دست‌های خالی نشست G7

قدرت‌های اقتصادی جهان در نشست خود در شهر ساحلی بیاریتز فرانسه پیرامون مسائل مختلفی بحث و گفت‌وگو کردند. از آن جمله می‌توان به چالش‌های بزرگ امنیتی و همچنین اقتصادی اشاره کرد.
مناقشه با ایران و یافتن راه حلی برای کاستن از تنش پدید آمده بین ایران و آمریکا تبدیل به یکی از موضوعات محوری این نشست شده بود.
افزون بر آن، جنگ تجاری با چین و اختلاف نظر بر سر بازرگانی خارجی با کشورهای اروپایی نیز از دیگر مسائل مطرح در همایش کشورهای عضو گروه هفت به شمار می‌آمدند.
سایت «تاگس‌شاو» وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان غروب دوشنبه چهارم شهریور (۲۶ اوت) جمع‌بستی از نتایج نشست رهبران و سران کشورهای عضو این گروه منتشر کرده است؛ گزارشی کوتاه از مسائل مطرح شده در این همایش.


آفریقا: رهبران و سران کشورهای گروه هفت نسبت به افزایش بی‌ثباتی در منطقه ساحل ابراز نگرانی کردند. نگرانی اصلی قدرت‌های اقتصادی از بابت افزایش نفوذ نیروهای اسلام‌گرا و تروریسم در این منطقه است. در نشست بیاریتز، توافق شد که در عرصه آموزش و تجهیز نیروهای دولتی در این منطقه تلاش بیشتری صورت گیرد.
آمازون: کشورهای گروه هفت به آتش‌سوزی‌های گسترده اخیر در جنگل‌های آمازون اشاره کرده و اعلام آمادگی کردند که مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای مهار این آتش‌سوزی در اختیار دولت برزیل قرار دهند. افزون بر آن قرار شده که در همایش رهبران و سران در مجمع عمومی سازمان ملل نیز موضوع مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون مطرح شود. این در حالی است که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل کمک کشورهای گروه هفت را رد کرده است.
برگزیت: اختلاف نظر بر سر برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان باقی است. گفته می‌شود که بوریس جانسون برنامه روشنی برای برگزیت در نشست گروه هفت عرضه نکرده است.
مالیات دیجیتالی: مشاجره بین آمریکا و فرانسه بر سر پیش بینی مالیات برای شرکت‌های بزرگ اینترنتی آمریکا تا حدودی کاهش یافت. فرانسه اعلام کرده است که به محض آنکه راه‌حلی بین‌المللی برای فعالیت‌های شرکت‌های اینترنتی کسب شود، مالیات‌های پیش بینی شده را لغو خواهد کرد. فرانسه متعهد شده است که در صورت کسب چنین توافقی، این کشور مالیات‌های دریافتی را به شرکت‌ها بازپرداخت می‌کند.
زنان: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از کشورهای گروه هفت خواسته است تا موضوع برابری زنان و مردان و رفع تبعیض جنسیتی را در قوانین خود منظور کنند. کشورهای دیگر عضو این گروه درباره این موضوع صراحتا ابراز موضع نکرده‌اند.
بهداشت و درمان: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که یک میلیارد یورو برای یک بازه زمانی سه ساله در خصوص مقابله با بیماری‌های ایدز، مالاریا و سل پیش بینی می‌کند. کشورهای اروپایی نیز اعلام کرده‌اند ۵۵۰ میلیون یورو به این کار اختصاص خواهند داد.
بازرگانی بین‌المللی: کشورهای گروه هفت خواستار ایجاد یک بازرگانی جهانی عادلانه و ثبات اقتصادی در سطح جهان شدند. از این منظر، قرار شد تغییراتی در سازمان تجارت جهانی ایجاد شود و تلاش برای جلوگیری از سرقت ایده‌ها و تولید اجناس تقلبی افزایش یابد.
توافق تجاری: ژاپن و آمریکا بر سر یک توافق بازرگانی دوطرفه به توافق رسیدند. قرار شده است که متن این توافق‌نامه پایان سپتامبر سال جاری از سوی مسئولان دو کشور امضا شود.
جنگ تجاری: در ارتباط با جنگ تجاری بین آمریکا و چین قرار شده است که رهبران و مسئولان دو کشور «خیلی زود» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. ترامپ نسبت به کسب توافق با چین ابراز خوش‌بینی کرده است. هنگ‌کنگ: موجودیت و اهمیت هنگ‌کنگ از سوی کشورهای گروه هفت مورد تاکید قرار گرفت. قدرت‌های اقتصادی شرکت کننده در این همایش، خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران هنگ‌کنگ و عدم استفاده از قهر شدند.
ایران: در مناقشه با ایران، دونالد ترامپ اعلام آمادگی کرد که ظرف هفته‌های آینده با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. ترامپ در عین حال از تداوم گفت‌وگوهای بین کشورهای اروپایی و ایران برای پایان دادن به مناقشه این کشور پشتیبانی کرد. کشورهای عضو گروه هفت تاکید کردند که مخالف تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای هستند.
لیبی: قدرت‌های اقتصادی عضو گروه هفت خواستار آتش بس در لیبی شدند. آن‌ها از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای حل مناقشه لیبی و با شرکت همه نیروهای ذیربط در این کنفرانس استقبال کردند.
اوکراین: فرانسه و آلمان اعلام کردند که خواهان برگزاری یک نشست عالی در ارتباط با بحران اوکراین هستند. این نشست قرار است ظرف ماه‌های آینده برگزار شود.