جلوی رشد قیمت‌ها را گرفتیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تشریح اقدامات و رویکردهای دولت برای مقابله با تحریم، توقف رشد قیمت‌ها را از جمله دستاوردهای دولت برای مقابله با شرایط جدید دانست و تأکید کرد که باوجود بی اعتمادی ایجاد شده میان مردم و دولت در سال گذشته، در چند ماه گذشته این ارتباط  مستحکم‌تر شده است.
محمود واعظی که شنبه شب در شبکه یک تلویزیون سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ما به استقبال تحریم نمی‌رویم اما از تحریم برای رسیدن به خودکفایی استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم تورم را کنترل کردیم بدین معنا نیست که قیمت کالا کاهش یافته، بلکه جلوی رشد قیمت‌های مختلف را گرفتیم و اگر روند کنونی ادامه یابد، در آینده وضعیت بهتری را خواهیم داشت.
این اظهارات درحالی است که برخی از منتقدان دولت با اشاره به کنترل شتاب تورم، همواره بر این ادعا تأکید می‌کنند که کالاها ارزان نشده است، درحالی که هیچ گاه دولتمردان همچون واعظی، مدعی ارزانی نشده‌اند، بلکه گفته‌اند شتاب فزاینده تورم و افزایش قیمت‌ها را مهار کرده‌اند، هرچند در مواردی برخی کالاها و خدمات نیز ارزان شده‌اند.
به گزارش ایرنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری در همین رابطه، با بیان اینکه در مقایسه ۵ ماه نخست سال ۹۸ نسبت به دوران مشابه سال ۹۷، از هر لحاظ وضع آرام‌تری داریم، اضافه کرد: البته این بدان معنا نیست که مشکلات ما حل شده است، بلکه رشد قیمت کالاهای مورد نیاز متوقف و قیمت برخی کاهشی شده، اما به قیمت اصلی برنگشته است.  واعظی با اشاره به توقف نوسان قیمت ارز، تأکید کرد که دولت نمی‌خواهد با دستور قیمت ارز را مشخص کند.


او، دلیل ثبات بازار ارز را عرضه و تقاضا و سیاست درست بانک مرکزی در  این زمینه دانست و گفت: مردم نباید ارز را به عنوان سرمایه نگهداری کنند خوشحالیم ارز دچار ثبات شده و روند قیمت کنونی ارز، کاهشی است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری وجود دو نرخ ارز را زمینه بروز فساد و رانت دانست و تأکید کرد: قطعاً ما منافع مردمی که کمتر برخوردار بودند و تأمین نیازمندی‌های آنان را مهم می‌دانیم و با رانت و فساد نیز مبارزه می‌کنیم. کما اینکه با کمک وزارتخانه‌های مختلف، متخلفان در این بخش به قوه قضائیه معرفی می‌شوند خیلی پرونده‌ها مربوط به چند سال قبل بوده و رسیدگی‌ها در این بخش در حال انجام است.
واعظی در ادامه ساماندهی مؤسسات اعتباری و اصلاح مالیات را دو گام بزرگ دولت در ۵ سال اخیر برشمرد و گفت: مؤسسات اعتباری که قارچ گونه سبز شده بودند، در نهایت به همت بانک مرکزی و دولت، امروز معضل مؤسسات اعتباری حل شده است، همچنین ۶ بانک در دست ادغام هستند، هرچند هر کدام از این بانک‌ها مشتری خود را دارند و بر این اساس گام به گام پیش می‌رویم تا این اصلاح ساختار صورت گیرد.
او همچنین با بیان اینکه در ۴ سال اخیر قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است، اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم تعرفه‌ها را اصلاح کنیم، شرایط قشر کمتر برخوردار را بررسی می‌کنیم، اگر قیمت بنزین را افزایش دهیم قشر برخوردار و پرمصرف باید هزینه بیشتری بدهد و قشر کمتر برخوردار یارانه بگیرد. کمیته‌ای در حال بررسی این روند است و قبل از هر کاری با مردم مشورت می‌کنیم تا قشر کمتر برخوردار دچار نگرانی نشود.
واعظی گفت که در اصلاح ساختار یارانه‌ها نیز حتماً به قشر کم برخوردار توجه خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، تلاش برای ادامه فعالیت بنگاه‌ها و توسعه اشتغال روستایی را از دیگر رویکردهای دولت در شرایط فشار دشمن بر اقتصاد عنوان و ابراز امیدواری کرد که امسال بودجه مجلس بر اساس سیاستی ارائه شود که وابستگی به نفت به حداقل رسیده و با تکیه بر مالیات و حذف برخی یارانه‌ها و سپردن فعالیت‌ها به بخش خصوصی و واگذاری بخشی از بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، گام‌های مؤثری برای تحقق این مهم برداشته شود.
او همچنین درباره سیاست‌های امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در امریکا دموکرات‌ها و جمهوریخواهان فضای انتخاباتی دارند و این فضا هرچه پیش می‌رویم تندتر می‌شود، اظهار کرد: ایران برگ تبلیغاتی امریکایی‌ها نیست و آنان سخت در اشتباه هستند، سیاست خارجی ما مشخص و یگانه است و همه از سیاست یگانه موجود در سیاست خارجی تبعیت می‌کنیم اما اصول ما یکی است و امریکا تا روزی که بخواهد این سیاست را نسبت به مردم و نظام داشته باشد شرایط همین خواهد بود.