دست رد انصارالله به سینه ترامپ «‌با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم»

سرویس خارجی-روند تحولات یمن به گونه ای پیش می رود که نتیجه آن تثبیت اقتدار سیاسی و نظامی انصارالله است. چرا که ائتلاف سعودی از پیروزی نا امید و اکنون به فکر نجات خود افتاده است. علاوه بر این سفر هیئت انصارالله به ایران و معرفی نخستین سفیر دولت نجات ملی یمن در تهران به عنوان نخستین گام در پذیرش دولت انقلابیون به شمار می رود. عملیات های کوبنده و موثر یمن علیه شهرها و مراکز حیاتی عربستان هم باعث شده تا حتی آمریکا به عنوان حامی اصلی ائتلاف سعودی در این تجاوز به دنبال مذاکره با انصارالله باشد.
آن‌طور که ایسنا نوشته، روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرده آمریکا برای آغاز مذاکرات مستقیم با جنبش انصارالله یمن آماده می‌شود. طبق این گزارش، واشنگتن امیدوار است که بتواند عربستان را به مشارکت در گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات انصارالله در عمان متقاعد کند و درست زمانی که ترس از یک جنگ منطقه‌ای گسترده در حال شدت گرفتن است، احتمالا این ابتکار عمل، کانال‌های ارتباطی را میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و انصارالله ایجاد کند.
این رسانه آمریکایی در گزارش خود همچنین آورده، نمایندگان ارشد دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۵ و چند ماه پس از آغاز جنگ یمن، برای اولین بار در عمان به طور محرمانه با مقامات انصارالله دیدار کردند تا در جهت برقراری آتش‌بس و آزادی آمریکایی‌های دربند این نیروها اعمال فشار کنند. همچنین مقامات واشنگتن سال گذشته در جریان مذاکرات صلح سازمان ملل‌ در سوئد با رهبران انصارالله دیدار کردند اما هیچ‌گونه مذاکرات مستقیم مهمی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ تاکنون میان دو طرف انجام نشده است.
طبق این گزارش، خروج امارات و نیروهایش از یمن و تسلط نیروهای تحت حمایت آن بر عدن، آمریکا را به سمت ایجاد یک حرکت دیپلماتیک، از جمله برنامه‌هایی برای مذاکره مستقیم با حوثی‌ها واداشته است. ریاست هیئت مذاکره کننده آمریکایی را «کریستوفر هنسل» برعهده خواهد گرفت که اوایل ماه آوریل(فروردین) از سوی ترامپ به عنوان سفیر واشنگتن در یمن انتخاب شد.


در همین راستا شبکه آمریکایی «الحره» نیز ضمن تأیید این خبر به نقل از چند منبع مطلع در واشنگتن اعلام کرده این گفت‌وگوها در صورت تحقق، با هماهنگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در عمان انجام می شود.
واکنش انصارالله
اما در واکنش به این خبر،  «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه تلفنی شبکه الجزیره تاکید کرد: «ما اعتمادی به آمریکا نداریم، زیرا جنگ علیه یمن در واقع در درجه اول جنگ آمریکاست و عربستان، امارات و مزدوران داخلی‌شان، فقط ابزار‌هایی در دست آمریکا هستند. حمایت آمریکایی‌ها از منصور هادی به این علت است که او همه تصمیم‌گیری‌ها را به آمریکایی‌ها واگذار کرده است. همه در یمن می‌دانند که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ حاکم اصلی یمن، سفیر آمریکا بود. ما نیازی به میانجی گری آمریکا نداریم. آمریکا عامل همه مشکلات نه فقط در یمن بلکه در همه کشور‌های عربی و اسلامی است. ما بار‌ها تأکید کرده‌ایم که باید تماس مستقیم بین ما و عربستان صورت گیرد».