فساد با بگیر و ببند ریشه کن نمی‌شود

آرمان ملي: مواجهه با فساد و جلوه‌هاي آن مدتي است که به شکل ويژه در دستور قوه قضائيه قرار گرفته و چنان که ديده مي‌شود، بازتاب‌ها و واکنش‌هايي هم در جامعه داشته و همه مسئولان و جريان‌هاي سياسي خود را حامي قوه قضائيه نشان مي‌دهند. برخورد با پديده‌اي چندوجهي مانند فساد، بايد با شفافيت همراه باشد. به طور کلي قوانين براي کاستن از ابهام و پيچيدگي در روابط وضع مي‌شوند و متناظر با آن دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف هم بايد کارکردي واضح و روشن داشته باشند. از اين نظر موازي‌کاري مي‌تواند رنگ و طعمي از مفسد داشته باشد. براي مثال دستگاه ديپلماسي بايد دنبال‌کننده سياست‌هاي کلان کشور در روابط بين‌الملل باشد و دستگاه‌هاي ديگر صرفا بايد در اين حوزه ياري‌رسان باشند. اگر چه مبارزه با فساد بدون شفافيت قدري آسان‌تر است اما اگر شفافيت نباشد، معلوم نيست چنين تلاش‌هايي تا چه اندازه تاثيرگذار خواهد بود. براي همين است شايد که حسن روحاني اشاره‌اي دقيق با اين مهم دارد و مي‌گويد: اگر شفافيت نباشد، بگيروببند چندان کارساز نيست. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در هيات دولت و جشنوازه شهيد رجايي و باهنر را در ادامه مي‌خوانيد:
در ايامي که مشکلات مردم نسبت به سال‌هاي قبل بيشتر شده اميدوارم با تلاش و خدمات بيشتر بتوانيم تا حد ممکن کاستي‌ها را جبران کنيم. امروز دولت در همه زمينه‌ها با حضور فعال در صحنه به دنبال کاهش مشکلات مردم است.
اينکه وزير امور خارجه کشورمان به نقاط مختلف جهان و کشورهاي مختلف سفر کرده و در حال رايزني و گفت‌وگوست و در طول يک هفته 2 بار به فرانسه سفر مي‌کند به معناي تلاش و فعاليت فوق‌العاده خادمان مردم براي تأمين منافع مردم است. بايد در عرصه سياست خارجي از ظرفيت کشورهاي دوست و همسو استفاده کرده و مشکلات را کاهش دهيم.
قدرت اصلي کشورمان در توجه به ظرفيت‌هاي داخلي است. البته اين بدان معنا نيست که چشم خود را به ظرفيت‌هاي خارجي ببنديم و با کشورهاي ديگر تعامل و مراوده نداشته باشيم چرا که حوزه‌هاي مختلف در جهان امروز از جمله عرصه‌هاي اقتصادي، علم و فناوري و هنر موضوعاتي نيستند که فقط در حصر ديواره سياسي يک کشور باشد.


تضادي بين استفاده از توان داخلي با برقراري روابط خارجي وجود ندارد، جوانان، نويسندگان و اقشار مختلف مردم به اين نکته توجه داشته باشند که استفاده از توان داخلي و تعامل با جهان مکمل هم هستند و تضادي بين آنها وجود ندارد. امروز بايد از ظرفيت کشورهاي مسلمان و همسو و همسايگان خود به نفع منافع ملي خود بهره‌برداري کنيم.
دولت از نقد دلسوزانه‌ استقبال مي‌کند و با همه وجود شنواي اينگونه نقدها است، در اسلام نيز بر نصيحت و خيرخواهي تأکيد شده است و نصيحت همان نقد دلسوزانه و کمک کننده است، البته عده‌اي به ظاهر دلسوزانه انتقاد مي‌کنند اما در محتواي انتقاد آنها چيزي جز اختلاف تفرقه و تضعيف وجود ندارد.
حسن روحاني عصر چهارشنبه در پانزدهمين جشنواره شهيد رجايي، با بيان اينکه جشنواره شهيد رجايي براي نزديکتر شدن دولتمردان به منش و روش شهيدان رجايي و باهنر است، نيزاظهارداشت: در شرايط سخت، روي مسئولان و کارکنان دولت به روي مردم بايد گشاده‌تر باشد چرا که ما خادم مردم هستيم و مشروعيت دولت در گرو خدمت به مردم است.
امروز نوع مشکلات متفاوت و يک جنگ اقتصادي، رواني و تا حدي سياسي بر کشور تحميل شده و ما بايد اين جنگ را با پيروزي و فتح ملت ايران در برابر متجاوزان تمام کنيم و اين کار نه تنها شدني است، بلکه براساس تاريخ و سابقه ملت ايران و وعده‌هاي خداوند، قطعي خواهد بود.
تا زماني که خود را رئيس مي‌دانيم نمي‌توانيم با مردم با روي گشاده برخورد کنيم و بايد اين را باور کنيم که مردم ما را انتخاب کردند تا به آنها خدمت کنيم.
مردم در انتخابات به ما رأي دادند، تا خدمات بهتري را به آنها ارائه کنيم و انتظار دارند به واسطه هر انتخاباتي که در آن حضور مي‌يابند، شرايط برايشان راحت‌تر و بهتر از گذشته شود.
