«ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند روزهای آرام در بازار ارز

کیمیا نجفی
گویا این روزها بازار ارز تغییر مسیر داده است و دیگر خبری از شوک‌های قیمتی نیست. این در حالی است که بازارهای موازی‌ هم وضعیتی مشابه دارند و انگار بازارهای اقتصادی دست از تکاپو کشیده‌اند. دلایل متفاوتی برای آرامش بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز مطرح می‌شود و در این میان هم پیش‌بینی‌های مختلفی از روزهای آتی بیان می‌کنند که همین پیش‌بینی‌ها هم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
اینکه بازار ارز در هفته‌های آتی چه مسیری را برای حرکت انتخاب کند سوالی است که صاحب‌نظران به نسبت گذشته راحت‌تر به آن پاسخ می‌دهند. برخی‌ها معتقدند که عرضه و تقاضا به شدت در این بازار کاهش پیدا کرده است و همین مسئله دلیلی برای کاهش نرخ ارز شده است. از سوی دیگر عده‌ای هم کنترل‌های بانک مرکزی را دلیل اصلی آرام شدن بازار می‌دانند. این درحالی است که کارشناسان و صاحب‌نظران برخلاف چند ماه اخیر چشم‌انداز بازار را روشن می‌بینند و از کاهش بیشتر در ماه‌های پیش‌رو سخن می‌گویند. عده‌ای معتقدند که وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها مطلوب بوده و منجر به خروج تقاضای کاذب از این بازار شده است و اگر روال اینگونه ادامه پیدا کند کاهش بیشتری را در این بازار شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر هستند افرادی که معتقدند برای آرامش بیشتر باید عوامل متعددی را کنار هم قرار داد تا بتوان به نتیجه مد نظر رسید. با توجه به این مسائل و مطالبی که در خصوص وضعیت بازار ارز مطرح می‌شود، گاهی پای اعداد و ارقام به میان می‌آید که از نظر برخی کارشناسان اینگونه پیش‌بینی‌ها همیشه به واقعیت بازار نزدیک نیست. اخیرا فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که قیمت دلار می‌تواند پایین‌تر از نرخ‏های فعلی آمده و وارد کانال ۸۰۰۰ تومان شود. این مسئله در شرایطی بیان می‌شود که برخی از کارشناسان نزدیک شدن دلار به کانال 8 هزار تومان را در جهت مخالف فاکتورهای اقتصادی می‌دانند. فاطمه مقیمی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که آنچه در هفته‌های گذشته در بازار ارز رخ داده نشان می‌دهد دولت توانسته یک آرامش نسبی را به بازار بازگرداند و این مسئله قطعا اتفاقی مثبت است اما اینکه در آینده این بازار چه سرنوشتی داشته باشد، مسئله‌ای است که باید با در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف آن را بررسی کنیم.
در چند هفته اخیر نرخ ارز و طلا در بازار نزولی شده و در هفته جاری نیز این روند ادامه پیدا کرده؛ به‏طوری‏که دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و سکه وارد کانال سه میلیون تومان شده است. همین مسئله نشان می‌دهد که بازارهای اقتصادی کمی از التهاب ماه‌های گذشته فاصله گرفته‌اند و تصمیم دارند که روند ثبات و آرامش را در پیش بگیرند. البته تمام این مسائل به چگونگی تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور بستگی دارد و نباید انتظار کاهش‌های بسیار چشمگیری از بازارهای اقتصادی را داشت. دراین میان کارشناسان عوامل مختلف که موثر بر آرامش بازار بوده است را بررسی می‌کنند و با توجه به آن به پیش‌بینی وضعیت در روزهای آتی می‌پردازند. سید کمال سیدعلی، کارشناس ارز به بررسی عوامل موثر در کاهش نرخ ارز پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: چند عامل متفاوت در ارزان شدن ارز دخالت دارند. یکی از عوامل این است که اثرگذاری خبرهای سیاسی در نرخ ارز نسبت به گذشته کمتر شده است. ضمن اینکه واردات کنترل می‌شود به دلیل اینکه ثبت‌ سفارشات محدود شده و روال عادی واردات کمتر شده است که این عامل هم می‌تواند در ارزان شدن ارز تاثیرگذار باشد. نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم این است که سفته‌بازی از بازار خارج شده و به عبارتی دیگر سرمایه‌گذاری بر روی ارز از میان رفته و بازار دیگر جذابیت گذشته را ندارد.


