کودتای برگزیت

گروه بین‌الملل – علی ودایع: «بوریس جانسون» می‌خواهد گره برگزیت را با دندان باز کند. به گزارش بی بی سی، نمایندگان مخالف دولت در پارلمان بریتانیا، به همراه شماری از اعضای حزب حاکم محافظه کار، در حال پیشبرد طرح‌هایی برای مقابله با تصمیم دولت در مورد به تعلیق انداختن پارلمان هستند. مخالفان معتقدند که این تصمیم دولت برای ممانعت از تلاش‌های مخالفان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است، اما در مقابل دولت گفته که به رغم تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان در ماه سپتامبر و اکتبر نمایندگان هنوز فرصت کافی برای بحث درباره برگزیت را خواهند داشت.
جانسون در نظر دارد در صورتی که اتحادیه اروپا با تغییرات مورد نظر او در توافق موجود خروج بریتانیا از این اتحادیه موافقت نکند، بدون دستیابی به توافق به عضویت کشورش در اتحادیه در زمان از پیش تعیین شده (۳۰ اکتبر) پایان دهد.
توطئه جانسون 
 نخست وزیر بریتانیا که پس از ناکامی «ترزا می» به قدرت رسید؛ درخواست تعلیق پارلمان را ارائه کرد که مورد موافقت ملکه قرار گرفته است. نخست وزیر بریتانیا گفته است سخنرانی ملکه روز ۱۴ اکتبر بعد از تعلیق پارلمان انجام خواهد شد تا برنامه نخست وزیر را اعلام کند.


این زمانبندی به این معناست که نمایندگان مجلس باید قانونی را برای متوقف کردن خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تصویب کنند.
سخنگوی مجلس عوام بریتانیا این موضوع را یک بحران قانون اساسی خوانده است.
جان برکو، که معمولا درباره مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‌کند گفته است: «هرطور که این موضوع را بپیچانید کاملا واضضخ است که هدف تعلیق پارلمان جلوگیری از بحث درباره برگزیت در پارلمان و انجام وظیفه آنها در شکل دهی کشور است.»
«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر گفته است تعلیق پارلمان غیرقابل قبول است. او نخست وزیر را به مصادره دموکراسی به نفع خود و برگزیت بدون توافق متهم کرده است.
در مقابل، «جیکوب ریس‌ماگ» معاون پارلمانی دولت بریتانیا کسانی را که مخالف برگزیت بدون توافق هستند، به چالش کشیده و گفته است چنانچه نمایندگان پارلمان نتوانند در این مورد تصمیم گیری کنند، بریتانیا در آخر ماه اکتبر اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.او نمایندگان مخالف با تعلیق پارلمان را افرادی «بی‌هویت» توصیف کرد که خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند. 
خوشحالی ترامپ، خشم اروپا 
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تصمیم بوریس جانسون در مورد تعلیق پارلمان در توییتی ضمن حمایت از آقای جانسون گفت: «برای آقای کوربین بسیار دشوار خواهد بود که بتواند بدنبال رای عدم اعتماد برای نخست وزیر باشد. به ویژه این که بوریس دقیقا همان کسی است که بریتانیا به دنبال آن است.»
هماهنگ‌کننده پارلمان اروپا در امور برگزیت، «گای ورهوفشتات» گفته بعید است این اقدام بتواند ارمغان‌آور روابط پایدار میان انگلیس و اتحادیه اروپا در آینده باشد. او نوشت: «بازپس‌گیری کنترل امور هیچ‌گاه تا این حد شرورانه صورت نگرفته است.»
«نوربرت روتگن» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان نیز گفت: به عنوان یک عضو پارلمان و یک دموکرات تعجبم از این است که چگونه می‌توان مدعی احترام به دموکراسی بود اما پارلمان را تعلیق کرد.