مردم براي اين پاي صندوق مي‌آيند که افرادي بهتر، قوي‌تر، سالم‌تر و با اميد و هنر بيشتر مانند شهيدان رجايي و باهنر به مردم خدمت کنند.
دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگي خوشي را تجربه نخواهند کرد، قدرت و توان دولت به معناي آن است که بتواند در صحنه سخت مديريت اختيارات لازم را داشته باشد وگرنه دولتي که اختيارات ندارد چه مسئولتي را مي‌توان از آن انتظار داشت.
مسئوليت‌ها، منطبق با اختيارات بوده و دولت بايد صاحب قدرت و اختيار باشد، اين به معناي ديکتاتوري و خودرأيي نيست، بلکه به معناي آن است تمام دستگاه‌ها بايد از دولت حمايت کنند.
برخي در قالب انتقاد و نصيحت تخريب مي‌کنند و نيش مي‌زنند که اصل انتقاد و نظارت بايد موجب کمک شود. نصيحت و دلسوزي و انتقاد خالصانه کنيد که خالي از فريب باشد، دستگاه نظارتي بايد موجب کمک شود که اين به معناي دخالت نيست و بزرگترين ضرر در کشور اشتباه دخالت و نظارت است.
اگر به جاي نظارت، دخالت شود، تنها مردم ضرر مي‌کنند چرا که در آن صورت مدير نمي‌تواند کار کند و نظارت براي اين نيست که مانع و سرعت‌گير ايجاد کنيم و دل مدير را بلرزانيم، بلکه نظارت براي کمک است و دستگاه‌هاي نظارتي بايد به دولت کمک کنند.
نبايد اجازه دهيم در کشور فساد رخ دهد و نظارت تعطيل شود، اما بايد دخالت تعطيل شود چرا که در اين صورت دستگاه‌هاي اجرايي نمي‌توانند به اهداف خود برسند، البته مردم و روزنامه‌ها بايد در بيان نظرات خود آزاد باشند.
دستگاه قضايي مستقل مي‌تواند فرد متخلف را طبق قانون محاکمه نمايد، نبايد اجازه دهيم شائبه سياسي در محاکمه وارد شود که اگر اينطور شود، قضاوت مي‌ميرد.
اگر شبهه و شائبه سياسي در ذهن مردم ايجاد شود، که ان‌شاء ا... اينگونه نيست و اميدوارم نباشد، کار دستگاه قضايي تمام است و مشروعيت قضاوت از بين مي‌رود. مردم بايد حس کنند هر فردي از هر قوم، قبيله، مذهب و جناحي در دادگاه يکسان ديده مي‌شود و در محکمه، منزلت اجتماعي، جايگاه سياسي و قوميت فرد کاري ندارند و بايد وجدان، پرونده و قانون در نظر گرفته شود.
يکي از وظايف بزرگ دولت مبارزه با فساد و رانت در کشور است، با دادگاه و دستگاه قضايي، فساد از بين نمي‌رود بلکه دستگاه قضايي آخرين مرحله است و با بگير و ببند فساد از بين نخواهد رفت. براي از بين بردن فساد بايد همه چيز شفاف باشد چرا که فساد در تاريکي رخ مي‌دهد و اگر خورشيد شفافيت روشن شود فساد از بين خواهد رفت و اين زماني رخ مي‌دهد که در کشور رانت وجود داشته باشد و بايد رقابت سالم را ايجاد نماييم و در جاهايي که دولت مسئوليت دارد به مردم واگذار نماييم و در رقابتي که مردم حضور دارند نبايد دولت ورود کند.
اگر مبنا بر اين باشد بخشي از بنگاه‌هاي اقتصادي، دولتي، نظامي، شبه نظامي و بخش ديگري از آن خصوصي باشد، در نهايت اين بخش خصوصي است که بايد با آنها بسازد و کنار بيايد، در اينجاست که فساد رخ مي‌دهد و بايد رقابت سالم را به‌وجود بياوريم و شفافيت، رقابت و قانون براي ما اصل است که اين مهم از طريق دولت الکترونيک ايجاد مي‌شود.
مي‌توانيم با بهره‌گيري از دولت الکترونيک مخارج دولت و مردم را کم کنيم و فساد در سيستم اداري از بين برود. اگر انتخابات الکترونيک شود، مشکلات انتخاباتي به حداقل خواهد رسيد، برخي مشکلات به دليل عدم شفافيت است. اگر خدمات مقام‌ها و مسئولان به مردم اعلام شود، دشمنان نمي‌توانند در دل آنان شبهه‌اي ايجاد کنند و بايد همچنين براي نقدهاي مردم کاملاً آماده باشيم. جمع فکر مردم از ما بالاتر است و راه براي نگاه‌داشت نظام اين است که مردم حس کنند با آنها يکي هستيم.
ما از تمام شيوه‌هاي سياسي، ديپلماتيک و مذاکره استفاده مي‌کنيم، اما اساس قدرت و توان ما حتي در مذاکرات، مردم هستند که اگر دولت و مردم يکي باشند، در نتيجه اين دولت قدرتمند خواهد بود و در مذاکرات موفق مي‌شود.
اقدامات دولت براي حضور بانوان در عرصه مديريتي و اينکه 30 درصد مديران در کشور از بانوان باشند، موفقيت‌هاي خوبي داشته‌ايم و تعداد مديران زن با يک افزايش 25 درصدي، از 9 هزار و 34 نفر در سال 96 به 12 هزار و 209 نفر در سال 98 رسيده است.