آقازاده‌هایی که با پول مردم سهامدار می‌شوند

سومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه صبح دیروز ۹ شهریورماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه قاضی مسعودی از وکیل مدافع متهم احمد یوسفی کوپایی خواست که به ادامه دفاعیات خود بپردازد.
وکیل مدافع متهم احمد یوسفی کوپایی در دفاع از موکلش، گفت: این موضوع که موکلم با آقای جهانبانی قصد واحدی داشته است یا خیر، باید احراز شود.
وی درباره اینکه نقش موکلش در تحصیل مال نامشروع موثر بوده است یا خیر گفت: موکل من نقش اساسی در دریافت وام نداشته است و ایشان براساس وظیفه‌ای که داشته برگه حد اعتباری را امضا کرده است.


وکیل مدافع متهم یوسفی کوپایی ادامه داد: اقدام موکل من مطابق قانون و بر اساس مفاد اساسنامه بوده است. در این شرکت ذی نفع اصلی آقای جهانبانی است و سهام دار عمده که هیات مدیره بوده نظر به دریافت وام داشته است و موکل من نیز طبق وظایف مدیریتی که داشته این درخواست را به بانک داده است.
پس از آن ، قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم  عمار صالحی فرزند عطاءالله گفت: شما متهم به معاونت در نظام اقتصادی و دریافت بخشی از تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هستی. آیا اتهامات وارده را قبول داری که متهم عمار صالحی گفت: خیر.
متهم صالحی ادامه داد: من در تاریخ
 ۲۰/ ۲/ ۹۳ از شرکت تیوا خارج شدم و با توجه به اختلاف نظرها استعفایی را تقدیم هیات مدیره کردم و توافق شد که من از شرکت منفک شوم. 
متهم صالحی درباره دریافت تسهیلات ماقبل که در شرکت تیوا بوده است، افزود: قبل از حضورم در شرکت تیوا مقدمات این امر فراهم شده بود. با توجه به اینکه پرونده دو سال و خرده‌ای در حال بررسی در دادسرا بود در سال گذشته پرونده‌ام منجر به قرار نهایی منع تعقیب در دادسرا شد؛ با عنوان احراز عدم ارتکاب بزه با ۴ دلیل مشخص که توسط بازپرس وقت به آن اشاره شد.
وی افزود: در آن دوره بسیار سختگیرانه برخورد شد و من معترض به نحوه رسیدگی بودم. جلسه‌ای پیش از تفهیم اتهام در دادسرا تشکیل شد و آقای قهرمانی در آن زمان گفتند برای ما محرز شده که در ردیابی فلان ملک به شرکت آرمانی یعنی بنده رسیدند و گفتند که از منابع بانک‌سرمایه و منابع ناسالم و شبهه دار بوده است.‌ باید بگویم که شرکت آرمانی شرکت عمار صالحی نیست. من یکی از سهامداران شرکت هستم و آقای جهانبانی شریک دیگر شرکت آرمانی است.
متهم صالحی ادامه داد: من آن زمان گفتم نه مشی بنده این بوده و نه دلم می‌خواهد که ملکی که شبهه دارد در دارایی ما باشد اما اختیار تام در خصوص واگذاری اموال شرکت داشته باشم. شرکت ارمانی شخصیت مستقلی است. اگر در اموالی که متعلق به من است اثبات شود که ملکی به شکل ناسالم تامین شده و شبهه داشته آن را  بر می‌گردانم.
عمار صالحی در ادامه گفت: آقای جهانبانی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تاجر متمکنی بود که هیچ سابقه کیفری هم نداشت. آقای جهانبانی پنج حَکَم عوض کرد و من پیگیر حل اختلافات مالی با ایشان بودم. جهانبانی می‌گوید ۱۵۰۰ میلیارد تومان کالای اساسی وارد کرده و اسناد گمرکی آن را دارد. بنده در مقام اخذ تسهیلات هیچ نقشی نداشتم. نه کسی را می‌شناختم و نه در این باره با کسی صحبت کردم. اخذ تسهیلات یک امر قانونی است.
در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان با اشاره به اظهارات متناقض متهم صالحی، گفت: عمار صالحی ۱۳۰۰ فقره امضا دارد که حتی هیات سه نفر کارشناسی هم امضاهای ایشان را تایید کرده است. این موارد مربوط به اخذ تسهیلات ۴۰ میلیاردی است.
