حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی خطاب به کارگزاران اداری: کشاورزان ولی نعمت ما هستند، در ادارات به آنها سخت نگیرید

کشاورزان تولیدکننده ملی هستند آنها را در ادارات ولی نعمت الهی بدانیم. نسبت به آنها سخت گیرنباشیم اگر جایی در مقررات گره وجود دارد آن را برایشان باز کنیم و آنها را در پیچ و خم اداری گرفتار نسازیم.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دیروز در مراسم آغاز سال زراعی 98-99 ضمن ارائه آمارهایی از موفقیت کارکنان جهاد کشاورزی در کمک به کشاورزان برای خودکفایی در بسیاری از زیر مجموعه البته افزود: حتی یک مورد خیانت در امانت نزد کارکنان جهاد کشاورزی پذیرفتنی نیست،همچنانکه به من خبر رسید برخی از کارکنان گرفتار فساد اداری شدند تا ارباب رجوع را آنقدر ببرند و بیاورند تا بتوانند در جایی او را تیغ بزنند! من به حراست وزارتخانه دستور داده‌ام به شدت با چنین پرسنلی برخود کنند و اگر نمی‌توانند کار کنند از جهاد کشاورزی بروند.
وی خطاب به مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: من می‌دانم حقوق کارمندان جهاد کشاورزی از بسیاری از ادارات پایینتر است و تلاش‌های ما برای افزایش حقوق هنوز به جایی نرسیده است اما نباید به ارباب رجوع اجحاف شود و بهتر است هر کدام از مدیران دستیار ویژه‌ای در خصوص آسان سازی امور مردم در نظر بگیرند تا آن دستیار با حضور در بخش‌های مختلف اتاق‌های کارکنان از مشکلات اراب رجوع باخبر شوند و اگر مفسده‌ای هم در این زمینه وجود دارد آن را پیگیری نمایند.
وی همچنین از وضعیت مناسب موجودی نهاده‌ها در کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه خبر داد و گفت: هم در زمینه بذر- سم - کود و هم در زمینه ماشین آلات وضعیت مناسبی داریم البته بعضی از پتروشیمی‌ها در زمینه اوره کم لطفی کرده‌اند و به کشاورزان بی‌مهری شد، اما با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با دولت و پتروشیمی‌ها و قولی که داده‌اند امیدواریم این موضوع جبران شود.


حجتی با اشاره به برخی از آمارها مبنی بر تولید 134 میلیون تن محصول کشاورزی طی 10 سال آینده افزود: بنده این آمار را قبول ندارم؛ ببینید در 10 سال گذشته ما چه میزان تولید داشتیم. در کشور بیش از یک میلیون تن فقط از توسعه گلخانه‌ها افزایش محصول داشتیم؛ بنابراین در این 10 سال فقط 10 میلیون تن از این محل تولید حاصل می‌شود؛ پس باقی بخش‌ها می‌خواهند معطل بمانند؟
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید محصولات کشاورزی کشور از سال 92 تا پایان سال 97 درحالی که با خشکسالی مواجه بودیم، 26 درصد رشد داشت این افزایش نشان می‌دهد می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر و همت بیشتر و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین برای آبیاری، بهره وری را افزایش داد.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با حمایت‌های مقام معظم رهبری، دولت، متولیان امر و کشاورزان، اقدامات مناسبی در زمینه آب و خاک در کشور انجام شده است گفت: خوشبختانه سیستم آبیاری نوین در سال‌های گذشته رشد صددرصدی داشته است به گونه‌ای که اکنون از مرز دو میلیون هکتار آبیاری نوین گذشته ام.
وی با اشاره به عقب ماندگی کشور در احداث گلخانه‌ها افزود: وسعت گلخانه‌های کشور با رشد 25 درصدی از 12 هزار هکتار در سال 96 به 15 هزار هکتار در سال 97 افزایش یافته است اما با این وجود، در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه که 60 تا 70 هزار هکتار گلخانه دارد، نیاز به پیشرفت داریم.
