روزگار متفاوت دو بازيگر با ژن سياسي

آرمان‌ملي- مطهره شفيعي: رفتارهاي دوگانه با دو بازيگر از انظار عمومي دور نمي‌ماند. تنها گمانه‌اي که درباره سپري شدن روزهاي خوش براي مهناز افشار مطرح مي‌شود ثبت نام دو صفحه دوم شناسنامه ياسر رامين پسر مشاور سابق احمدي‌نژاد است که پس ازمدتي همسو با ديگر اصولگرايان در صف نخست جبهه منتقدان به مرد نارمک نشين قرار گرفت، اما پگاه‌آهنگراني جايگاه خودش را دوست داشت و ترجيح داد ممنوع‌الخروج بماند تا اينکه مانند افشار به خارج برود و برنگردد.
دليل ممنوع‌الخروجي آهنگراني
«پگاه آهنگراني بازيگر سينما به دلايل اتهام امنيتي و جرم عمومي ممنوع‌الخروج شده است.» دادستان تهران از ممنوع‌الخروجي يک بازيگر جوان سينما خبر داد. خبر ممنوع‌الخروجي پگاه آهنگراني 3 شهريورماه چنين اعلام شد: «پگاه آهنگراني از ممنوع‌الخروجي خود خبر داد. اين بازيگر سينما و تئاتر که به عنوان داور به دعوت جشنواره‌ باتومي گرجستان، قرار بود در اين رويداد سينمايي شرکت کند، متوجه شد که ممنوع‌الخروج شده است. اين بازيگر با تاييد اين موضوع به ايسنا گفت که اين اتفاق به دليل پرونده‌اي است که بعد از حوادث 88 در قوه قضائيه داشته‌ که به موجب آن به 18 ماه حبس تعزيري محکوم شده بود و به نظر مي‌رسد با تغييرات اخير در قوه قضائيه اکنون حکم در پروسه اجرا قرار گرفته است.» نکته قابل توجه آن است که 11 خرداد تصويري منتشر شد از حضور پگاه آهنگراني در دفتر عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان. عباسعلي کدخدايي در توضيح اين تصوير در اکانت توئيترش نوشت: خانم آهنگراني سوالاتي پيرامون انتخابات سال88 داشتند که تلاش کردم به آنها پاسخ بدهم. در پايان از ايشان دعوت کردم به عنوان يکي از ناظران مردمي شوراي نگهبان بر فرآيند انتخابات پيش رو (اسفند 98) نظارت کنند تا از نزديک با نحوه عملکرد ناظران ما آشنا شوند. نفر سوم در تصوير هم سهيل کريمي است. مستندساز اصولگرا بود. او و پگاه آهنگراني به عنوان يک مستندساز اصلاح‌طلب يک سالي است که درگير ساخت مستندي درباره انتخابات سال88 هستند و در جريان همان مستند هم سروکارشان به دفتر کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان افتاده است و اين تصوير از اين جلسه سه‌نفره منتشر شده است. البته پگاه آهنگراني نخستين فردي نيست که از سوي سخنگوي شوراي نگهبان براي نظارت از او دعوت مي‌شود. شهريورماه سال گذشته، کدخدايي از رضا رشيدپور براي پيوستن به ناظران انتخابات پيش رو دعوت کرده بود. ناظر مردمي چه وظيفه‌اي دارد؟ ابوالفضل درويش‌وند، معاون پژوهشگاه شوراي نگهبان توضيح داد: «چون شوراي نگهبان کارمند ندارد که در کل کشور از آنها براي نظارت بر انتخابات استفاده کند؛ در نتيجه از اقشار مختلف مردمي که معتمد هستند به‌عنوان ناظر در صندوق‌ها استفاده مي‌کند. در انتخاب اين افراد هم فرآيند خاصي وجود ندارد و فراخوان خاصي داده نمي‌شود. در هر محله‌اي، اشخاص معتمدي حضور دارند که آدم‌هاي موجهي هستند و معمولاً از همان‌ها براي نظارت بر انتخابات استفاده مي‌شود. البته دفاتر نظارتي شوراي نگهبان در مناطق مختلف با آنها ارتباط دارند. معمولاً اين ارتباط هم به‌طور مستمر در طول سال برقرار است ولي رابطه استخدامي با شورا ندارند. اين روند هم هميشه در همه انتخابات‌ها بوده است و در هر شعبه به نسبت تعداد صندوق‌هاي رأيي که در شعبه هست تعداد ناظران هم افزايش پيدا مي‌کند.» ارتباط ممنوع‌الخروجي پگاه آهنگراني به اتهام امنيتي و دعوت از او براي ايفاي نقش ناظر انتخاباتي چه تناسبي با يکديگر دارد! مادر پگاه آهنگراني هم در مراسم افتتاح پروژه‌اي قصه در جمع حاضرين گفت دخترش پگاه که به او افتخار مي‌کند بايد يک سال و نيم حبس تعزيري را سپري کند.
خيال مهناز افشار راحت است


در حالي پگاه آهنگراني به دليل آنچه دادستان تهران اتهامات امنيتي اعلام کرد ممنوع‌الخروج شده که مدت‌هاست خبري از مهناز افشار نيست؛ بازيگري که در اوج حيرت همگان عروس محمدعلي رامين شد. دادستان تهران درباره آخرين وضعيت پرونده مهناز افشار گفت: اين فرد خارج از کشور است و چند شاکي دارد و پرونده‌اش براساس شکايت شکات مفتوح و در حال رسيدگي است و هنوز تصميمي در مورد آن گرفته نشده است. چندي قبل باشگاه خبرنگاران نوشته است: «طي روزهاي گذشته مهناز افشار بازيگر فيلم‌هاي سينمايي با انتشار توئيتي در صفحه شخصي خود از ورود به کشور خبرداده بود که براساس پيگيري‌هاي خبرنگار ما مشخص شد افشار بعد از سفر به آلمان هنوز به کشور بازنگشته است و اين توئيت کذب است. افشار که بعد از شکايت طلبه مازندراني از آلمان، وعده بازگشت داده بود، هنوز به کشور بازنگشته و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به پرونده‌هاي متعدد در دادسرا، او قصد بازگشت به ايران را نخواهد داشت. پيگيري‌هاي خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مشخص کرد که افشار علاوه بر پرونده مربوط به شکايت طلبه مازندراني، پرونده‌هاي ديگري نيز دارد که مدعي العموم به عنوان شاکي به آنها ورود کرده است. پرونده‌هاي جديد مهناز افشار با شکايت مدعي‌العموم به دليل اظهار نظرهاي خلاف واقع در فضاي مجازي در دادسراي فرهنگ و رسانه استان تهران تشکيل شده است. طبق گمانه‌زني‌ها، افشار به اين زودي‌ها به کشور باز نخواهد گشت، زيرا به محض ورود به کشور بازداشت خواهد شد.» نکته قابل تامل آنجاست که حساسيت دلواپسان به مهناز افشار که تا پيش از ازدواجش با محمدعلي رامين زياد بود، به يکباره نه تنها فروکش کرد بلکه به دفاع از او پرداختند.