هیأت اقتصادی ایران به زودی راهی پاریس می‌شود

گروه سیاسی/ قرار است سفر قریب‌الوقوع  یک هیأت اقتصادی ایران به پاریس، تکلیف گام سوم ایران را مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهداتش تعیین کند. این خبر را محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری  روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد تا به این ترتیب معلوم شود رایزنی‌های سیاسی تهران و پاریس به حساس‌ترین مقطع خود رسیده است. چه روشن شدن ابعاد دیگری از جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه نشان می‌دهد زمینه انجام مذاکرات گسترده‌تر میان ایران و کشورهای منظومه غرب مهیا شده است. پاریس وعده داده است در ازای خرید نفت از ایران مبلغ 15 میلیارد دلار را در سه بخش به کشورمان پرداخت کند؛ وعده‌ای که مقام‌های ایرانی آن را با صرف نظر کردن طرف مقابل از انجام مذاکرات موشکی و اکتفا به گفت‌وگو درباره برجام و چند موضوع منطقه‌ای از جمله یمن، مسائل مورد مناقشه در خلیج فارس و دریای سرخ پذیرفته است. به نظر می‌رسد سفر هیأت اقتصادی ایرانی به فرانسه و روشن کردن ابعاد اجرای این توافق اولیه در چند روز آینده روشن کننده تصمیم ایران برای برداشتن گام سوم یا توقف در نقطه کنونی باشد.
کانال توافق اولیه میان تهران و پاریس در حالی شکل گرفته است که مکرون اخیراً با هدف متقاعد کردن دونالد ترامپ برای معاف کردن شماری از تحریم‌های نفتی ایران گفت‌وگوهای فشرده ای را  با او در حاشیه نشست گروه «هفت» از سر گذرانده است. گفت‌وگوهایی که به این گفته ترامپ در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش که «کشورهای متعددی به ایران یک خط اعتباری در مقابل فروش نفت خود، خواهند داد تا امور خود را اداره کند» منتج شد و نشان داد با میانداری پاریس زمینه‌های اولیه برای کاستن از تخاصم جاری میان تهران و واشنگتن فراهم شده است.
پیش‌تر روزنامه ایران جزئیات بسته پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران را منتشر کرده بود که در جریان گفت‌و گوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته بود. بسته‌ای که مقام‌های فرانسوی در ازای کمک اقتصادی به تهران خواستار گفت‌وگو با ایران پیرامون 3 موضوع چالش برانگیز شده بودند. این درخواست‌ها مذاکره پیرامون «بند غروب» برجام، برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای را شامل می‌شد که در نهایت با مخالفت تهران از روی میز مذاکرات دو طرف کنار رفت. این چنین بود که پاریس از شروط اولیه خود یعنی درخواست برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران عقب‌نشینی و تمام توجه خود را معطوف یافتن راهکار مالی جهت محقق کردن منافع اقتصادی تهران کرد.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در طرح فرانسه مبلغی که به‌عنوان خرید اعتباری نفت به ایران داده می‌شود در اینستکس جای می‌گیرد، گفت: قرار نیست در اینستکس بگذارد هنوز در حال مذاکره است و باید ببینیم چه می‌شود. به گزارش تسنیم، وی درباره مبلغ این اعتبار که گفته شده 15 میلیارد دلار است، گفت: البته پیشنهاداتی داده شده و اجازه بدهید به نتیجه برسد تا راجع به آن صحبت کنیم.


سیف وظایف ذاتی بانک مرکزی را انجام می‌داد
واعظی دیروز در حاشیه جلسه دولت همچنین  درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌ جمهوری بوده است، ابرازکرد: ما دستور رئیس‌ جمهور را خدمت رئیس قوه قضائیه فرستاده‌ایم. رئیس‌ جمهور همواره در 6 سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تأکید داشته‌اند. در این مسأله تردیدی نیست. ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند؛ هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسأله تأکید
کرده اند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد، اظهار کرد: از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می‌داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.