حجتی با اشاره به مسائل مربوط به ضعف بهره وری آب در کشاورزی هم گفت:‌ بروید مشاهده کنید که آبا و اجداد ما چه کارهایی تنها در بخش قنوات انجام داده‌اند این همت در شرایطی انجام شده که در قدیم ابزار نوین بسیار محدود بود و مقنیان بیش از یک ماه در عمق 300 متری زمین می‌ماندند و شب هانیز همانجا می‌خوابیدند و این کارهای بزرگ را ایجاد کردندهم در بخش مهندسی، طراحی اجرای نقشه و دقت عمل بسیار بی‌نظیر است.
وی افزود: درست است که در گذشته جمعیت ما کم بوده اما اکنون به ابزار و تکنولوژی‌هایی دسترسی داریم که می‌تواند تولید ما را به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز افزایش دهد اما ما به اندازه نیاز از تجهیزاتمان استفاده نکردیم.
وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: اگر بانکی می‌گوید اعتبار ندارم اشتباه می‌کند به ویژه اینکه با بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشته‌ایم تا چنین مسائلی پیش نیاید و هیچ موضوعی در گلخانه‌ها متوقف به مساله اعتبار نباشد.
حجتی همچنین در حاشیه هفتمین همایش سراسری کشت محصولات زراعی در جمع خبرنگاران در خصوص برخی مشکلات مربوط به جوجه یک روزه افزود: من همان پارسال هم گفته بودم که با محدودیت‌های صادراتی مخالفم و این موضوع را به مسئولان مربوطه و از جمله در مکاتبات با آقای رئیس‌جمهور هم آن را مطرح کرده ام.
وزیر کشاورزی گفت: از یک سال و نیم قبل هم در جلسه سران و هم در جلسه با دیگر مسئولان گفتم که مخالف محدودیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی هستم به ویژه اینکه این موضوع باعث از دست رفتن بازار‌های صادراتی می‌شود.
وی گفت: پیشنهاد ما این است که به جای ممنوعیت و محدودیت در صادرات از نظام عوارض صادراتی استفاده کنیم و درباره جوجه یک روزه هم متعقدم نباید ممنوعیتی وجود داشته باشد.
حجتی تاکید کرد: امسال تمرکز زیادی روی روغن کلزا خواهیم داشت و براساس تجربه گذشته رشد آن را مطمئناََ بیشتر خواهیم کرد.
وی افزود: اگر در سال‌های قبل سالی 40 هزار تن کلزا برداشت می‌کردیم امسال به 430 هزار تن رسید که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جدید آن را بیشتر کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید وابستگی زیادمان را روی دانه‌های روغنی کلزا و چغندر کم کنیم و در عوض تولید آن را در فصول مختلف به ویژه در مناطق دیم افزایش دهیم.
همچنین در این همایش از تعدادی از زراعت کاران و مدیران نمونه کشاورزی تجلیل شد.
سال آبی زراعی از پاییز شروع می‌شود و تا آخر شهریور هم پایان می‌پذیرد.
سایر اخبار این روزنامه
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی مجلس مطرح کرد معطلی استیضاع وزیر صنعت روی میز هیات رئیسه مجلس! هشدار وزیر امور خارجه : اگر اروپا تعهداتش را انجام ندهد، ایران گام سوم را پنجشنبه برمی‌دارد حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی خطاب به کارگزاران اداری: کشاورزان ولی نعمت ما هستند، در ادارات به آنها سخت نگیرید مکتب حسینی، الگوی زندگی متن پیشنهادی رتبه‌بندی معلمان نهایی شد ازسوی رئیس‌جمهوری: لایحه موافقت‌نامه همکاری دولت‌های حاشیه دریای خزر به مجلس رفت در جلسه‌ای به ریاست دکتر روحانی؛ الزامات و سازوکارهای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی شد رونمایی از پهپاد عملیاتی «کیان» در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت انهدام خودروی نظامیان صهیونیست‌ توسط رزمندگان حزب‌الله روایت علی مطهری از جزئیات جدید پیشنهاد «مکرون» به ایران یادداشت مدیرمسئول جای خالی گفتگو در حوزه علمیه قم