افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شمال ‌غرب کشور با حضور وزیر نیرو

با حضور وزیر نیرو، نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی ابهر (بزرگترین نیروگاه شمالغرب کشور) افتتاح شد.
با بهره‌برداری از این نیروگاه، استان زنجان بیست و هفتمین استان در کشور است که در آن نیروگاه خورشیدی مگاواتی احداث شده است. برای این نیروگاه 6 ونیم میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.
نیروگاه ابهر با تولید بیش از 11 گیگاوات ساعت انرژی بطور سالانه، قادر است مصرف سوخت‌های فسیلی را به میزان 3/95 میلیون مترمکعب کاهش دهد همچنین موجب صرفه جویی 3 میلیون لیتری مصرف آب در سال می‌شود. میزان اشتغال ایجاد شده 110 نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم است.
تامین برق 25 هزار خانوار عشایر تا پایان دولت دوازدهم


وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت دوازدهم با صرف اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان برق 25 هزار خانوار عشایر کوچ‌رو از طریق مولد برق خورشیدی قابل حمل تامین خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی طرح آبرسانی از سد مراش به شهرهای دندی و ماهنشان استان زنجان و روستاهای این منطقه با تاکید بر اینکه دستاوردهای 6 ساله دولت تدبیر و امید در زمینه آب و برق روستایی در سطح دنیا قابل عرضه است، ادامه داد: براساس آمار سازمان ملل 24.7 درصد جمعیت به ویژه در روستاها به برق دسترسی ندارند ولی در کشور ما این رقم تنها حدود 0.3 درصد است.
وی با اشاره به اینکه مناطق بدون برق کشور مربوط به عشایر کوچ‌رو و روستاهای کمتر از 10 خانوار است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان دولت دوازدهم با اعتباری بالغ‌بر 80 میلیارد تومان برق 25 هزار خانوار عشایر کوچ‌رو از طریق مولد برق خورشیدی قابل حمل تامین خواهد شد تا عشایر در زمان کوچ‌های متداول خود از نعمت برق برخوردار باشند.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه از سال 92 تاکنون هر هفته 30 روستای کشور به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند، ادامه داد: همچنین در این مدت هر 40 روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر 90 روز یک تصفیه‌خانه بزرگ آب شهری افتتاح شده است.
اردکانیان با اشاره به اینکه تا پایان امسال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار خواهد شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا انتهای سال 29 تصفیه‌خانه فاضلاب در 16 استان و 12 تصفیه‌خانه بزرگ آب آشامیدنی در 9 استان کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال یک‌هزار و 124 روستای کشور به شبکه آب سالم و پایدار متصل خواهند شد، اظهار کرد: در بخش برق نیز تا پایان امسال 13 نیروگاه جدید به بهره‌برداری خواهد رسید تا در مجموع سه هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده برق کشور افزوده شود.
وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون وزارت نیرو در استان زنجان یک‌هزار و 219 طرح مختلف آب و برق با اعتباری بالغ‌بر پنج هزار و 800 میلیارد تومان در دست اجرا دارد که میزان پیشرفت این طرح‌ها درحال حاضر به 46 درصد رسیده است.
گفتنی است عملیات اجرای طرح آبرسانی از سدمراش به شهرهای دندی و ماهنشان و روستاهای منطقه در سفر دیروز وزیر نیرو به استان زنجان آغاز شد.
طرح آبرسانی سد مخزنی مراش با هدف تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستای مسیر به میزان 4 میلیون مترمکعب در سال و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در اطراف این شهرها به میزان 2.5 میلیون مترمکعب در سال درحال اجراست.
مطالعات آبرسانی این سد در سال 89 آغاز شده و اعتبار لازم برای اجرای این طرح 2728 میلیارد ریال است که در سال جاری 69.6 میلیارد ریال ابلاغ شده است.
خطوط انتقال آن به طول 78.6 کیلومتر با جنس فولادی بوده که از طریق پمپاژ آب به داخل مخزنی در ارتفاع 80 متری و انتقال آب به صورت ثقلی در ادامه مسیر خط انتقال عمل می‌کند.
این خطوط به قطر 300 تا 700 میلی متر است که ظرفیت انتقال 510 لیتر آب در ثانیه را دارد؛ آبرسانی از سد مخزنی با ظرفیت سالانه 6.5 میلیون مترمکعب آب انجام می‌شود و در زمینی به مساحت 76 هکتار احداث شده است.