مارمولک‌ها اژدها شدند

آرمان ملي- سهيل ثابت: طي مقاطع مختلف همواره بر لزوم مبارزه با فساد از سوي دستگاه‌هاي مختلف به‌ويژه دستگاه قضا تاکيد شده، اما چندان عزم جدي براين امر مشاهده نشده است. اين در حالي است که با روي کارآمدن آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي در قوه قضائيه رويکرد جديدي در مبارزه جدي با فساد شکل گرفته که موجبات اميدواري را فراهم آورده است. احمد توکلي رئيس هيأت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت مي‌گويد: «مبارزه با فساد از سوي جامعه به شدت دنبال مي‌شود و اين توقع را خود حجت‌الاسلام رئيسي ايجاد کرد و براي اينکه ادامه پيدا کند، شرطش آن است که قوه قضائيه همچنان بي‌طرفي خودش را در پرونده‌هاي فساد حفظ کند.»
مبارزه با فساد مهم‌تر از مفسد
چندي است که بحث مبارزه جدي با فساد در دستور کار نهادهاي مسئول به‌خصوص دستگاه قضايي قرار گرفته و با برخوردهاي لازم در حوزه‌هاي فساد اقتصادي و اداري با متخلفين معمول مي‌گردد. البته شايد بهتر باشد که شروع اين روند جدي در مبارزه با فساد را از زمان روي کار آمدن رئيسي به رياست قوه قضائيه بدانيم چرا که پيش از آن بحث مبارزه با فساد به اين جديت مطرح نمي‌شد. گرچه بسياري از کارشناسان معتقدند که براي مبارزه با فساد ابتدا بايد با زمينه‌ها و بسترهاي رشد و نفوذ فساد مقابله کرد و با نظارت دقيق اجازه به‌وجود آمدن فساد در ارکان يا سازماني را نداد که پس از آن بخواهيم به مقابله با آن بپردازيم. هر چند شايد اين هم جزئي از فرهنگ جامعه شده که همواره به جاي پيشگيري به درمان مي‌پردازد. با اين حال همين جديت و عزم مقابله با فساد در هر سطحي از سوي دستگاه قضايي جاي بسي اميدواري دارد، اما نکته قابل توجه که نبايد از ياد برد اينکه تاکنون در مقاطع مختلف تحت عنوان مبارزه با فساد مبارزه با مفسد صورت گرفته است. بدين نحو که برخوردهاي قضايي صرفا در جهت برخورد با اشخاص اختلاسگر، کلاهبردار و کلا مفسده‌آفرين بوده و هيچ‌گاه زمينه‌هاي بروز فساد از ريشه خشک نشده است. همين مي‌شود که وقتي در دهه 70 در ماجراي اختلاس 123 ميلياردي فاضل خداداد اعدام شد؛ بستر‌هاي بروز اختلاس‌هاي مجدد خشک نشد و شاهد بوديم از پي آن شهرام جزايري‌ها، مه‌آفريد اميرخسروي‌ها، بابک زنجاني‌ها و... پديد آمدند. لذا براي مقابله با اژدهاي فساد مهم‌تر از برخورد با مفسد بايد بستر و زمينه‌هاي ايجاد فساد را از بين برد تا نتايج مد نظر حاصل شود.
فساد مالي در سپردن مناصب


يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: مبارزه جدي با فساد دير پا گرفت و به قول رهبري باعث شد مارمولک‌ها، اژدها شوند، اما به هر حال با مسيري که به ويژه در اين دوره شروع شده، در حال پيشروي هستيم، اگرچه در دوره قبل نيز برخي تلاش‌ها صورت گرفت، اما امروز با جسارت و صراحت بيشتري به مبارزه با متخلفان از دارندگان قدرت سياسي يا افرادي که نسبتي با مقام‌هاي سياسي دارند، شروع شده و دستگاه قضا با هيچ کس تعارف ندارد و به شکل گسترده‌اي با فساد مبارزه مي‌کند. خبرآنلاين نوشت؛ احمد توکلي در گفت‌وگو با راديو گفت: در حال حاضر مبارزه با فساد از سوي جامعه به شدت دنبال مي‌شود و اين توقع را خود حجت‌الاسلام رئيسي ايجاد کرد و براي اينکه ادامه پيدا کند، شرطش آن است که قوه قضائيه همچنان بي‌طرفي خودش را در پرونده‌هاي فساد حفظ کند. وي افزود: همچنين در هنگام بررسي پرونده‌ها صداقت قضات آسيب نبيند و تبعيضي روي ندهد و با رعايت اين نکات مي‌توان اعتماد مردم به مبارزه جدي با فساد را جلب کرد. ضمن اين‌که آنجا که بايد با آن برخورد جدي کرد و حساسيت داشت، برخورد با سازمان قدرت است. نماينده سابق مجلس اضافه کرد: در حال حاضر فساد مالي و فساد در سپردن مناصب وجود دارد که هر دو بايد به طور دقيق بررسي شود که اکنون اين دو طيف در کشور وجود دارند و فعاليت مي‌کنند که قوه قضائيه با بخشي از آنها برخورد کرده که اين برخوردها جاي اميدواري دارد. رئيس هيأت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت عنوان کرد: اگر ما همان‌طور که رهبري فرمودند و تجربه بشري به آن رسيده است، کارهايمان شفاف باشد، متهم نمي‌شويم. اگر امروز مجلس تصويب مي‌کرد که حقوق نمايندگان منتشر شود، در نوع نگاه به مجلس بسيار تاثيرگذار بود، در حالي که نمايندگان اين لايحه را رد کردند، معني کارشان اين است که يکسري افراد فاسد وجود دارد که اجازه نمي‌دهند افراد سالم نيز تصميم درستي بگيرند. وي ادامه داد: وقتي نماينده مجلس اجازه نمي‌دهد که ميزان حقوقش منتشر شود و در اذهان عمومي شفاف‌سازي شود، چگونه بايد به نمايندگان مجلس اعتماد کرد و عزم آنها را براي مبارزه با فساد جدي گرفت؟ توکلي بيان کرد: اگر شفافيت باشد، مردم اعتماد مي‌کنند و اگر نباشد مردم به دولت و حکومت بي‌اعتماد مي‌شوند. وي تصريح کرد: من اطمينان دارم که آقاي رئيسي به تذکرات ما عنايت مي‌کنند و آن زمان خبرهاي خوشي مي‌شنويم.