دولت آمریکا به دنبال منصرف کردن ایران از پیگیری منافع ملی خود است

سرویس سیاسی- ریچارد دالتون، سفیر اسبق انگلیس در ایران در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: دولت آمریکا به دنبال منصرف کردن ایران از پیگیری منافع ملی و تغییر ماهیت نظام ایران است.
دالتون با‌ اشاره به 12 شرطی که وزیر خارجه آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته برای مذاکره با ایران مطرح کرده بود، گفت: اهدافی که پمپئو [برای مذاکره با ایران] مطرح کرده به معنی این است که ایران از تمامی منافع ملی خودش در خاورمیانه (غرب آسیا) دست بکشد و ماهیت نظام خودش را تغییر دهد.
وی افزود: طرح چنین پیشنهادی برای ایران غیرقابل تحمل است و البته این مسئله عجیبی نیست.
این دیپلمات انگلیسی اظهار داشت: ایران قبل از پاسخ‌دادن به اقدام غیرقابل توجیه آمریکا در خروج از برجام یک سال صبر کرد. آنها حالا تشدید فشار را شروع کرده‌اند و این فشار علیه منافع آمریکا و منافع اروپا است.


تشدید اظهارات توهین‌آمیز
سفر نابجای ظریف به فرانسه و پس از آن اظهارات تأمل‌برانگیز روحانی درباره ‌اشتیاق به مذاکره با آمریکا، نه تنها با واکنش مثبت طرف مقابل مواجه نشد، بلکه موجب تشدید گستاخی و توهین علیه کشورمان شد.
رسانه‌های زنجیره‌ای در روزهای گذشته با تمجید از سفر نابجای ظریف و سپس تعریف و تمجید از اظهارنظر تأمل‌برانگیز روحانی، اینگونه القاء کردند که فتح‌الفتوحی! جدید در راه است و به‌زودی تمامی تحریم‌ها به تاریخ می‌پیوندد!
اما به فاصله بسیار کوتاهی پس از این هیاهو، روسای جمهور فرانسه و آمریکا اظهارات توهین‌آمیزی علیه ایران بیان کردند.
اما این گستاخی به اظهارات روسای جمهور آمریکا و فرانسه ختم نشد. دیگر مقامات آمریکایی نیز در ادامه بر شدت توهین‌ها به مردم ایران افزودند.
در همین رابطه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «دبلیو آر تی‌وی» وابسته به شبکه «ای‌بی‌سی» ضمن تکرار ادعاها علیه ایران، به مردم کشورمان توهین کرد.
پمپئو در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: ما درباره تنش‌ها در منطقه غرب آسیا نگرانی داریم. وقتی ما بر سر کار آمدیم، خاورمیانه در یک وضع افتضاحی قرار داشت. ایران، بزرگ‌ترین حامی دولتی ‌ تروریسم در جهان داشت جولان می‌داد، (ایران) پول و منابع لازم را داشت.
وی در ادعایی مضحک گفت: ما (دولت ترامپ) همه این مسائل را برعکس کردیم.
مجری آمریکایی پرسید: به‌نظر شما آیا رئیس‌جمهور (آمریکا) با ایران ملاقات می‌کند؟ او در نشست گروه ۷ در فرانسه تأکید کرد که خواهان چنین دیداری است. البته من می‌دانم که شما نمی‌توانید درباره مسائلی که پشت پرده اتفاق افتادند صحبت کنید اما آیا شما به این موضوع که دیداری با ایران به منظور حصول به یک نوعی از توافق انجام شود، امید دارید؟
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد: در پایان این جمهوری اسلامی ایران است که باید یک تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور ترامپ گفت که او با آنها دیدار خواهد کرد این آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا آنها خواهان ایجاد برنامه سلاح اتمی ‌و موشکی و ادامه کارزار ‌ترور در جاهایی مانند ایالات متحده و اروپا هستند یا نیستند. یک کارزار ‌ترور همین حالا در اروپا در جریان است، ایران باید تصمیمش را بگیرد. ما امیدواریم که آنها انتخابشان را انجام خواهند داد. وقتی چنین کاری را کردند آن وقت ما آماده مذاکره برای یک توافق هستیم و ایران و مردمش می‌توانند دوباره به یک کشور نرمال تبدیل شوند.
پمپئو همچنین در اظهارنظری گستاخانه گفت: شرط مذاکره با ایران، دست‌کشیدن از فعالیت‌های انقلابی است.
به گزارش فارس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد گفت: تمایل رئیس‌جمهور این کشور برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران به معنای آن نیست که موضع قاطع واشنگتن علیه تهران تغییر کرده است.
بولتون در اظهارنظری گستاخانه گفت: این ایده که ایران برخی مزایای اقتصادی ملموسی را صرفا با توقف برخی اقدامات خود دریافت خواهد کرد، در مرحله نخست صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: اگر توافق جامعی حاصل شود، پس از آن تحریم‌ها برداشته خواهند شد.
لیندسی گراهام، عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز در اظهارنظری گستاخانه گفت: دیدار با روحانی اصلا مهم نیست. من کاری که رئیس‌جمهور ترامپ برای ضربه‌زدن به اقتصاد ایران انجام داده را تحسین می‌کنم.
طمع برای استمرار برجام
پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته بود که افتخار می‌کنم که حتی بدون شلیک یک گلوله صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختم.
جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در ماه‌های آخر روی‌ کار بودن دولت اوباما گفته بود که ما صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حالا نوبت دولت بعدی (ترامپ) است که همین رویکرد را در صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اجرا کند.
آمریکا و اروپا در موضوع ایران با یکدیگر همصدا هستند و هدف اصلی تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای است.
فتودیپلماسی!
یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای نوشت، ترامپ به دنبال گرفتن عکس مشترک با رئیس‌جمهور ایران ولو به‌صورت گذرا است تا در کمپین انتخاباتی خود بر افکار عمومی آمریکا تأثیر بگذارد و رسیدن به این نیت خود را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دنبال می‌کند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در زمینه سخنان اخیر خود درباره مذاکرات روسای جمهور ایران و آمریکا و دعوت از وزیر خارجه ایران برای شرکت در محل برگزاری نشست گروه هفت گفت، این مانور خطرناک دیپلماتیک او شرایط ممکن را برای دیداری مفید فراهم آورده است. او باور دارد که فرانسه باید نقش یک نیروی توازن‌بخش را ایجاد کند.
این در حالی است که وزیر خارجه ایران نیز در این زمینه اظهار داشت، دیداری بین رئیس‌جمهور ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع «1+5» بپیوندد و برجام را اجرا کند و در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.
اظهارات منفعلانه ظریف!
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: اروپا خود را به 11 مورد متعهد کرده است که شامل سرمایه‌گذاری، هواپیمای غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی (به ایران) است. ما هیچ یک از اینها را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات‌مان درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم قادر به فروش نفت خود و دریافت پول آن باشیم. ما صدها میلیارد دلار ضرر‌کرده‌ایم، اقتصاد ما در حال آسیب است، اعتبار ارز ما 75 درصد کاهش یافته است.
این قبیل اظهارات منفعلانه، طرف بدعهد را به گستاخی و عهدشکنی بیشتر ‌ترغیب می‌کند.
متأسفانه دولتمردان به‌جای طلبکاری از اروپا و ضریب دادن به ضرب‌الاجل برجامی، با اظهارات منفعلانه، از تأثیر ضرب‌الاجل می‌کاهند.