گشایش تجاری با اوراسیا و هند

وزیر نیرو از پیوستن رسمی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان امسال خبر داد که موجب می شود تعرفه 70 قلم کالا برای تجار ایرانی صفر شود. از سوی دیگر سفیر ایران در هند نیز اعلام کرد که ایران و هند توافق تهاتر تجاری را تا پایان 2019 نهایی می‌کنند که بر این اساس، محصولات در دو حوزه کشاورزی و دارو به  صورت مجزا مبادله خواهد شد.
به گزارش تسنیم، وزیر نیرو که رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز هست، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به توافق های صورت گرفته بین  ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: از اوایل آبان امسال ایران رسماً وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد. اردکانیان ادامه داد: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه 864 قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که 503 قلم کالا برای ما دارای تعرفه‌های ترجیحی است و می‌توانیم آن‌ها را صادر کنیم.
هم اکنون کشورهایی نظیر بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان عضو این اتحادیه هستند و تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، ایران، چین و ویتنام نیز در مسیر پیوستن به آن قرار دارند. اردکانیان با اشاره به این که تعرفه 70 قلم کالا برای ایران صفر خواهد بود، افزود: مجموع تجارت اعضای این اتحادیه حدود 753 میلیارد دلار است که  پس از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، جهش بزرگی در صادرات غیر نفتی کشور رخ می دهد.
به گزارش خراسان، با توجه به ظرفیت های صادرات کشاورزی ایران به روسیه، پیش بینی می شود با اجرایی شدن این توافق، مسیر جدیدی پیش روی صادرات این بخش از اقتصاد کشورمان به همراه حوزه های دیگر گشوده شود.


نهایی شدن توافق تجاری ایران و هند  تا پایان 2019
از سوی دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک گزارش داد که ایران در تلاش است با انجام موافقت نامه تجاری ترجیحی با هند تا پایان سال 2019 اقدام به تهاتر تجاری در زمینه محصولات کشاورزی و محصولات دارویی کند. علی چگینی سفیر ایران در هند اعلام کرده است که این دو کشور چهار دوره مذاکره در این زمینه انجام داده‌اند و دور بعدی هم قرار است ماه آینده انجام شود. وی در جلسه‌ای با تجار هندی اعلام کرده است که ما می‌توانیم تجارت تهاتری را با هند به نحوی که  محصولات کشاورزی مقابل محصولات کشاورزی و محصولات دارویی مقابل محصولات دارویی باشد، انجام دهیم. بر اساس اظهارات وی، روابط تجاری دو کشور در حالی در سال 2018 به 17.5 میلیارد دلار رسیده که این رقم در سال 2017، تنها 13.5 میلیارد دلار بوده و هم اینک چشم انداز توسعه این روابط در دو گام به 30 و سپس 50 میلیارد دلار در سال ترسیم شده است.
این گزارش مدل توسعه تبادلات تجاری ایران و هند را بر مبنای روپیه بیان کرده و توضیح داده است که درسال 2018دو کشور پذیرفته‌اند که به دلیل تحریم‌های دوباره آمریکا علیه واردات نفت ایران و همچنین تاثیر آن بر شبکه سوئیفت بانکی مبادلات خود را با روپیه انجام دهند.
به گزارش تسنیم به نقل از فایننشال اکسپرس، علی چگینی همچنین از افتتاح یک شعبه از بانک پاسارگاد در هند برای تقویت تجارت بین دو کشور خبر داده و گفته است: بانک پاسارگاد تمام مجوزهای لازم برای عملیات های بانکی را از رزرو بانک هند گرفته است و طی دو تا سه ماه آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.