نظارت کنید دخالت نکنید

 دفاع دولت از تصمیمات مدیریتی دستگاه‌های اجرایی، به رئیس جمهوری رسید. طی روزهای گذشته، از رئیس دفتر رئیس جمهوری تا سخنگوی دولت، از تصمیمات مدیریتی مدیرانی که مسائلی که درباره آنان ایجاد شده بود، دفاع کردند. حالا رئیس جمهوری صراحتاً از دستگاه‌های نظارتی خواست که با اصلاح روندهای خطای خود، به واقع بر کار دستگاه اجرایی نظارت کنند، نه دخالت. حجت الاسلام حسن روحانی دیروز در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی، خواستار رعایت اقتدار دولت، به معنای قانون اساسی شد و ضمن مغایر دانستن آن با دیکتاتوری، تأکید کرد که نظارت برای این نیست که مانع و سرعت‌گیر ایجاد کنیم و دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند کرد، گفت: قدرت و توان دولت به معنای آن است که بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد.
او با اشاره به اینکه مسئولیت‌ها، منطبق با اختیارات بوده و دولت باید صاحب قدرت و اختیار باشد، گفت: این به معنای دیکتاتوری و قدرت‌طلبی نیست.
رئیس جمهوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیأت دولت فرمودند که دولت در وسط میدان قرار دارد و باید بتواند اقدامات خود را به انجام برساند، گفت: دستگاه نظارتی در کشور ما دچار یک خطا شده و امیدواریم به دست مسئولان نظارتی این خطا اصلاح شود.


رئیس جمهوری با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه ایشان می‌فرماید: «من را با نظارت و نصیحت‌ خالی از فریب، غش و خیانت کمک کنید»، گفت: برخی در قالب انتقاد و نصیحت تخریب می‌کنند و نیش می‌زنند که اصل انتقاد و نظارت باید موجب کمک شود.
روحانی با تأکید بر اینکه نصیحت و دلسوزی و انتقاد خالصانه کنید که خالی از فریب باشد، تصریح کرد: دستگاه نظارتی باید موجب کمک شود که این به معنای دخالت نیست و بزرگ‌ترین ضرر در کشور اشتباه دخالت و نظارت است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر به جای نظارت، دخالت شود، تنها مردم ضرر می‌کنند، اضافه کرد: زیرا در این صورت مدیر نمی‌تواند کار کند و نظارت برای این نیست که مانع و سرعتگیر ایجاد کنیم و دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.
روحانی با اشاره به اینکه در میدان جنگ بازرسی وجود دارد تا در صورت بروز خطا، اعمال نظر کند و بررسی نماید، گفت: اما اگر از ابتدا بازرسی وارد عمل شود، دیگر فرماندهی و طراحی میدان جنگ امکانپذیر نیست.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی دلسوزی نبوده بلکه به هم زدن مدیریت کشور است، افزود: من این مهم را زمانی اعلام می‌کنم که تنها 2 سال از عمر دولت باقیمانده است و اگر هر کسی در این کشور رئیس جمهور، وزیر، معاون و مدیر باشد و دستگاه نظارتی مداخله کند، آن دولت ناموفق است و مدیران، ابتکار و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت.
روحانی با بیان اینکه از مدیران ارشد، دستگاه‌های نظارتی و همچنین مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در اقدامات و همچنین تدوین قوانین و مقررات تجدید نظرهایی داشته باشند، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در کشور فساد رخ دهد و نظارت تعطیل شود، اما باید دخالت تعطیل شود، چرا که در این صورت دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به اهداف خود برسند، البته مردم و روزنامه‌ها باید در بیان نظرات خود آزاد باشند.
او با بیان اینکه دستگاه قضایی مستقل باید فرد متخلف را طبق قانون محاکمه نماید، ادامه داد: نباید اجازه دهیم شائبه سیاسی در محاکمه وارد شود که در نتیجه قضاوت می‌میرد.
روحانی تأکید کرد: اگر شبهه و شائبه سیاسی در ذهن مردم ایجاد شود، کار دستگاه قضایی تمام است و مشروعیت قضاوت از بین می‌رود. مردم باید حس کنند هر فردی از هر قوم، قبیله، مذهب و جناحی در دادگاه یکسان دیده می‌شود و در محکمه به منزلت اجتماعی، جایگاه سیاسی و قومیت فرد کاری ندارند و باید وجدان، پرونده و قانون در نظر گرفته شود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از وظایف بزرگ دولت مبارزه با فساد و رانت در کشور است، تصریح کرد: با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین
نمی رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است و با بگیر و ببند فساد از بین نخواهد رفت.
روحانی با بیان اینکه آغاز مبارزه با فساد بر دوش دولت است و باید مدیران و دولت از طریق شفافیت، سلامت اداری و توسعه دولت الکترونیک جلوی فساد در کشور را بگیرند، افزود: برای از بین بردن فساد باید همه چیز شفاف باشد چرا که فساد در تاریکی رخ می‌دهد و اگر خورشید شفافیت روشن شود فساد از بین خواهد رفت و این زمانی رخ می‌دهد که در کشور رانت وجود نداشته باشد و باید رقابت سالم را ایجاد کنیم و در جاهایی که دولت مسئولیت دارد به مردم وگذار نماییم و در رقابتی که مردم حضور دارند نباید دولت ورود کند.
