حاشیه‌نگاری «ابتکار» بر بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینما از شهردار تهران تا عادل فردوسی‌پور در یک جشن سینمایی

فاطمه امین‌الرعایا
بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینمای ایران هم به پایان رسید و «سرخپوست» و «تنگه ابوقریب» توانستند با پیشتازی از دیگر رقیبان خود، بیشترین جوایز را با خود به خانه ببرند.
به گزارش «ابتکار» جمعه‏شب، سرانجام برگزیدگان بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینما مشخص شدند. احسان کرمی، اجرای این مراسم را که البته با حدود 40 دقیقه تاخیر آغاز شد، بر عهده داشت. این مراسم با پخش کلیپی از درگذشتگان سال گذشته آغاز شد و حضار هنگام نمایش برخی از این هنرمندان، آنها را به شدت تشویق می‌کردند.
در این مراسم بر خلاف تمام مراسم‌های مرسوم چندان خبری از سخنرانی‌های طولانی و خسته‌کننده نبود و تنها منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما برای ایراد سخنانی کوتاه به روی صحنه آمد. شهسواری گفت: در این دوره‌ نزدیک به 60 فیلم توسط اعاضای آکادمی مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند. آمار ما با تورم بالا رفته است و اگر می‌گویند بالای ۴۰ درصد تورم داریم، در این دوره داوران هم بیش از ۴۰ درصد بیشتر از دوره‌های قبل همکاری کرده‌اند و همه برندگان امشب، آرای بیش از 400 نفر از همکاران متخصص خودشان را به صورت فردی دریافت کرده‌اند. بنابراین هر برنده از یک رقابت یا همراهی تنگاتنگ و بر اساس آرای همکاران خودشان تندیس خانه سینما را با خود به خانه می‌برد.


او با بیان اینکه ما جز مردم هیچ اتکایی نداریم، افزود: ما به نفس مردم زندگی می‌کنیم و به یمن آنها در اینجا حضور داریم و باید قدر این بودن را دانست، به آنها احترام گذاشت و تکریم کرد. اگر در شرایط بدی، حتی بخشی از جامعه در مشکل به سر می‌برند، ما باید همدلانه رفتار کنیم. کمی صبوری باشیم و با آمال و رنج‌هایشان همراهی کنیم و زمانی که لازم است حضور پیدا کنیم. تنها به برکت این نفس‌ها است که صنعت تصویر ایران اعتبار یافته است. ما باید قدر محبت مردم را بدانیم.
در بخش دیگری از مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران که جایزه بهترین مستند را برای ساخت اثر «زمستان است» دریافت کرد، به روی صحنه آمد و با یادی از سیف‌الله داد، بنیانگذار این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: زمانی که این فیلم ساخته شد، مسئولیت مستقیمی نداشتم اما فیلم از آنجایی ساخته که من در سفری که به استانبول داشتم، با دیدن خیابان استقلال به این نتیجه رسیدم که این فضا را برای خیابان لاله‌زار فراهم کنیم که بسیار غنی‌تر است. تلاش بر این بود که به ارزش‌های شهرمان اشاره کنیم چون هیچ‏کس رضایت به تخریب چیزی باارزش نخواهد داد و ما تلاش کردیم این خیابان را به شخصیت واقعی خود برگردانیم چون زمانی درگاه تجدد در ایران بود.
در میان مراسم با نقش بستن برخی از چهره‌های محبوب که در سالن حضور داشتند، جمعیت با صدای بلند به تشویق آنها می‌پرداختند. در بخش دیگری از این مراسم، فرشته طائرپور که برای اهدای تندیس بهترین جلوه‌های میدانی روی صحنه حضور پیدا کرد و درباره عصایی که در دست گرفته بود، گفت: شاید بهتر بود، زمانی که آقای حناچی حضور داشتند این را می‌گفتم (شهردار تهران پس از دریافت جایزه مراسم را ترک کرد). من در زندگی در چاه‌های زیادی افتادم اما نمی‌دانم این یک چاله‌ای که در آن افتادم از کجا آمد و پایم شکست.
در طول مراسم، لحظاتی از جشن به برخی از اساتید هنر تقدیم می‌شد. یکی از این لحظات به مسعود ولدبیگی، چهره‏پرداز و بازیگر، تقدیم شد. او که بسیار تحت تاثیر تشویق حاضران قرار گرفته بود، در سخنانی گفت: چه لحظه زیبایی، برای همه شما این لحظه را آرزو می‌کنم. خستگی یک عمر از تنم بیرون رفت و از همه تشکر می‌کنم.
کرمی در دقایقی دیگر از این مراسم درباره تقدیم لحظه‌ای از مراسم به یکی از بزرگان هنر ایران گفت: «می‌خواهم این لحظه را به کسی تقدیم کنم که هیچ قلب سالم و آگاهی نیست که آرزوی سلامتی او را نداشته باشد، هیچ قلب سالم و آگاهی نیست که صدای او قلب او را نلرزانده باشد، این لحظه از جشن با افتخار تقدیم می‌شود به استاد محمدرضا شجریان». پس از این لحظه که با تشویق ممتد حضار همراه بود، جمعیت با گروه نوازندگان به همخوانی تصنیف سپیده اثر این خواننده شهیر ایرانی پرداختند.
در بخش دیگر بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینما، فرهاد اصلانی که برای دریافت جایزه بهترین نقش مکمل مرد به روی صحنه آمده بود، با کنایه و با لحن دیالوگ سریال «هیولا» گفت: خدا رو شکر به خاطر همه اتفاقاتی که در این روزگار شاهدش هستیم.
همچنین مسعود رایگان که برای اهدای جایزه حاضر شده بود، با بیان آرزویی گفت: آرزو می‌کنم صلح، آرامش، دوستی به دور از هرگونه سوءتفاهم در کشور ما وجود داشته باشد. فقط می‌خواستم بگویم صحبت از پژمردن یک برگ نیست، وای جنگل را بیابان می‌کنند.
گوهر خیراندیش نیز که برای اهدای جایزه بهترین نقش مکمل زن روی صحنه آمده بود گفت: من روی خط قرمز راه رفتم، اما از خط عبور نکردم. آرزو می‌کنم که ما با جهان تعاملاتی داشته باشیم که مردم‌مان بتوانند در امنیت اقتصادی به سر ببرند. من برای آنکه از خط قرمز عبور نکنم می‌گویم ما به هرم نفس‌های شما می‌توانیم ادامه بدهیم، خواهش می‌کنم سینما را تنها نگذارید.
یکی از جذاب‌ترین لحظات این مراسم، حضور عادل فردوسی‌پور روی صحنه برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد بود که با تشویق بسیار زیاد و طولانی حاضران همراه شد. نوید محمدزاده نیز که برنده این جایزه شد، گفت: خوشحالم که این جایزه را از خانه سینما دریافت می‌کنم، خیلی خوشحالم که من را فرزند این خانه می‌دانند. من آرزو می‌کنم که هیچ یک از بزرگان‌مان کوچ نکنند، بین ما بمانند و ما از آنها یاد بگیریم و هیچ کدام از بزرگان ما که بسیار بزرگ و مهم هستند، کسانی مثل فریدون گله و فریدون محصص به آن شکل از دنیا بروند. امیدوارم تا زمانی که این بزرگان هستند، همه بزرگی آنها را بدانند.
در بخش بعدی، فاطمه معتمدآریا نیز که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن روی صحنه آمده بود، گفت: من آرزو می‌کنم همه مردم ایران در صلح و آرامش به جایی برسند که هیچ‏کس فکر نکند تحریمی وجود دارد که نمی‌تواند آن کاری را که دلش می‌خواهد انجام دهد. آرزو می‌کنم همه جهان به این صلحی که ما نیاز داریم، برسد. ما امروز به چیزی جز صلح نیاز نداریم. ما مردمی شریف، با ایمان، با تاریخ، با فرهنگ و فهیمی هستیم. ما دردانه‌هایی هستیم که راه گم کرده‌ایم، ان‏شاءلله به زودی همگی در مسیر صحیح جلو برویم.
همچنین در ادامه، لحظه‏ای‌از جشن به آزیتا لاچینی، بازیگر پیشکسوت، تقدیم شد که او با حضور بر روی صحنه گفت: بعد از ۶۴ سال بازیگری در سینما، تئاتر و دوبله خدا را شکر می‌کنم که جزو خانه سینما و در کنار شما عزیزان هستم.