وی با اشاره به بخش دیگری از اتهامات عمار صالحی در اخذ تسهیلات ۶۸ میلیاردی گفت: آقای عمار صالحی در سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۹۳ درخواست، تسهیلات ۶۸ میلیاردی را می‌دهد و هیات مدیره دو روز بعد مصوبه آن را صادر می‌کند. صالحی در تاریخ بیست و دوم همان ماه به محضر می‌رود و وکالتی به حسن جهانبانی می‌دهد و بعد می‌گوید من هیچ کاره هستم.
قهرمانی ادامه داد: عمار صالحی می‌گوید در تاریخ بیست و دوم از شرکت خارج شده و کاره‌ای نبوده اما این تسهیلات در تاریخ بیست و چهارم امضا شده است. شما چرا امضا کردید؟ مگر نه این که در آن تاریخ شما کاره‌ای نبوده‌اید؟
نماینده دادستان گفت: آقای صالحی می‌گوید من ملک شبهه دار از محل تسهیلات را استفاده نمی‌کنم. این در حالی است که برای او یک ملک لوکس در زعفرانیه و یک بنز ۶۵۰ میلیون تومانی از محل تسهیلات می‌خرند. او ملک را بر می‌گرداند. اما آقای صالحی چرا بنز را پس ندادید؟
نماینده دادستان گفت: شما مدیرعامل شرکت توسعه تجارت آرمان هم بوده‌اید که ۹۸ درصد سهام آن متعلق به شماست و ۲ درصد آن متعلق به جهانبانی بوده است. سپس سهام جهانبانی می‌شود ۴۵ درصد و ۵۵ درصد در اختیار عمار صالحی قرار می‌گیرد. شما اگر مدیرعامل هستید باید پولش را داشته باشید.
قهرمانی گفت: در شرکت‌های زیرمجموعه به اسم هلدینگ متاسفانه برخی آقازاده‌ها و فرزند مسئولان حضور دارند آیا این‌ها به اصحاب ثروت نزدیک شده‌اند یا اصحاب ثروت به این‌ها نزدیک شده‌اند؟ در نهایت بحث بر سر تضییع حقوق مردم است. از شرکت تجارت نصر البرز، ۲ میلیارد به حساب شرکت نگر ابرار رفته است.
نماینده دادستان خطاب به آقازاده‌ها و فرزندان مسئولان، گفت: آقازاده‌ها که با پول مردم و بدون آورده سهامدار می‌شوند، بدانند اگر احساس تکلیف بهشان دست داد و قصد خدمت به کشور داشتند، افراد زیادی از نخبگان علمی و جهادی هستند که به آنها مراجعه کنند و راه ادای تکلیف را از آنها بیاموزند.
نماینده دادستان گفت: دفتر توسعه تجارت آرمانی را چه کسی خریده است؟ پولش را آقای جهانبانی داده است. عمار صالحی ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به شرکت‌های جهانبانی بدهکار است که باید سند مالی می‌داشتند.
در ادامه جلسه دادگاه وکیل مدافع عمار صالحی گفت: آنچه به عنوان نکته در کیفرخواست می‌بینم ملاک مجرمیت افراد درخواست تسهیلات است اما در دوره مدیریت موکل من تیم آقای جهانبانی تسهیلات را گرفته و می‌برند.
این وکیل دادگستری خطاب به نماینده دادستان گفت: شما از دو تسهیلات به مبالغ ۴۰ و ۶۸ میلیارد تومان سخن گفتید در صورتی که در کیفرخواست اعداد ۵۰ و ۶۰ میلیارد آمده است. نماینده دادستان نیز در این هنگام ارقام ذکر شده در کیفرخواست را تایید کرد.
وکیل مدافع عمار صالحی گفت: همچنین بر خلاف آنچه که در کیفرخواست آمده اما بانک از تغییر مدیریت آگاه بوده است.
وکیل مدافع عمار صالحی گفت: نسبت به وام‌ها تسویه حساب صورت گرفته است.
وی در خصوص اتهام موکلش مبنی بر معاونت در اخلال در نظام اقتصادی گفت: قطعا موکلم وحدت قصدی با متهم اصلی پرونده  برای وقوع بزه نداشته است. تصورش این بوده که کار خیر انجام می‌دهد. موکلم نه تنها بزهکار نیست بلکه بزه‌دیده است. ایشان فریب خورده است. ۵۰ میلیارد تومان به حساب اصلی و شرکت موکل واریز شده که عین همان پول از حساب خارج شده است.‌ وکیل عمار صالحی گفت: موکلم قصد اخلال در نظام اقتصادی را نداشته است و هر آنچه که پول نامشروع بوده و وارد شرکتش شده را بر می‌گرداند. خودش هم گفته که اگر لباسم مال دیگری است آن را تحویل می‌دهم.
