز توافقاتی حاصل شده که به نسبت توافق، کارها را پیش خواهیم برد و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه بتوانیم انتخابات سالم و قانونی در فضای امن و با مشارکت بالا داشته باشیم. گفتنی است دیروز ارسلان زارع به عنوان استاندار جدید گیلان معارفه شد.
قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به ایسنا گفت: ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از بررسی در کمیته‌ای ویژه در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به صحن کمیسیون آمد. به منظور تأمین نظر شورای نگهبان برخی از مواد این طرح حذف یا اصلاح شد و اکنون آماده است و به زودی به صحن مجلس می‌آید. وی افزود: لایحه جامع انتخابات نیز که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بزودی در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار می‌گیرد. به گفته این نماینده مجلس، از آنجا که اعضای کمیسیون موافقت نکردند طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با لایحه جامع انتخابات ادغام نشد و هر یک به صورت جداگانه به صحن می‌آید.  


زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفت: هر چه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند، این نظام از ثبات، اقتدار و قوت بیشتری در سطح دنیا برخوردار خواهد بود که البته شرایط این موضوع را باید حاکمیت و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ایجاد کنند، این موضوع نه با زور، نه با تهدید و نه مشارکت حداقلی میسر نخواهد بود. وی  با بیان اینکه دولت آقای روحانی با ائتلاف اصلاح‌طلبان سر کار نیامده است، به ایلنا گفت: بین دولت ائتلافی و دولتی که با حمایت یک جریان سر کار می‌آید فرق است؛ یعنی اصلاح‌طلبان در آ‌ن شرایط با توجه به کاندیداهای موجود، شرایط جهانی، وضعیت اقتصادی ایران و اینکه قطار مدیریت کشور از ریل خارج شده و با سرعت به سمت سقوط حرکت می‌کرد، از مجموع کاندیداها گزینه اصلح را که احتمال رأی‌آوری بیشتری هم داشت انتخاب کردند که البته هنوز پشیمان نیستند چرا که بهترین و درست‌ترین کار را در آن مقطع زمانی انجام دادند. شجاعی ادامه داد: اصلاح‌طلبان باید با تغییر رویکرد و با اصلاح رویکردهای خود با بدنه اجتماعی جامعه ارتباط گرفته و این ارتباط خود را تقویت کنند تا بتوانیم پیام خودمان را به جامعه برسانیم و این احساس وجود دارد که هدف اصلی اصلاح‌طلبان منافع و مصالح ملی است.
بیژن نوباوه، فعال سیاسی اصولگرا به ایلنا گفت: با تشکیل شورای وحدت مشخص شد که اصولگرایان به دنبال یک اتحاد و اجماع منطقی هستند اما از طرفی بحث ضرورت حضور نیروهای جوان عملگرا، معتقد و متدین بحثی است که همه گروه‌های اصولگرا به آن رسیده‌اند.این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان خوب نیست، شکست بزرگی را متحمل شده‌ و مردم از آنها گریزانند، افزود: اصولگرایان هم به شرطی موفق می‌شوند که نگاه منطقی مبتنی بر خواست مردم را اعمال کنند نه آن نگاه سنتی که به خواسته‌های ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ درصد مردم توجه می‌کند.به گفته نوباوه اصولگرایان باید به ۱۰۰ درصد مردم توجه و نیاز روز جامعه را دریابند که این امر هم جز با جوانگرایی محقق نمی‌شود.
قربانعلی قائمی عضو هیأت مؤسس حزب تازه تأسیس جمهوریت با اشاره به در پیش بودن برگزاری کنگره این حزب گفت: پس از صدور پروانه نهایی فعالیت، مواضع رسمی و رویکردهای حزب جمهوریت درباره مسائل سیاسی کشور از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود.
عزت‌الله تقواییان، دبیرکل مجمع دانش‌آموختگان ایران رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد. ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هر سه ماه یک بار تغییر می‌کند.