سیدحسن خمینی: فقرزدایی گام بلندی برای رسیدن به «جامعه اخلاقی» است

یادگار امام با تاکید بر اینکه مسئله اخلاق درد عمیقی بر جان و روح جامعه ما است، گفت: اگر به دنبال جامعه اخلاقی هستیم، باید به سراغ زدودن فقر برویم.
به گزارش جماران، حجت الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن خمینی در آیین نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و گرامیداشت شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور در حسینیه جماران، طی سخنانی گفت: به نظر من تا سالیان سال هر کسی در حوزه علوم اسلامی تحصیل می‌کند به نوعی خوشه‌چین معارفی است که آیت‌الله مطهری بسترش را فراهم کردند.
یادگار امام با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که می‌فرمایند «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، اظهار کرد: موضوع اخلاق درد عمیقی بر جان و روح جامعه ما است و البته از اموری است که هرچه بیشتر از آن بگوییم به نقطه اوج آن نمی‌رسیم و صد البته هر جایی که برسیم یک گام جلوتر از آن وجود دارد.
وی با طرح این سوال که «چه کار کنیم که جامعه ما اخلاقی شود؟» گفت: باید سعی کنیم هنجارهای اخلاقی در جامعه تبدیل به ارزش شود. اگر جامعه چیزی را ارزش بداند شما احتیاج به مراقبت آن ندارید، اما اگر جامعه چیزی را ناهنجاری نداند مبارزه با آن بسیار سخت است و در واقع، جامعه مبارزه منفی با او می کند.


یادگار امام ادامه داد: بعضی‌ها در امر به معروف و نهی از منکر معنای معروف را به «چیزی که جامعه قبول دارد» برده‌اند. البته من این را قبول ندارم. بحث من در سختی و درستی مسئله و امکان آن است. اگر با چیزی که جامعه به هر علتی قبول ندارد بخواهید مبارزه کنید، نمی‌توانید‌ اما چیزی که قبول دارد اصلا نیاز به کنترل ندارد و خود جامعه خودش را کنترل می‌کند. پس یکی از مهم‌ترین عوامل اخلاقی کردن جامعه این است که ما سعی کنیم نظام ارزشی ما نظام هنجاری پذیرفته جامعه باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید فقر ناخواسته را ریشه‌کن کرد، افزود: اگر به دنبال جامعه اخلاقی هستیم، باید به سراغ زدودن فقر برویم. لذا من بسیار از آقای هاشمی شنیده‌ام که دائما می‌گفت راه حل مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی این است که مردم باید کار پیدا کنند. اگر می‌خواهید اعتیاد از بین برود باید شغل بیاید. اشتغال سرمایه‌گذاری، و سرمایه‌گذاری امنیت می‌خواهد.
سید‌حسن خمینی افزود: یک گام برداریم و فقر را از جامعه بزداییم چرا که ریشه همه مشکلات به این نقطه ختم می‌شود. راه بزرگی پشت سر ما است و کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. ما حتما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، حتما هم نسبت به وضع موجود انتقاد داریم، اما حتما هم به آینده امید داریم. البته دیکته نوشته حتما غلط دارد؛ آن هم در عرصه مسائل اجتماعی. اما عزم و همتی که گذشتگان ما داشته‌اند و کار بزرگی که انجام داده‌اند، نفس انقلاب و پیروزی انقلاب، پیروزی در دفاع مقدس و تلاش‌های وافری که در دوره سازندگی صورت گرفت را هم بدانیم، هم بیان کنیم و هم ارج و قرب آن را بشناسیم و البته برای گام‌های بعدی همت کنیم.
سایر اخبار این روزنامه