وی در خصوص موضوع دادن بنز از سوی جهانبانی به موکلش گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و اگر اسنادی در این رابطه هست را ارائه دهید. در ادامه متهم جهانبانی گفت: آقای صالحی از امور مطلع بوده است. قلبا و اخلاقا ناراحتم. مردم اعتماد کرده بودند. خواهشمندم بررسی کنید. من مطالب وکیل ایشان را رد می‌کنم. در ادامه جلسه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در رابطه با اخذ تسهیلات به میزان یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به متهم مالک خداشاهی فرزند اسماعیل، از او پرسید آیا اتهامات وارده را قبول داری که متهم گفت خیر.
متهم مالک خداشاهی ادامه داد: من مدیرعامل شرکت شکوه نور احسان در تاریخ ۲۶/ ۱/ ۹۳ بودم. لیسانس ادبیات دارم و در سال ۹۰ کشاورزی می‌کردم که به درخواست جهانبانی دایی ام در سال ۹۱ در مشهد انباردار شرکت شدم. بدلیل نسبت فامیلی که با من داشت مورد اعتماد من بود و هرکاری که اقای جهانبانی می‌گفت را انجام می‌دادم. من یکی از امضاهایم در سمت مدیرعاملی بود که اطلاعی از قانون تجارت نداشتم و در دوران مدیرعاملی نه از حقوق مدیرعاملی خبر داشتم و نه حقوق آن را می‌گرفتم. تسهیلات از بانک خارج و به حساب شخصی جهانبانی می‌رفت و نهایتا در ۱/۲/ ۹۵ از شرکت به درخواست دایی ام اخراج شدم و حقوقی نگرفتم و شکایت هم  نکردم. تقاضای رفع اتهام را دارم.
قاضی خطاب به این متهم گفت: شما هیچ کاری نکردی؟ تسهیلات به نام شما اخذ می‌شد؟ متهم پاسخ داد که بله تسهیلات بنامم اخذ می‌شد ولی هر زمان می‌گفتند من به شرکت می‌آمدم زیرا در مشهد کار می‌کردم.
در ادامه جلسه قاضی اتهامات متهم ابوالحسن خداشاهی فرزند ابراهیم را با عنوان معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در رابطه با اخذ تسهیلات به میزان یک هزار میلیارد ریال برشمرد و خطاب به متهم گفت آیا اتهامات وارده را قبول داری؟
متهم ابوالحسن خداشاهی در دفاع از خود ضمن رد اتهامات وارده، گفت: من در سال ۷۵ با فوت پدرم روبرو شدم و دایی‌ام آقای جهانبانی حکم پدرم را داشت. در سال ۸۲ ازدواج کردم. در موسسه‌ای کار می‌کردم و حقوق ساعتی می‌گرفتم. فوق دیپلم حسابداری دارم. در سال ۸۷ مادرم فوت کرد. زندگی برایم سخت بود و به همین دلیل در شرکت دایی ام بعنوان کارمند کار کردم.  در حد و اندازه ام نبود که مبالغ سنگین بگیرم. به دایی ام اعتماد داشتم. با دستور دایی ام اسناد را امضا می‌کردم و تسهیلات گرفته می‌شد و به شرکت تجارت نور ابرار واریز می‌شد.
وی افزود: تمام مسولیت برعهده جهانبانی بود. ایشان خادم امام رضا، متعهد و با خدا و خیر بود. اطرافیان او از اخلاقش سوءاستفاده کردند و باعث مشکلاتی شدند. من از قانون تجارت اطلاع نداشتم. نه کارت بازرگانی و نه دسته چک داشتم. وام را به شخص جهانبانی می‌دادند و به عنوان مدیرعامل وکالتنامه تام از ما و فامیل داشت. من در شرکت نسبت به سهمم مسولیتی نداشتم و تمام مسولیت‌ها با خود دایی ام بود. در حد و اندازه ای نبودم که دایی ام به من جواب دهد و یا خدایی نکرده مرتکب خلافی شوم.
بر اساس این گزارش، قاضی مسعودی مقام در پایان جلسه سوم رسیدگی به پرونده گروه جهانبانی، گفت: به دلیل اینکه آخرین دفاعیات اعضای هیات مدیره بانک سرمایه، روز دوشنبه اخذ می‌شود، ادامه رسیدگی به این پرونده را متعاقبا اعلام می‌کنیم و احتمالا جلسه بعدی رسیدگی به پرونده گروه جهانبانی یا در پایان هفته جاری و یا هفته آینده برگزار خواهد شد.