فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد آواهای ناهمگون در برگزاری بزرگترین فستیوال موسیقی

گروه فرهنگ و هنر - روز گذشته فراخوان سی‌ و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی منتشر شد که تنها دو هفته از انتصاب مدیر اجرایی این جشنواره گذشته است. استعفاء مدیر دفتر موسیقی و رئیس این جشنواره و همچنین به دنبال آن استعفاء مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر در اواخر اردیبهشت‏ماه روند این جشنواره را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا جشنواره موسیقی فجر امسال با این وجود می‌تواند چنانکه باید از آزمون خود موفق بیرون بیاید؟
جشنواره موسیقی فجر چند سالی است که به مشکلاتی دست‌و پنجه نرم می‌کند، از شائبه تخلفات و رفتارهای غیرصنفی، محفلی و جناحی گرفته تا موضوع شفافیت‌های مالی این گردهمایی موسیقایی. به واسطه همین شائبه‌ها، بسیاری از اهالی مطرح موسیقی چند سالی است که در این جشنواره حضور ندارند. اما سال 96، در پی افزایش انتقادات و اعتراض‌های اهالی موسیقی به روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر، پیش‌نویس اساسنامه برگزاری این جشنواره منتشر شد و سی‌ و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، بر اساس این اساسنامه برگزار شد. اما با این وجود جشنواره موسیقی فجر سی و چهارم با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد؛ از حضور نداشتن گروه بانوان گرفته تا موضوع تم این جشنواره که اجرای آهنگسازان ایرانی عنوان شد اما ابهامی درباره اجرای چندین اثر از شاهین فرهت، مدیر هنری این جشنواره توسط چند گروه، آتش انتقادات را تندتر کرد. همچنین عدم حضور خوانندگان مطرح خصوصا در بخش پاپ مورد اعتراض قرار گرفته بود.
اما شاید بد نباشد از این مسائل عبور کنیم و به روند اجرایی این جشنواره در چند ماه پیش از برگزاری بپردازیم. سال گذشته اولین نشست خبری سی‌ و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر اواسط مردادماه برگزار شد و همه چیز به صورت طبیعی پیش رفت، گرچه حواشی‌ای نیز پیش از برگزاری جشنواره به‌وجود آمد اما روند اجرایی، روندی عادی بود اما امسال یک استعفای دسته‌جمعی این جریان را به تاخیر انداخت. 30 اردیبهشت‏ماه بود که علی ترابی، مدیر وقت دفتر موسیقی و رئیس جشنواره موسیقی فجر، در اعتراض به قانونی که بر اساس آن وزارت ارشاد باید ۱۰ درصد بهای بلیت کنسرت‌ها را در تهران و کلان‏شهرها اخذ و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند، استعفا داد. پس از این اتفاق، محمد اللهیاری فومنی که پیش‌تر مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری معاونت هنری بود، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت مدیرکل دفتر موسیقی این وزارتخانه منصوب شد و پس از آن سکان هدایت جشنواره موسیقی فجر را نیز در دست گرفت.
بلافاصله پس از این استعفاء، شهرام صارمی که مدیریت اجرایی سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشت و تنها دو هفته از انتصابش به عنوان مدیر اجرایی سی و پنجمین دوره این جشنواره می‌گذشت نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد. او در بخشی از نامه استعفای خود نوشت: «استعفای ایشان که در رابطه مستقیم با حواشی و مشکلات تحمیلی به دفتر موسیقی که آخرین مورد آن دریافت مبلغ ۱۰ درصد از مبلغ کل ظرفیت سالن‌های کنسرت برای هر اجرا و واریز به خزانه بود، انجام شد. این استعفا برای من اصلاً اتفاق عجیبی نبود زیرا از ایشان به جز این انتظار نمی‌رفت. علی ترابی با این استعفا در این مقطع و در قبال یک تصمیم نادرست و غیرکارشناسی از طرف آقای کاراندیش که در مراحل بعدی و مواجهه با اعتراضات اهالی موسیقی، بر اجرای قانون یادشده بدون هیچ‌گونه بررسی پافشاری نیز کردند، حرکتی را رقم زد که طی چهار دهه گذشته نه تنها هیچ یک از مدیران موسیقی بلکه از هیچ‌کدام از هنرمندان موسیقی که در شوراهای مختلف حضور داشته‌اند، دیده نشده بود»


او همچنین درباره استعفای خودش گفت: «من آقای ترابی را واقعا در حوزه موسیقی قبول داشتم، نه اینکه آقای اللهیاری را قبول نداشته باشم اما آقای اللهیاری در رابطه با موسیقی هیچ سابقه‌ای ندارد گرچه ما با هم رابطه دوستانه‌ای داریم. ضمن اینکه مدیریت اجرایی جشنواره موسیقی فجر از طریق آقای ترابی به من پیشنهاد شده و نمی‌شود در غیاب آقای ترابی کار کنم».