وی در ادامه افزود: اتفاق بعدی که می‌تواند در جریان ارزان شدن نرخ ارز تاثیرگذار باشد این است که افرادی در رقم‌های بالا اقدام به خریداری ارز کردند. این افراد پس از چند ماه وضعیت بازار را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که قیمت ارز رشد ندارد و حتی روند کاهشی را نیز در پیش گرفته است. این افراد فروشنده شدند و در نتیجه مقدار زیادی از ارزهای خانگی نیز وارد بازار شد. این مسئله هم می‌تواند در آرام شدن بازار ارز اثرگذار باشد. در کنار این مسائل کنترل کردن ریال توسط بانک مرکزی زیاد شده است و بنابراین یک عامل مهم در کنترل نرخ ارز به حساب می‌آید. تمام این عوامل منجر به کاهش التهاب بازار ارز شده است.
این کارشناس ارز در بخشی دیگر از سخنانش به دشوار شدن واردات اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهمی که پیش می‌آید این است که همیشه در زمان درآمدهای ارزی زیاد تورم کنترل می‌شد اما الان مشکلی که وجود دارد این است که علی‌رغم کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیامده است. چراکه واردات کالاها به راحتی صورت نمی‌گیرد. اگر واردات کالاها به سادگی صورت بگیرد قطعا قیمت‌ها سریع‌تر و آسان‌تر پایین می‌آید. بانک مرکزی باید در این ماجرا ورود پیدا کند و واردات برخی از کالاها را آسان کند. در گذشته واردات کالا و پایین‌ نگه داشتن نرخ ارز به معنای کنترل تورم بود. چراکه نرخ ارز تثبیت می‌شد، واردات افزایش پیدا می‌کرد و قیمت کالاها پایین می‌ماند و تورم را کنترل می‌کرد. اکنون در حال حاضر واردات کالاها صورت نمی‌گیرد و کماکان کالاهایی که در دست فروشندگان است با قیمت بالا به فروش می‌رسد.
سیدعلی درخصوص امکان ورود دلار به کانال‌های پایین‌تر از 10 هزار تومان گفت: گاهی اوقات صحبت از کاهش نرخ ارز در کانال‌های زیر 10 هزار تومان مطرح می‌شود اگر بخواهیم به این وضعیت نزدیک شویم باید قیمت نفت افزایش و فروش نفت بالا برود و درآمد ارزی‌مان افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق رخ دهد و روال عادی فروش نفت را داشته باشیم و قیمت نفت هم بالای 60_70 دلار باشد ما می‌توانیم قیمت ارز را تا زیر 10 هزار تومان برسانیم. اما اکنون فاکتورهای اقتصادی این را نشان نمی‌دهد. به عبارتی دیگر نه قیمت نفت بالا رفته و نه میزان فروش ما افزایش داشته است. بنابراین پیش‌بینی‌ها برای ورود نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر از 10 هزار تومان به نظر نمی‌رسد که با واقعیت همخوانی داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
اما و اگرهای آیین‌نامه رده‌بندی فیلم‌های سینمایی دیدن این فیلم برای شما مناسب نیست! ژوبین صفاری تهی‏شدن از معنای فساد و شفافیت آمریکا و طالبان به امضای توافق نهایی نزدیک شدند صلح؛ عدم قطعیت‌ بزرگ در افغانستان «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند روزهای آرام در بازار ارز بحران بریگزیت وارد فاز جدید شد موافقت ملکه انگلیس با تعلیق پارلمان «ابتکار» از نحوه شکل‌گیری و به قدرت رسیدن حزب «اعتدال و توسعه» گزارش می‌دهد قطار اعتدال روی ریل دولت درد دل دستفروشان با مدیران شهری چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟ گره کور دستفروشی زیرزمینی رئیس‌جمهوری: باید با دنیا حرف بزنیم ظریف با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد تداوم ابتکار دیپلماتیک در شرق آسیا پارسایی: صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند روحانی در جشنواره شهید رجایی: با بگیر و ببند و دادگاه، فساد برطرف نمی‌شود تحقق اقتدار در روابط خارجه