تکرار انزوای ترامپ در اجلاس سران گروه 7

چهل و پنجمین اجلاس سران گروه 7 در فرانسه بدون کمترین دستاورد ملموسی به کار خود پایان داد. با آنکه مسائل مهمی در فهرست طولانی دستور کار اجلاس گنجانده شده بود، لکن هیچگونه توافق قابل ذکری در هیچ زمینه‌ای به دست نیامد و علت اصلی آن مشاجرات شدید کلامی بین سران گروه هفت در شام کاری آخر اجلاس و مشخصاً انزوای زجردهنده ترامپ در میان سران سایر کشورهای عضو این گروه بوده است.
گزارش‌ها حاکیست که تقریباً بدون استثنا مواضع ترامپ در قبال جنگ تجاری آمریکا و چین، برجام و مسئله ایران، برگزیت، تروریسم، دعوت از روسیه برای پیوستن به گروه 7 و احیای جی8 و مهم‌تر از همه، تاثیرات منفی «قوانین فرامرزی آمریکا» به‌کلی با دیدگاه‌های مخالف سایر سران در تضاد و تعارض بوده است.
این نخستین‌بار نیست که ترامپ در اجلاس سران گروه 7 منزوی شده بلکه در دفعات قبل و حتی در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو هم دیدگاه‌های تحکم‌آمیز ترامپ در اقلیت قرار گرفته بود که ضربه حیثیتی بزرگی به اعتبار جهانی آمریکا حتی در میان متحدینش محسوب می‌شود. موضوع جنجالی دیگری که باعث انزوای آمریکای ترامپ شد، اخراج یکجانبه از پیمان آب و هوائی پاریس است که مکرون رئیس‌جمهور فرانسه آن را مطرح کرد و سایر کشورها نیز از آن جانبداری کردند ولی با مخالفت و خشم ترامپ مواجه شد و به نتیجه مطلوبی نرسید.
گفته می‌شود فرانسه موضوع مهار تنش با ایران و تلاش برای کاهش بحران در خلیج فارس را با اعتراض علیه قوانین فرامرزی آمریکا مطرح کرده که با استقبال و همراهی سایر کشورها نیز همراه شده و اصرار بر این بوده که سایر کشورها علاقمند به همکاری اقتصادی – نفتی با ایران هستند ولی قوانین و معیارهای فرامرزی آمریکا مانع از اعمال اراده این کشورها شده است. اگرچه ترامپ در اظهاراتش به‌کلی با اساس مواضع سایر اعضای گروه 7 به مخالفت برخاست ولی اعتراف کرد که سایر کشورها خواهان بهبود و گسترش همکاری‌های اقتصادی – تجاری – سیاسی با ایران هستند. حجم و دامنه وسیع مخالفت‌ها باعث شد که حتی هیچگونه بیانیه پایانی برای این اجلاس رسمی سه روزه صادر نشود تنها در یک مورد و البته بدون انعکاس رسمی رسانه‌ای توافق شد که 20 میلیون دلار به برزیل برای مهار و جبران آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون تخصیص یابد که به‌خاطر میزان محدود کمک‌ها، به یک عامل ضدتبلیغ تبدیل شده است.


سران سایر کشورها همچنین به‌ «جنگ تعرفه‌ها» که مبنای اصلی سیاست‌های اقتصادی ترامپ علیه چین، اتحادیه اروپا و روسیه را تشکیل می‌دهد، نیز معترض بودند و آن را عامل بنیادی برای آغاز دور جدید رکود اقتصادی در مقیاس جهانی قلمداد کردند که محور عمده‌ای علیه سیاست‌های واشنگتن و عامل انزوای ترامپ در این اجلاس شد.
اگرچه اطلاعات محدودی درباره جزئیات منازعه سران گروه 7 پیرامون آثار و تبعات قوانین فرامرزی آمریکا منعکس شده ولی مسئله اینست که سیاست‌های واشنگتن، اراده سیاسی و ابتکار عمل متحدین واشنگتن در قلمرو اقتصادی – تجاری و سیاسی را از آنها سلب کرده و آنها حتی بدون آنکه خود بخواهند و به‌ دنباله‌روی کورکورانه از سیاست‌های ابلهانه ترامپ راضی باشند، عملاً تاوان تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ را می‌پردازند و در مقیاس داخلی و جهانی تحقیر شده‌اند که اراده‌ای از خود ندارند و باید برای هر تصمیم و اقدامی از آمریکای ترامپ اجازه بگیرند.
ابتکار عمل اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم درخصوص تلاش برای پادرمیانی در مورد برجام و روابط با ایران هم دقیقاً در چارچوب همین ملاحظات است که معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند. ترامپ در اظهاراتش اعتراف کرد که سایر کشورهای گروه 7 خواستار بهبود گسترش مناسبات اقتصادی با ایران هستند که درواقع نشانه‌ دیگری برای انزوای آمریکا در گروه 7 تلقی می‌شود. موضوع مهم‌تر اینکه چنین دیدگاهی درخصوص بی‌نتیجه بودن سیاست‌های ضدایرانی ترامپ نه‌تنها در اجلاس جی7 در فرانسه انعکاس داشته بلکه امروزه در رسانه‌ها و مناظرات انتخاباتی آمریکا هم دقیقاً مورد بحث و تاکید قرار گرفته است. بدین ترتیب کاملاً محرز است که از دیدگاه متحدین واشنگتن در جی7 هم سیاست فشار حداکثری با شکست و ناکامی کامل مواجه گردیده و به هر شکل ممکن باید در این زمینه تجدیدنظر کرد چراکه حتی با همراهی سایر کشورها هم آمریکای ترامپ در تامین اهدافش علیه ایران با ناکامی مواجه شده است درحالی که ترامپ و اطرافیانش امیدوار بودند که دست بالا، طی 3 ماه شاهد نتایج دلخواه خود از اعمال فشار حداکثری علیه ایران باشند ولی 16 ماه پس از خروج آمریکا از برجام نیز، نه‌تنها هیچ‌یک از اهداف واشنگتن محقق نشده بلکه ادامه این سیاست ضدانسانی و رفتارهای تروریستی ترامپ در این جنگ اقتصادی موجب انزوای آمریکای ترامپ شده است.
اطرافیان ترامپ در اجلاس «بیارتیز»، از مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به‌شدت انتقاد کرده‌اند که انزوای ترامپ را در چندین مورد به رخ کشیده و در ماجرای ایران تلاش کرده نقش «فرشته نجات» برای خروج آمریکا از بن‌بست و پایان دادن به انزوای آمریکا را ایفا کند. حتی برپائی «نهار اختصاصی» با ترامپ هم از خشم ترامپ و اطرافیانش چیزی کم نکرد و دست آخر، چهره خشمگین ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با مکرون، گویای همه چیز بود. ازجمله ناکامی و انزوای آمریکا در اجلاسی که ترامپ انتظار دیگری از شرکت در آن داشت و حتی از حضور در جلسه سران پیرامون پیمان آب و هوائی پاریس تعمداً امتناع کرد.
بدین ترتیب اجلاس سران جی7 در فرانسه یک شکست و ناکامی آشکار برای آمریکای ترامپ بود ولی هنوز کاملاً روشن نیست که وی و دستیارانش در آینده نیز خواهان ادامه همین راهکارها باشند.