وی با بیان اینکه اگر مبنا بر این باشد بخشی از بنگاه‌های اقتصادی، دولتی، نظامی، شبه نظامی و بخش دیگری از آن خصوصی باشد، در نهایت این بخش خصوصی است که باید با آنها بسازد و کنار بیاید، ادامه داد: در اینجاست که فساد رخ می‌دهد و باید رقابت سالم را به وجود بیاوریم و شفافیت، رقابت و قانون برای ما اصل است که این مهم از طریق دولت الکترونیک ایجاد می‌شود.
رئیس جمهوری در ابتدای این مراسم، تجلیل خدمتگزاران مردم را موجب افتخار دانست و تاًکید کرد: در شرایط سخت، روی مسئولان و کارکنان دولت به روی مردم باید گشاده تر باشد، چرا که ما خادم مردم هستیم و مشروعیت دولت در گرو خدمت به مردم است.
روحانی با بیان اینکه در دوران شهید رجایی و باهنر هم سختی‌ها و مشکلاتی داشتیم و امروز نیز مشکلاتی داریم که البته با دشواری‌های آن دوره تفاوت دارد، اظهار کرد: امروز نوع مشکلات متفاوت و یک جنگ اقتصادی، روانی و تا حدی سیاسی بر کشور تحمیل شده و ما باید این جنگ را با پیروزی و فتح ملت ایران در برابر متجاوزان تمام کنیم و این کار نه تنها شدنی است، بلکه براساس تاریخ و سابقه ملت ایران و وعده‌های خداوند، قطعی خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه امروز اداره کشور نسبت به سال‌های قبل متفاوت است و حتماً باید مسئولان با ابتکارات جدید مشکلات را تبدیل به فرصت کنند، گفت: امروز نامه‌ای از وزیر نیرو دریافت کردم که در آن ایشان طرحی را که برای برگزاری مراسم‌ها و جلسات از طریق ویدئو کنفرانس داشتند، ارائه کرده بودند و با اجرای این طرح صرفه‌جویی بسیاری به وجود آمده بود که در همین راستا این طرح را برای اجرا در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، ابلاغ کردم تا همه از آن استفاده کنند.
رئیس جمهوری، صرفه‌جویی، پایین‌آوردن هزینه‌ها و افزودن به خدمات به مردم را حائز اهمیت دانست و گفت: این بسیار مهم است که مردم در این شرایط که با سختی‌ها و مشکلات مواجه هستند، زمانی که به دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنند، با روی گشاده مواجه شوند و این کار تا زمانی که باور نکنیم که خادم مردم هستیم، اتفاق نخواهد افتاد.
روحانی افزود: تا زمانی که خود را رئیس می‌دانیم نمی‌توانیم با مردم با روی گشاده برخورد کنیم و باید این را باور کنیم که مردم ما را انتخاب کردند تا به آنها خدمت کنیم.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه هر چه میزان خدمت مسئولان به مردم افزایش یابد، مشروعیت آنان ارتقا خواهد یافت و هر چه کمتر به مردم خدمت کنیم، مشروعیتمان کاسته می‌شود، گفت: مردم در انتخابات به ما رأی دادند، تا خدمات بهتری را به آنان ارائه کنیم و انتظار دارند به واسطه هر انتخاباتی که در آن حضور می‌یابند، شرایط برایشان راحت‌تر و بهتر از گذشته شود.
روحانی ضمن اشاره به سوابق تاریخی دولتداری و دیوانداری در ایران، بر اجرای دولت الکترونیک تاًکید کرد و افزود: اگر انتخابات الکترونیک شود، مشکلات انتخاباتی به حداقل خواهد رسید، زیرا برخی مشکلات به دلیل عدم شفافیت است.
رئیس جمهوری با اشاره به آمار انصاری، معاون رئیس جمهوری مبنی بر اینکه تا پایان سال 99 اقدامات مرتبط با دولت الکترونیک به اتمام می‌رسد، گفت: البته این کمی دیر است و اواخر دولت خواهد بود و باید این اقدام بزرگ در دولت دوازدهم انجام شود و باید تلاش کنیم، زودتر به این مهم برسیم چرا که قدم مهمی برای خدمت‌رسانی راحت به مردم و جلوگیری از فساد و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی مردم است.
رئیس جمهوری با درخواست از مقامات و وزرا برای حضور بیشتر بین مردم ادامه داد: اگر خدمات مقام‌ها و مسئولان به مردم اعلام شود، دشمنان نمی‌توانند در دل آنان شبهه‌ای ایجاد کنند و باید همچنین برای نقدهای مردم کاملاً آماده باشیم.
روحانی با تأکید بر اینکه ما بهترین نیستیم و افکار ما نیز بالاترین نیست، گفت: جمع فکر مردم از ما بالاتر است و راه برای نگاهداشت نظام این است که مردم حس کنند با آنها یکی هستیم.
او با بیان اینکه ما از تمام شیوه‌های سیاسی، دیپلماتیک و مذاکره استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: اما اساس قدرت و توان ما حتی در مذاکرات، مردم هستند که اگر دولت و مردم یکی باشند، در نتیجه این دولت قدرتمند خواهد بود و در مذاکرات موفق می‌شود.
رئیس جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری و اقدامات دولت برای حضور بانوان در عرصه مدیریتی و اینکه 30 درصد مدیران در کشور از بانوان باشند، گفت: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و تعداد مدیران زن  با یک افزایش 25 درصدی ، از 9 هزار و 34 نفر در سال 96 به 12 هزار و 209 نفر در سال 98 رسیده است.
روحانی ادامه داد: مدیران زن از 13.6 درصد سال 96 به 18.7 درصد در سال 98 و همچنین در سطح مدیریت عالی از 31 نفر به 67 نفر افزایش داشته است و در استان‌ها و شوراها نیز زنان حضور فعال‌تری پیدا کردند.

خبر
تضادی بین استفاده از توان داخلی با برقراری روابط خارجی وجود ندارد

رئیس جمهوری وظیفه دولت را نه سر دادن شعار، که کار و خدمت به مردم دانست و بر ارائه گزارش‌های اقدامات به مردم تأکید کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در نشست هیأت وزیران، این نکته را خطاب به دولتمردان مطرح کرد، درعین حال از کسانی که تنها مسئولیت و وظیفه خود را شعاردادن می‌دانند هم انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تضادی بین استفاده از توان داخلی با برقراری روابط خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: جوانان، نویسندگان و اقشار مختلف مردم به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از توان داخلی و تعامل با جهان مکمل هم هستند و تضادی بین آنها وجود ندارد. امروز باید از ظرفیت کشورهای مسلمان و همسو و همسایگان خود به نفع منافع ملی خود بهره‌برداری کنیم.
او با اشاره به اینکه باید در عرصه سیاست خارجی از ظرفیت کشورهای دوست و همسو استفاده کرده و مشکلات را کاهش دهیم، گفت: متأسفانه بعضاً افکار نامتعادلی مطرح می‌شود که یا باید از خارج یا از داخل کشور چشم‌پوشی کنیم در حالی که معتقدیم از همه توان خود در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.
این گزاره روحانی را نیز باید پاسخ به جریان‌ها و رسانه‌هایی قلمداد کرد که ادعا می‌کنند دولت تنها به خارج توجه دارد، درحالی که باید به داخل توجه کند.
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه وظیفه دولت سر دادن شعار نیست، گفت: وظیفه اصلی دولت کار و تلاش و خدمت به مردم است و باید این اقدامات را به مردم گزارش دهیم.
روحانی با اشاره به اینکه دولت از نقد دلسوزانه‌ استقبال می‌کند و با همه وجود شنوای اینگونه نقدها است، افزود: در اسلام نیز بر نصیحت و خیرخواهی تأکید شده است و نصیحت همان نقد دلسوزانه و کمک کننده است، البته عده‌ای به ظاهر دلسوزانه انتقاد می‌کنند اما در محتوای انتقاد آنان چیزی جز اختلاف، تفرقه و تضعیف وجود ندارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز دولت در همه زمینه‌ها با حضور فعال در صحنه به دنبال کاهش مشکلات مردم است، پیگیری دیپلماسی را بخشی از این تلاش‌ها دانست و افزود: اینکه وزیر امور خارجه کشورمان به نقاط مختلف جهان و کشورهای مختلف سفر کرده و در حال رایزنی و گفت‌وگوست و در طول یک هفته 2 بار به فرانسه سفر می‌کند به معنای تلاش و فعالیت فوق‌العاده خادمان مردم برای تأمین منافع مردم است.
روحانی با تأکید بر اینکه قدرت اصلی کشورمان در توجه به ظرفیت‌های داخلی است، گفت: البته این بدان معنا نیست که چشم خود را به ظرفیت‌های خارجی ببندیم و با کشورهای دیگر تعامل و مراوده نداشته باشیم، چرا که حوزه‌های مختلف در جهان امروز از جمله عرصه‌های اقتصادی، علم و فناوری و هنر موضوعاتی نیستند که فقط در حصر دیواره سیاسی یک کشور باشد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران با همه کشورهای جهان جز آنهایی که به دنبال دشمنی هستند، تعامل و مشارکت دارد، تصریح کرد: باید با دنیا حرف بزنیم و تعامل داشته باشیم، اما بدیهی است که بایستی توجه اصلی به ظرفیت‌های داخلی باشد، چرا که همه اقتدار ما از داخل کشور نشأت می‌گیرد.
روحانی تصریح کرد: باید در شرایط کنونی همه دست به دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم، از مشکلات و مطالبات بحق مردم آگاه هستیم و مردم از ما کار و تلاش بیشتر و حل و فصل مسائل را مطالبه می‌کنند و با تمام وجود به دنبال حل مشکلات هستیم و مردم باید به آینده نظام امیدوار باشند.