توسعه آبادان و خرمشهر از منطقه آزاد می‌گذرد

اروند را پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور می‌نامند؛ منطقه‌ای که در همسایگی با کویت و مهم‌ترین شریک تجاری ایران یعنی کشور عراق بخش وسیعی از دو شهرستان رقابت‌پذیر اقتصادی آبادان و خرمشهر را شامل می‌شود.
 دربرگیری بخش‌هایی از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در سال 82 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ اما به‌دلیل پراکندگی، نیاز پیوستن هر دو شهر به محدوده منطقه آزاد تجاری کاملا احساس می‌شد؛ تا اینکه در دولت تدبیروامید شهرهای خرمشهر، آبادان و جزیره مینو به منطقه آزاد اروند الحاق شدند وفصل جدیدی در این منطقه رقم خورد. اسماعیل زمانی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمانی است که این منطقه آزاد تجاری را اداره می‌کند؛ به مناسبت هفته دولت با وی به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید. اسماعیل زمانی معتقد است اروند از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است و این مدعا را با دلایلی از جمله مجاورت با خلیج فارس و کشور عراق، دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از پالایشگاه و پتروشیمی اثبات می‌کند. زمانی که با بیش از 6 سال سکانداری این سازمان با ثبات‌ترین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بوده است، عملکرد این سازمان را با وجود مشکلاتی که در این سال‌ها پیش‌رو داشته است قابل دفاع می‌داند و می‌گوید: آسان‌سازی تردد اتباع خارجی با اجرایی‌شدن قانون معطل مانده حذف روادید در آذرماه 96 منطقه آزاد اروند، اتفاقات تازه‌ای در روابط میان ایران و کشور‌های همسایه را رقم زد؛ ورود عراقی‌ها به منطقه و ظرفیت بازارهای ما روزانه یک میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته و در این مدت در بحث گردشگری، بازار، کسب و کارهای کوچک و صادرات غیرمستقیم رونق و توسعه خوبی داشته‌ایم. وی رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی را از مهم‌ترین اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری عنوان می‌کند و در یک آمار مقایسه‌ای رشد سرمایه‌گذاری در منطقه را در سال 97 نسبت به سال قبل‌تر از آن با 60 درصد افزایش مثبت ارزیابی می‌کند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیش از 18000 بیمه اولی در سال گذشته را مصداقی برای افزایش اشتغال در منطقه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در موضوع ‌سرمایه‌گذاری تلاش‌مان را روی بخش‌هایی متمرکز کرده‌ایم که اشتغال‌ بیشتری ایجاد می‌کنند.
اسماعیل زمانی ادامه می‌دهد: صادرات تولیدات منطقه درسال 97 با بیش از دو میلیون دلار 42 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و صادرات کالای داخلی (تولید در سرزمین اصلی) در مدت زمان مشابه با 24 درصد رشد بیش از یک میلیون دلار بوده است. وی در بخش دیگری از سخنانش از برخی موارد در مناطق آزاد که موضوعات را کمی مبهم و پیچیده کرده، گله‌مند است و می‌گوید: متاسفانه گاهی شاهد عدم رعایت قانون و مقررات توسط برخی دستگاه‌های اجرایی و حتی قضائی هستیم که این مساله مختص به منطقه اروند نیست و این موارد باید با تفاهم و مذاکره رفع شوند تا ساکنین این مناطق را از تبعات آن رها کند و البته با استقرار کامل گمرک در گیت‌های آبادان و خرمشهر و تسهیل در برخی قوانین خیلی موانع از سر راه تولید و تجارت برداشته می‌شود و در زمینه اقتصادی با رشد بیشتری مواجه خواهیم بود.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ابلاغ کد وارداتی شلمچه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌.ری کامیونی شلمچه در آینده نزدیک را از جمله اتفاقات مثبت برای رفع برخی از موانع مذکور اعلام می‌کند. زمانی همچنین معتقد است که اروند با برخورداری از دو شهرک صنعتی، دو اتاق اصناف، دو اتاق بازرگانی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی نسبت به سایر مناطق آزاد تجاری کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی انجام شده توسط این سازمان را پاسخگویی به بخش وسیعی از مطالبات مردمی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: فعالیت‌های فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد اروند طیف وسیعی را شامل می‌شود. برخی پروژه‌ها برای فعالیت‌های محدوده شهر هستند و برخی دیگر در سطح پروژه‌های منطقه برای توسعه زیر ساخت‌ها انجام می‌شوند.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند پروژه‌های عمرانی پروژه‌های بارانداز 13 هکتاری شلمچه، حصارکشی و دروازه‌های ورودی را گام مثبتی در راستای افزایش توان اقتصادی، صادراتی و ارزی منطقه می‌داند و اضافه می‌کند: زیباسازی، بهسازی و نوسازی معابر، خدماتی که در روستاها انجام شده و پروژه‌های بهداشت و درمان، توسعه فرودگاه بین‌المللی آبادان، تعمیر و تجهیز مساجد و مدارس در راستای رفع محرومیت‌ها و دغدغه‌های مردم خرمشهر بوده و تمرکز بر این بخش‌ها ضروری‌ترین نیازهای این مردم شریف را حل می‌کند. اسماعیل زمانی افتتاح مرکز آمار و رونمایی از نخستین سالنامه آماری در سال گذشته و با حضور دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور را تحقق بانک اطلاعات یکپارچه و حرکت به سوی مدیریتی هوشمند که باعث ارتقای جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری منطقه خواهد شد؛ عنوان می‌کند و می‌گوید: باید از طرح جامع یکپارچه منطقه آزاد اروند نیز بعنوان یکی از بزرگترین اتفاقات مثبت این منطقه یاد کنم که با هدف یکپارچه کردن و تلفیق طرح‌های جامع شهرهای آبادان و خرمشهر انجام شده است.
بنا به گفته وی، سازمان منطقه آزاد اروند از بدو تأسیس در راستای دستیابی به والاترین اهداف خویش که همانا توسعه سرمایه اجتماعی است نسبت به فراهم نمودن زمینه توسعه همه‌جانبه در منطقه و بویژه توسعه منابع انسانی، همت وافر داشته و دارد که شاهد آن حمایت از دانش‌آموزان کمتر برخوردار مناطق محروم، برگزاری دوره‌های غنی‌سازی اوقات فراغت و فنی‌وحرفه‌ای با هدف مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز و راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان ویژه خواهران در سال گذشته بوده است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان همچنین برگزاری مراسمات دینی و مذهبی، جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فیلم و تئاتر، رویدادهای مهم ورزشی، همایش‌های کتاب و کتابخوانی و... با حضور شمار زیادی از علاقمندان را بخشی از فعالیت‌های این سازمان در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی اعلام می‌کند.