احسان کرمی، مجری برنامه در ادامه مراسم گفت: «سربسته بگویم، اهالی سینما حواس‌شان به همکاران‌شان، دوستان‌شان و عزیزان‌شان هست و سعی می‌کنند با سکوت جو را آرام کنند تا مشکلات همه دوستانی که مشکلی دارند حل شود. این سکوت حمل بر بی‌تفاوتی بچه‌های سینما نشود».
محسن امیریوسفی نیز بعد از دریافت جایزه خود در بخش بهترین فیلمنامه برای فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بیان کرد:ارزش این تندیس به اندازه ۶ سیمرغ بلورین جشنواره فجر است. خوشحالم که مشکل فیلم بعد از 6 سال و هزاران ماجرا حل شد. این فیلم درباره صلح و دوستی است اما شاید کمی زود راجع‌ به آن صحبت کرده بودیم. به شیوه آشغال‌های دوست‌داشتنی از شما می‌خواهم که برای کسانی که 6 سال جلوی این فیلم را گرفتند و آن را سانسور کردند دست بزنید و امیدوارم صدای این دست‌ها را بشنوند و دیگر این اتفاق برای هیچ فیلمی نیفتد.
در ادامه بهمن فرمان‌آرا که لحظه‌ای از مراسم به او تقدیم شد، به روی صحنه آمد و در بیاناتی گفت: در مورد سینمای مملکت هر کمکی صورت بگیرد لازم است چون به سرعت به سوی سینمای مبتذل جلو رفتیم، به صورتی که فیلم‌فارسی شرف دارد به برخی فیلم‌هایی که ساخته می‌شود. سینماداران که بخش مهمی از درآمد را دارند اسباب سلیقه شده‌اند و مشخص می‌کنند چه چیزی اکران شود یا نشود. برای فیلم من سینمایی بود که ۲۴ سانس داشت و دو فیلم نشان می‌داد. ۲۳ سانس «هزارپا» را نشان می‌داد و یک سانس صبح، فیلم‌ را!
همچنین همایون اسعدیان نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: ما از طرف خانه سینما عهد بسته بودیم که ۲۱ خانه برای هموطنان سیل‌زده بسازیم. امروز تاکید می‌کنیم که در روز ۲۱ شهریور که روز سینماست، این عهد اجرا خواهد شد.
سعید روستایی نیز که جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، با بیان اینکه بنایم بر سکوت است، گفت: تنها می‌گویم امیدوارم جای هیچ عکاسی خالی نباشد.
ناصر تقوایی، اسحاق خانزادی، عنایت بخشی، ژاله علو، منوچهر اولیایی، اصغر رفیعی‌جم، محمد متوسلانی و علی مزینانی از دیگر کسانی بودند که در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند.
سایر اخبار این روزنامه
حاشیه‌نگاری «ابتکار» بر بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینما از شهردار تهران تا عادل فردوسی‌پور در یک جشن سینمایی جهانبخش‌محبی نیا نکات قابل تامل «‌ابتکار» گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص عقب‌نشینی احتمالی آمریکا از تحریم‌های حداکثری را بررسی می‌کند انتقادها از گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش رو به افزایش است وزیر غیر‌خودی! «ابتکار» دلایل افزایش سهم استیجاری نسبت به سهم مسکن در سال‌های اخیر را بررسی می‌کند ساختار مالی نامناسب روند بانکداری اسلامی را کُند می‌کند خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مزاحم عمر البشیر اعتراف کرد ۲۵ میلیون دلار از محمد بن سلمان دریافت کردم ابهام‌های ماجرای ربایش امام موسی صدر پس از چهار دهه بررسی شد پایان ناتمام معاون اول رئیس‌جمهوری: ‌بخش تعاون گره‌های اقتصادی کشور را برطرف می‌کند معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده خبر داد‌ رایزنی با مجامع هواداران برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها مهدی شادمانی درگذشت رئیس قوه قضائیه: باید چهره کسانی که حامی ترور هستند برملا شود مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تا تحریم اعمال شود،‌ از مذاکره خبری نیست