تکمیل پازل دستاوردهای یمنی

چندی است که سیاست های عربستان در یمن با فضاحت همراه شده و بسیاری معتقدند این سیاست ها دیگر کاربردی ندارد. از سویی چند روز گذشته یمن در صدر اخبار جهان و منطقه قرار داشت.  انصارا... با رونمایی از دو سامانه دفاع هوایی و پدافندی ثاقب ۱ و فاطر ۱ ، توانایی جدیدی در نبرد با متجاوزان از خود نشان داد. نکته قابل تامل در تمام این رویکردهای دفاعی، محاصره بیش از پنج سال و نیم یمنی ها در زمین و هوا و دریا و رصد ۲۴ ساعته‌ ماهواره‌ای تمام مناطق درگیر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی است.  باید اذعان کرد، جنگ یمن برای انصارا... چند دستاورد مهم داشت که بررسی هر کدام قابل تامل است. پیش از آن باید به این نکته اشاره کردکه حمله پهپادی به یک مرکز استراتژیک نظامی در ریاض به همراه حمله به فرودگاهی در جنوب عربستان، قدرت آفندی و درگیر سازی یمنی ها در چند جبهه را نشان می دهد. با این حال باید گفت:
الف) دستیابی انصارا... به سامانه موشک سطح به سطح، سطح به دریا و ضد کشتی، سطح به هوا و به تازگی سامانه های موشکی هوا به زمین نصب شده بر روی پهپادها، نشان از عزم جدی یک بازیگر یمنی در شبه جزیره عربستان برای استقلال و حضور مقتدرانه در منطقه مهم و استراتژیک باب المندب است. موضوعی که می تواند به محاصره ژئوپولیتیک رژیم عربستان در منطقه منجر شود و ریاض از این موضوع آگاهی کامل دارد. در واقع ریاض با دست خود و با جنگ غیر عقلانی، تجهیزاتی را در اختیار نیرویی گذاشت که پیش از این خواسته و کنش گری اجتماعی داشتند تا رویکرد نظامی و دست زدن به ساخت تجهیزات دفاعی. به عبارت دیگر ریاض با این جنگ به انصارا... اجازه داد تا با ورود به صنعت دفاعی دست خود را برای آینده سیاسی یمن پر کند و به نیرویی تبدیل شود که پیشتر صرفا کنش گر سیاسی و بازیگر حزبی بود.
ب) انصارا... و مقاومت یمن دیگر قابلیت حذف شدن از صحنه سیاسی  یمن را ندارند. عربستان مجبور است انصارا... و ارتش کنونی یمن را به هر نحوی تحمل کند. این جاست که می توان دریافت چرا سعودی ها به طرح اماراتی ها برای تجزیه یمن تمکین کردند و معتقدند این طرح قابلیت اجرایی شدن دارد. با توجه به  حمله اخیر به جنوب یمن و در عین حال به یک مرکز مهم و راهبردی در ریاض، به زعم پژوهشگران این حملات دروازه آغازین فشارها و افزایش هزینه های جنگ در یمن است و باید منتظر تصمیم سرنوشت ساز بن سلمان برای پایان دادن به این جنگ باشیم.
ج) اخبار منتشر شده حاکی است،  عربستان بیش از ۹۰ هزار نیروی مزدور را از یمن خارج و به منطقه مرزی خود با یمن منتقل  کرده است. دلیل آن افزایش سطح عملیات زمینی انصارا... و احتمال نفوذ این نیرو به مناطق استراتژیک جنوب عربستان است. در حقیقت ترس عربستان در میدان موجب شده تا ریاض تصمیم به ایجاد دفاع در خاک خود بگیرد و عملا توان خود را به جای آفند در قالب پدافند نشان دهد. روی زمین نیز برای عربستان وضعیت خوبی نیست و تنها امید عربستان برای امتیاز گیری، نبرد هوا به زمین است. از آن جا که هزینه های جنگی عربستان به کسری بودجه بالا منجر شده، سعودی ها مدتی است با استفاده از پهپادهای پیشرفته آمریکایی دست به عملیات نظامی در خاک یمن می زنند که با رونمایی سامانه جدید می توان دریافت این حملات هم ناکام خواهد ماند و هزینه جنگ برای عربستان بیش از تصور مقامات ریاض است. عملیات اخیر سامانه فاطر ۱ علیه ام کیو ۹ آمریکایی عربستانی عملیات خارق العاده ای بود که سامانه پدافندی ارتش یمن از خود نشان داد. این سامانه کاملا بومی است و تکثیر آن می تواند هزینه های جنگی را برای عربستان افزایش دهد. از طرفی حمله به چند پایگاه نظامی عربستان در خاک این کشور توسط پهپادها و موشک های یمنی، آسمان عربستان را هم برای ریاض نا امن ساخته و مقامات سعودی می دانند نا امنی آسمان ریاض به معنای افزایش فشار و نا امنی در حوزه داخلی است. موضوعی که می تواند حتی به فشار سیاسی دربار و دیگر شاهزادگان مخالف بن سلمان بیفزاید.