تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته اول شهریور، هفته دولت نام دارد و یادآور اخلاص و خدمتگزاری شهیدان رجائی و باهنر رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مردمی نیمه اول دهه 60 و سال‌های اول بعد از پیروزی نظام جمهوری اسلامی است. در این هفته، طرح‌های عمرانی و اقتصادی زیادی افتتاح شد که نشان‌دهنده پویائی کشور در شرایط تحریم است. افتتاح این طرح‌ها با خود این پیام روشن را برای آمریکا و شخص رئیس‌جمهورش ترامپ دارد که حتی با شدیدترین تحریم‌ها هم نمی‌توانید ملت و دولت ایران را از پیشرفت بازدارید.
در هفته جاری، اخبار مربوط به رسوائی‌های رخ داده در زیرمجموعه وزارت صمت که از ماجرای اخلال در بازار خودرو شروع شده ادامه یافت. در مجلس، تلاش برای استیضاح وزیر صنعت کلید خورد و رسانه‌ها نیز خواستار پاکسازی وزارت صمت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن از عناصری شدند که نتوانستند به وظایف خود عمل کنند و مشکلات زیادی برای کشور پدید آوردند. روزنامه جمهوری اسلامی از وزیر صنعت خواست استعفا بدهد و راه را برای فردی که دارای کفایت لازم برای اداره این وزارتخانه باشد فراهم سازد و از رئیس‌جمهور نیز خواست وزیر صنعت را کنار بگذارد و فردی کاردان و قاطع به جای او بگمارد تا راه برای حل مشکلات صنعت و معدن و خام‌فروشی‌ها، گران‌فروشی‌ها و موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد هموار شود. دیروز وزیر جهاد کشاورزی هم به صحنه آمد و با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور گزارش داد وزیر صنعت به دستورهای شخص رئیس‌جمهور در زمینه خواسته‌های وزارت جهاد کشاورزی عمل نمی‌کند. در چنین وضعیتی به نفع دولت است که وزیر صنعت را برکنار کند و فرد کاردان و باکفایتی را به جای او بگمارد و صنعت کشور را از بلاتکلیفی عجیبی که گرفتار آنست نجات دهد.
درخواست ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهور روحانی، در هفته جاری به خبری مطرح در سطح بین‌المللی تبدیل شد ولی روحانی گفت تا زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازنگردد و تمام اقدامات ضدایرانی را متوقف نکند چنین دیداری صورت نخواهد گرفت.


آرامش بیشتر بازار ارز و آغاز کاهش قیمت‌ها در این هفته را صاحبنظران به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در کشورهای متعدد از منطقه تا اروپا و چین و ژاپن مرتبط می‌دانند. سفر دکتر ظریف به فرانسه و حضور در محل همایش سران جی7 به دعوت دولت فرانسه نیز اقتدار دیپلماسی ایران را نشان داد و در پیدایش آرامش در بازار ارز موثر بود.
در صحنه بین‌المللی، حمله پهپادی ناموفق رژیم صهیونیستی به ناحیه ضاحیه بیروت و متعاقب آن، اظهارات سیدحسن نصرالله در قطعی بودن پاسخ رزمندگان مقاومت به این تجاوز، از اهم رویدادهای خبری این هفته بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان رژیم صهیونیستی را تهدید کرد منتظر پاسخ شدید باشد. محافل سیاسی و خبری رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند باتوجه به موارد مشابه در گذشته، تل‌آویو این تهدید را جدی گرفته است. گزارش‌ها حاکی است که ارتش رژیم صهیونیستی چند روز است درحال آماده‌باش می‌باشد و نگرانی در میان اسرائیلی‌ها از چگونگی پاسخ حزب‌الله مشهود است. سیدحسن نصرالله در اظهارات خود تاکید کرده دورانی که رژیم صهیونیستی حمله می‌کرد و بدون پاسخ می‌ماند به سر آمده است.
این هفته دولت آمریکا در اقدام ضد فلسطینی دیگر و خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها، نام فلسطین را از فهرست مربوط به کشورهای خاورمیانه از سایت وزارت خارجه آمریکا حذف کرد. فلسطینی‌ها در اعتراض به این اقدام، آن را در راستای حمایت از اشغالگری اسرائیل و ملاحظات انتخاباتی ترامپ دانسته و تاکید کردند اینگونه تحرکات نمی‌تواند باعث انکار حقیقت شود. سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در دولت اوباما نیز این اقدام دولت ترامپ را «دیوانگی و جنون» دانست.
این هفته مسئله حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. منابع دولتی در عراق اعلام کردند شواهد روشنی وجود دارد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا توسط پهپادهای خود این حملات را انجام داده است. در جلسه‌ای متشکل از نمایندگان سه قوه در عراق از حشدالشعبی حمایت و تقدیر شد و دولت نیز وعده داد این حملات را پیگیری خواهد کرد. در تازه‌ترین رخداد، یک منبع عراقی روز گذشته خبر داد که حملات علیه حشدالشعبی با همدستی عربستان با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. براساس این گزارش، پهپادهای اسرائیلی از مناطقی در سوریه که تحت تسلط عناصر مورد حمایت عربستان قرار دارند وارد خاک عراق شده و به پایگاه‌های حشدالشعبی حمله کرده‌اند. 160 نماینده مجلس عراق نیز روز گذشته خواستار اخراج آمریکا از عراق شدند.
طی هفته جاری رزمندگان یمنی ضربه سنگینی به متجاوزان وارد کردند. حمله گسترده پهپادی به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های عربستان و متعاقب آن شلیک پنج موشک بالستیک به محل استقرار نظامیان ائتلاف سعودی، سردرگمی و نگرانی را در اردوگاه ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان تشدید کرده است. افزایش توان رزمی یمنی‌ها و استفاده از تجهیزات جدید معادله جنگ در یمن را به سرعت به نفع یمن تغییر می‌دهد و تکاپوی سردمداران ریاض و دنباله‌روهای آن در منطقه برای خروج آبرومندانه از این باتلاق را دو چندان کرده است.