«ناتالی نوازو» از وزرای سابق فرانسوی در توئیتی نوشت: ما شاهد یک برگزیت بدون توافق هستیم. حالا نوبت به برگزیت بدون بحث و مناظره رسیده است. دموکراسی انگلیسی چه بیماری دارد که از بحث درباره یکی از مهمترین تصمیم‌های تاریخی‌اش می‌ترسد؟
نگرانی کاخ باکینگهام
طبق قانون اساسی بریتانیا، ملکه نمی‌توانست در مقابل درخواست نخست وزیر مخالفت کند اما کاخ باکینگهام مورد اصابت ترکش درگیری‌های سیاسی قرار گرفته است. مخالفان سرسخت برگزیت معتقدند که ملکه نباید زیر بار می‌رفت و با نخست وزیر می‌بایست مخالفت می‌کرد. «کیت اوسامور» نماینده حزب کارگر مجلس عوام امروز با انتشار پیامی در توییتر تعطیلی پارلمان را کودتا خواند و گفت که موافقت ملکه الیزابت باپیشنهاد نخست وزیر به پایان نظام سلطنتی در کشور منجر می‌شود. اوسامور در توییت دیگری نوشت: ملکه باید آنچه را که بر سر عموزاده‌اش، تینو پادشاه سابق یونان آمد، به یادآورد. اشاره این نماینده پارلمان انگلیس به «کنستانتین دوم» آخرین پادشاه یونان است. وی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ پادشاه یونان بود و در نهایت توسط دولت دیگر برآمده از کودتای مورد تأیید شاه بود؛ خلع شد.
تلاش برای عزل جانسون
«جان میجر» نخست‌وزیر سابق بریتانیا از حزب محافظه‌کار که آقای جانسون هم اکنون رهبر آن است در ماه ژوئیه تهدید کرد در صورتی که پارلمان تعلیق شود، از مسیر قانونی (دادگاه) علیه آن وارد عمل خواهد شد. در حال حاضر دادگاه عالی اسکاتلند در حال رسیدگی به شکایت شماری از نمایندگان در این زمینه است. در صورتی که موارد مشابهی در دادگاه‌های ولز و انگلستان مطرح شوند، دیوان عالی بریتانیا در نهایت در این باره تصمیم می‌گیرد.
همزمان در پی تعلیق پارلمان، حدود دو میلیون نفر با امضای طوماری مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند. تصمیم جانسون در مورد تعلیق پارلمان باعث خشم نمایندگان جناح مخالف و همچنین مخالفان برگزیت بدون توافق شده و اعتراضاتی را در سراسر کشور به همراه داشته است.
رهبر حزب کارگر اعلام کرده که سه شنبه آینده که پارلمان پس از تعطیلات تابستان بازگشایی خواهد شد تمام تلاش خود را برای آنچه او حمله به دمکراسی نامید، به کار خواهد بست تا مانع تحقق برگزیت بی توافق شود.
کوربین فعال شدن لایحه عدم صلاحیت جانسون را متحمل دانست و با اشاره به جلسه‌ای که هفته گذشته با رهبران سایر احزاب مخالف دولت داشت، گفت: ‌»تمام تلاش خود را می‌کنیم که پارلمان بتواند به نیابت از رای دهندگان  مانع برگزیت بی توافق شود.» عزل جانسون از نخست وزیری با حمایت پنهان دربار اتفاقی است محتمل دیده می‌شود. برکناری جانسون اتفاقی بود که از همان بغض خانم می قابل پیش بینی بود.
مجلس عوام بین آسمان و زمین
تعطیلات تابستانی مجالس عوام و اعیان (لردها) در بریتانیا تاریخ مشخصی ندارد و معمولا هرسال با توجه به برنامه کاری مجلس در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. معمولا ماه‌ میانی تابستان برای تعطیلات تابستانی در نظر گرفته می‌شود. در پایان تعطیلات تابستانی، دوره جدید مجلس توسط ملکه افتتاح می‌شود. مدتی پس از پایان تعطیلات تابستانی، مجلس برای آزاد گذاشتن نمایندگان جهت شرکت در کنفرانس‌های سالانه احزاب اصلی، بار دیگر برای مدتی تعطیل می‌شود.
در سال جاری، تعطیلات تابستانی پارلمان روز ۲۵ ماه گذشته آغاز شد و طبق برنامه باید اوایل ماه آینده دوره جدید آغاز می‌شد و پارلمان بار دیگر از اواسط ماه سپتامبر تا اوایل یا اواسط ماه اکتبر به «تعطیلات کنفرانس» می‌رفت.
اما حال با تعلیق پارلمان نخست وزیر تعطیلات تابستانی امسال را یکسره تمدید کرده و برگزاری مراسم افتتاح دوره جدید در روز ۱۴ اکتبر است. گفته شده با این اقدام مجلس عوام فرصت کافی برای برنامه‌ریزی جهت مذاکره و رای‌گیری پیرامون برگزیت و احتمالا رای منفی به برگزیت بدون توافق نخواهد داشت.