با وجود آنکه الهیاری از اوایل تیرماه سکان هدایت دفتر موسیقی را به دست گرفت اما چندین ماه خبری از معرفی مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر نبود تا اینکه ششم شهریورماه علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران از سوی الهیاری به عنوان مدیر اجرایی سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر منصوب شد. او پیش از این مدیریت اجرایی دوازدهمین و سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را بر عهده داشته است.
با تمام این پستی و بلندی‌ها که پیش روی سی‌ و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر قرار داشت، روز گذشته فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با چهار روز تاخیر نسبت به سال گذشته منتشر شد. قرار است سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه امسال برگزار شود و گروه‌ها و هنرمندان موسیقی برای شرکت در جشنواره تا ۱۷ آذرماه سال جاری فرصت دارند تا در سایت جشنواره به نشانی fajrmusicfestival.com ثبت‌نام کنند.
این فراخوان بر اساس آیین‌نامه جشنواره و با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است. ستاد برگزاری جشنواره با انتشار این فراخوان از کلیه گروه‌ها و هنرمندان فعال موسیقی در عرصه اجرای صحنه‌ای دعوت می‌کند تا در صورت تمایل با مطالعه دقیق فراخوان و ارسال آثار و مدارک خود در برگزاری و هرچه پربارتر شدن این رویداد هنری مشارکت کنند. پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیئت انتخاب گروه‌‌ها، اجراهای منتخب این امکان را خواهند داشت تا در سی ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه روند. همچنین مهلت ارسال مدارک نیز تا تاریخ ۱۷ آذر ماه خواهد بود.
لازم به ذکر است تاکنون هیچ نشست خبری در مورد سی‌ و پنجمین دوره این جشنواره برگزار نشده است و ابهامات و پرسش‌هایی در زمینه برگزاری این جشنواره وجود دارد، پرسش‌هایی مثل چگونگی مدیریت دوباره فرهت با وجود تمام حجم بالای انتقادات نسبت به او در دوره گذشته این جشنواره، علت تاخیر در معرفی مدیر اجرایی جشنواره و چگونگی مواجهه و برنامه‌ریزی در مدت زمان باقی‌مانده و...
بی‌پاسخ ماندن این سوالات این ابهام را در ذهن‌ها پررنگ می‌کند که آیا سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر می‌تواند سربلند از آزمون خود بیرون بیاید؟
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی با یک تیم اقتصادی راهی پاریس شد برجام در ایستگاه سرنوشت علیرضا صدقی جفا به عاشورا فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد آواهای ناهمگون در برگزاری بزرگترین فستیوال موسیقی پزشکان برای نصب کارتخوان بهانه می‌تراشند جدال دولت با فراریان مالیاتی اقدامات فولاد مبارکه موجب تامین مالی صنایع مختلف شده است رشد ۷۶ درصدی تحویل محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل «ابتکار» از موانع عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات آینده گزارش می‌دهد اصولگرایان و هزار راه رفته «ابتکار» از فراز و نشیب‌های مسئولان برای حل یک آسیب اجتماعی گزارش می‌دهد مسیر بی‌بازگشت تکدی‌گری ظریف در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هنوز امکان بازگشت از گام سوم وجود دارد برنامه پیشنهادی تحول نظام بانکی به رئیس‌جمهوری تقدیم می‌شود رئیس مجلس شورای اسلامی: قیمت واقعی ارز از رقم‌های کنونی کمتر است فلاحت‏پیشه: ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند معاون وزیر خارجه: اروپا در حال تلاش برای رسیدن به توافق با ایران است نوباوه: اصولگرایان با نگاه سنتی موفق نمی شوند