برگزاری اولین جلسه دادگاه 2 نماینده بازداشتی

درحالی که سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری نخستین جلسه دادگاه پرونده ای که دو نماینده مجلس هم جزو متهمان آن هستند خبرداد، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از پیگیری پرونده این دو نماینده در دیدار هیئت رئیسه مجلس با رئیس قوه قضاییه سخن گفت و احمد توکلی در نامه ای خطاب به علی لاریجانی از تسامح مجلس در برخورد با اتهامات و تخلفات نمایندگان انتقاد کرد و خواستار اصلاح این روند شد.  چندی پیش برخی رسانه ها درخصوص بازداشت محمد عزیزی و فریدون احمدی دو نماینده مجلس مدعی شدند که این دو اتهاماتی از قبیل «تبانی در خرید شش هزار خودرو به صورت رانتی، تبانی در خرید چند صد کیلو طلا و همکاری با فردی که جزو 15 نفر اول پرونده خرید 30 هزار سکه است» در پرونده دارند. درهمین حال به گزارش میزان روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا، در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو نماینده مجلس در رابطه با موضوع خودرو گفت: در این پرونده هنوز رأی صادر نشده و پرونده در فرایند رسیدگی قرار دارد. دادگاه یک جلسه را برگزار کرده و جلسات بعدی برگزار خواهد شد. ما باید داوری را به دادگاه بسپاریم و تا دادگاه رای صادر نکرده، پیش داوری نکنیم و رأی صادر نکنیم.
جلسه هیئت رئیسه مجلس با آیت ا... رئیسی
در همین حال براساس گزارش فارس، محمد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به دیدار اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با آیت‌ا... رئیسی، رئیس قوه قضاییه، گفت: در این دیدار درباره دو نماینده بازداشت‌ شده مجلس مباحثی مطرح و قرار شد از این به بعد آن چه که در قانون آمده، یعنی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، باید نظر خود را درباره تخلفاتی که مربوط به نمایندگان مجلس است، به شعبه بررسی‌ کننده پرونده قضایی ارائه دهد. وی همچنین گفت : تاکنون حکمی برای این دو نماینده بازداشتی صادر نشده و باید روال بررسی پرونده طی شود. جمالی نوبندگانی درباره ادامه روال نمایندگی محمد عزیزی و فریدون احمدی ا ز اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد که روال نمایندگی این دو نماینده بازداشتی همچنان ادامه خواهد یافت تا زمانی که حکم قضایی درباره آنان صادر شود و سپس درباره نحوه استمرار نمایندگی این افراد تصمیم‌گیری خواهد شد.
نامه انتقادی توکلی به لاریجانی


از سوی دیگر احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای خطاب به علی لاریجانی وساطت او برای آزادی دو نماینده متهم را دور از شأن ریاست مجلس دانست و تصریح کرد: «آیا صلاح است رئیس مجلس برای دو نماینده‌ای توصیه کند که از یک سال پیش از آن، از اتهامات کثیف مالی آن دو باخبر بوده است؟ دو نماینده‌ای که با اعمال نفوذ به نفع مجرمان خائن و اخلال‌گر در بازار خودرو شریک در جرمشان هستند و با دادن کارت بانکی خود به آن دو اخلال‌گر، اجازه دادند آن دو مجرم با دارایی آن ها (از کجا آورده بودند؟) سوداگری و اخلال در بازار سکه و طلا را نیز انجام دهند تا بر ثروت حرام دو طرف بیفزایند.» براساس گزارش الف، توکلی دربخش دیگری از این نامه درخصوص طرح نام دو نماینده بازداشت شده در سوداگری طلا به نامه دادستان وقت تهران به رئیس مجلس اشاره کرد و در ادامه افزود: «ما مطلع هستیم که جناب‌عالی در حاشیه نامه نوشته‌اید که مسئله روشن‌تر از آن است که نظر هیئت را احتیاج داشته باشد. حق با شما بود ولی عجیب است که درباره آن دو خائن توصیه کردید و اعضای هیئت نظارت به آن تشخیص شگفت‌آور رسیدند.» منظور توکلی از تشخیص شگفت آور هیئت نظارت، جزو فعالیت های نمایندگی دانستن فعالیت های دونماینده یاد شده است. وی تاکید کرد:  با اصلاح فوری آیین نامه داخلی مجلس، متهمان به فساد و خیانت را تا محکومیت یا برائت، از ورود به خانه ملت منع کند.