کودتا علیه دموکراسی در انگلیس ملکه انگلیس مجلس را تعطیل کرد

بخش اخبار جهان: مردم انگلیس در اعتراض به اقدام ملکه انگلیس به تعلیق فعالیت مجلس این کشور و کودتا نامیدن این اقدام، به خیابانها آمدند تا از دولت بخواهند دست از تعلیق مجلس بردارد و اجازه دهد تا نمایندگان مردم، تصمیم نهایی را درباره شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بگیرند.
«الیزابت دوم»، درخواست بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس برای تعلیق مجلس این کشور تا 22مهر را تایید کرد. این اقدام، راه را برای خروج بدون توافق از برگزیت باز خواهد گذاشت. در این صورت نمایندگان زمان کافی برای تصویب هرگونه مصوبه که دولت را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌دارد، نخواهند داشت.
به دنبال تعلیق فعالیت مجلس انگلیس، مردم این کشور در مخالفت با این اقدام دولت تظاهرات گسترده‌ای را در شهرهای گوناگون از جمله در چستر، نیوکاسل، کمبریج، دانکستر، سوانزی، لیورپول، ساوثهمپتون، بیرمنگهام، بریستول و کاردیف، آکسفورد، ساماندهی و برگزار شد.
به نوشته گاردین، در نظرسنجی از مردم انگلیس مشخص شد فقط 27 درصد از مردم با تصمیم بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در تعلیق مجلس این کشور موافقند؛ 49 درصد از هواداران خروج از اتحادیه اروپا، با این تصمیم مخالفند یا نظر مشخصی ندارند و 72 درصد از هواداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا، با این تصمیم مخالفت می‌کنند.


همچنین در پی تصمیم دولت انگلیس مبنی بر تعلیق مجلس این کشور، سه شکایت در دادگاه‌های ادینبورو، بلفاست و لندن علیه این تصمیم در دست بررسی است.
تصمیم دولت انگلیس در بستن 5 هفته‌ای مجلس در استانه پایان مهلت تمدید شده انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا و اعلام دولت مبنی بر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تا کنون سه شکایت حقوقی را در پی داشت که نخستین دادگاه بررسی‌کننده به این شکایت در ادینبورو واقع در اسکاتلند ان را رد کرد.
این حکم خشم مخالفان تعلیق مجلس و خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را برانگیخته است.
پیگیری حقوقی این موضوع که آیا تصمیم دولت اقدامی قانونی است یا خیر، در انگلیس، اسکاتلند و ایرلند شمالی همچنان ادامه خواهد داشت.
نمایندگان احزاب مخالف، به همراه شماری از اعضای ارشد حزب محافظه کار، اعلام کرده‌اند در روز سه شنبه آینده و پس از پایان تعطیلات، طرح قانونی به منظور مبارزه با تصمیم دولت انگلیس را تصویب خواهند کرد و دادن رای بی‌کفایتی به نخست‌وزیر نیز در مجلس کماکان مطرح است.
به نوشته روزنامه گاردین، پس از موافقت ملکه با درخواست نخست‌وزیر برای تعلیق مجلس به مدت پنج هفته، علاوه بر لندن در 20 شهراین کشور، تظاهراتی علیه این اقدام برگزار شد.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته درباره هر گونه تلاش برای متوقف کردن برگزیت هشدار داد و اعلام کرد این اقدام «به شدت به اعتماد مردم به سیاست ضربه می‌زند».
جانسون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای گفت نمایندگان «قول داده‌اند تا ماموریت مردم را اجرا کنند. آنها قول داده‌اند به برگزیت عمل کنند و من امیدوارم آنها این کار را انجام خواهند داد».
جانسون درحالی این سخنان را بیان کرد که تصمیم وی برای متوقف کردن کار مجلس به مدت پنج هفته و درست پیش از برگزیت سبب خشم نمایندگانی از مجلس انگلیس شده است که با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفند.