بحران بریگزیت وارد فاز جدید شد موافقت ملکه انگلیس با تعلیق پارلمان

ملکه الیزابت دوم طی حکمی با درخواست دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا برای تعلیق پارلمان این کشور موافقت کرد. به این ترتیب فعالیت پارلمان بریتانیا از اوایل سپتامبر تا ۱۴ اکتبر، دقیقا پیش از فرارسیدن مهلت بریگزیت، به حالت تعلیق در خواهد آمد.
به گزارش یورونیوز، بوریس جانسون روز گذشته از ملکه این کشور درخواست کرده بود تا با تعلیق فعالیت پارلمان موافقت کند. نخست‌وزیر بریتانیا که از موافقان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با این تصمیم بحث‌برانگیز در تلاش است فعالیت پارلمان این کشور را در فاصله باقی مانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند. هرچند وی دلیل رسمی برای ارائه چنین طرحی را «کمک به احزاب بریتانیا برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آن‌ها» عنوان کرده است.
تعطیلات تابستانی پارلمان بریتانیا هفته آینده به پایان می‌رسد و مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای بریگزیت روز ۳۱ اکتبر تمام خواهد شد. در نتیجه نمایندگان مخالف دولت برای تغییر مسیر بریگزیت تنها حدود دو هفته زمان خواهند داشت.
این در حالی است که جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر پیش‌تر در روز سه‌شنبه اعلام کرد که احزاب مخالف دولت اعم از کارگر، ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات‌ها، حزب سبز و گروه نمایندگان مستقل برای جلوگیری از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و قصد دارند با تصویب قانون یا استیضاح دولت مانع از اجرای طرح بریگزیت بدون توافق شوند. در همین زمان دونالد ترامپ، با انتشار توئیتی کار کوربین در استیضاح نخست وزیر را «بسیار سخت» خواند. ترامپ اضافه کرد که بوریس جانسون دقیقا همان فردی است که بریتانیا به دنبالش بوده است و ثابت خواهد کرد مرد بزرگی است. پیش از این و در روز سه شنبه بوریس جانسون در گفت‌وگوی تلفنی با ژان کلو یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرده بود که درصورت عدم لغو پشتوانه مرزی ایرلند (بک استاپ) چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق بریگزیت وجود نخواهد داشت. در این رابطه، سخنگوی بوریس جانسون گفت: «نخست وزیر تاکید کرد که بریتانیا بدون توجه به شرایط در روز ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که ما مطمئنا به دنبال انجام این کار با توافق هستیم.» وی افزود که نخست وزیر بریتانیا در این مکالمه تلفنی به رئیس کمیسیون اروپا گفته است که «در‌صورت عدم بررسی مجدد پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و لغو پشتوانه مرزی ایرلند چشم‌اندازی برای توافق وجود ندارد.» سخنگوی بوریس جانسون با این حال افزوده است که مکالمه تلفنی نخست وزیر بریتانیا با ژان کلود یونکر «مثبت و اساسی» بوده است. بنا بر اعلام دفتر نخست وزیری بریتانیا، بوریس جانسون در این مکالمه تلفنی به رئیس کمیسیون اروپا اطمینان داده است که بریتانیا هرگز زیرساخت، پاسگاه مرزی و ایست بازرسی در مرز ایرلند شمالی با ایرلند برپا نخواهد کرد. از سوی دیگر در واکنش به انتشار خبر تعلیق پارلمان، آنجلا رینر، نماینده مجلس از حزب کارگر و وزیر آموزش و پرورش در دولت سایه، در توئیتر خود نوشته است که «این نمونه بارز تعدی آشکار به حقوق اساسی است؛ چارلز اول مرتبا به این اقدام دست می‌زد که باعث هرج و مرج و آشوب شد و حالا یک نخست وزیر که در جریان انتخابات هم به این سمت نرسیده برای اهداف سیاسی به کار مشابهی دست زده است. این پس گرفتن دموکراسی نیست، نابودی دموکراسی است.»
تصمیم چارلز اول، پادشاه بریتانیا در اواسط قرن شانزدهم‌ برای تعطیل کردن اجباری پارلمان به جنگ داخلی، سقوط سلطنت، اعدام پادشاه و حکومت ده‌ساله دیکتاتوری مسیحیان پیوریتن منجر شد. پس از بازگشت سلطنت به این کشور، اصلاحاتی جهت تحکیم استقلال پارلمان صورت گرفت. اظهارات رینر به پس گرفتن دموکراسی، اشاره به سخنان بوریس جانسون است که تاکید داشته عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به معنی سلب حاکمیت از دولت ملی و انتقال بخشی از اختیارات آن به نهادهای اروپایی بوده است. او خروج از اتحادیه را به منزله «پس گرفتن دموکراسی بریتانیا» معرفی کرده است. حزب سبزها نیز در بیانیه‌ای نخست وزیر را به زیر پا گذاشتن دموکراسی متهم کرده و خواستار موضع‌گیری ملکه در این مورد شده است. این حزب گفته است که ملکه بریتانیا به عنوان پادشاه مشروطه از موضع‌گیری سیاسی خودداری می‌کند در‌صورتی که صدور فرمان تمدید تعطیلات مجلس به معنی همسویی با یک موضع‌گیری مشخص سیاسی است.
سایر اخبار این روزنامه
اما و اگرهای آیین‌نامه رده‌بندی فیلم‌های سینمایی دیدن این فیلم برای شما مناسب نیست! ژوبین صفاری تهی‏شدن از معنای فساد و شفافیت آمریکا و طالبان به امضای توافق نهایی نزدیک شدند صلح؛ عدم قطعیت‌ بزرگ در افغانستان «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند روزهای آرام در بازار ارز بحران بریگزیت وارد فاز جدید شد موافقت ملکه انگلیس با تعلیق پارلمان «ابتکار» از نحوه شکل‌گیری و به قدرت رسیدن حزب «اعتدال و توسعه» گزارش می‌دهد قطار اعتدال روی ریل دولت درد دل دستفروشان با مدیران شهری چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟ گره کور دستفروشی زیرزمینی رئیس‌جمهوری: باید با دنیا حرف بزنیم ظریف با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد تداوم ابتکار دیپلماتیک در شرق آسیا پارسایی: صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند روحانی در جشنواره شهید رجایی: با بگیر و ببند و دادگاه، فساد برطرف نمی‌شود تحقق اقتدار در روابط خارجه