سخن گفتن از مذاکره با بدعهدی دیوانه، تکرار سمی‌ مهلک است

سرویس سیاسی- جلسه دیروز مجلس با یک ساعت تاخیر برخلاف هر روز با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد و برسی لایحه قانون تجارت از ماده 100 از سرگرفته شد.
به گزارش خانه ملت، مجلس در هفته‌های اخیر به‌صورت تمام وقت بخشی از لایحه تجارت را در دستور کار دارند و تا قبل از آغاز جلسه دیروز  100ماده از آن را به تصویب رسانده‌اند و عملاً هیچ بحثی غیراز این لایحه درمجلس وجود ندارد.
جلسات علنی مجلس در تمام هفته
در میانه بررسی لایحه تجارت تعدادی از نمایندگان تذکری ناظر بر تبصره 2 ماده 79 آیین‌نامه داخلی دادند که بر اساس آن باید مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در شش‌ جلسه به اتمام نرسد از جلسه هفتم همه ‌روزه به‌جز روزهای تعطیل تشکیل شود.


البته هنوز برسی لایحه تجارت به شش جلسه نرسیده است اما با توجه به اینکه در جلسه امروز و در پنجمین روز رسیدگی به این لایحه 164ماده از 331 ماده به تصویب رسیده است این احتمال وجود دارد که بر اساس تبصره قانونی مذکور عمل شود.
سم مهلک نباید تکرار شود
در روزهای گذشته مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با محمد جواد ظریف در حاشیه اجلاس گروه هفت مدعی شد شرایط  دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا فراهم شده است. این خبر باعث شد تا روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب سر ذوق آمده و باز از احتمال دیدار سخن بگویند بی‌آنکه به این موضوع توجه کنند که از آن همه مذاکره پیش از این میان ایران و آمریکا چه نفعی جز تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها حاصل شده برای کشور؟ لازم به ذکر است که روحانی چندین بار به این موضوع پرداخته که ادعای مذاکره در شرایط فشارحداکثری علیه ایران مضحک است.
نصراله پژمانفر، نماینده مشهد در این‌باره  در تذکری گفت: امروز بازی سیاسی پس از برجام توسط جریانی در کشور ایجاد شده که خسارات فراوانی را به دنبال دارد و آن هم مسئله مذاکره با آمریکا، یک دولت بدعهد، بی‌عقل و بی‌منطق است که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند هیچ ایرانی غیرتمند باشعوری با دولت کنونی آمریکا مذاکره نمی‌کند. پس از 40 سال تجربه خیانت و جنایت آمریکا که خود شما در همین مجلس مذاکره با دولت کنونی آمریکا را عین دیوانگی خواندید چه اتفاقی افتاده و چه طور می‌خواهید بحث مذاکره را مجدداًً مطرح کنید.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی گفت: راه‌حل مسائل کشور مذاکره با آمریکا نیست که می‌خواهید اینگونه خود را منجی کشور نشان دهید. آقای روحانی شما انگار نه مردم را شناخته‌اید و نه آمریکای بدعهد را، این بازی دو سر باخت است. کلید حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم دست آمریکا نیست که شما گفتید برای مردم کلید مشکل‌گشا دارید؛ نکند این کلید را با مذاکره با آمریکا می‌خواهید از جیب ترامپ دربیاورید.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: مردم با این بازی جدید که شروع شده و آقای ظریف پشت در اتاق مذاکرات گروه هفت حاضر شده، آشنا هستند و می‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، این مسئله حقارتی برای ملت بزرگ ایران است.
عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز مسئله اصلی کشور‌اشتغال، اقتصاد و کوچک شدن سفره مردم است، باید از این بازی‌ها دست بردارید و به اروپایی‌ها که هنوز به عهد خود عمل نکرده‌اند، دل نبندید، چطور می‌توان به کسانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، برای تعهد جدید مذاکره کرد.
مذاکره با قلدر دیوانه چه‌اشکالی دارد؟
مصطفی کواکبیان در نشست علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: برخی از همکاران طوری وانمود می‌کنند که گویا آقای روحانی رئیس‌جمهور کشور قرار است همین فردا با ترامپ ملاقات و مذاکره کند در حالی که واقعیت این نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث این است که شرط ما این بود تا آمریکا به برجام برنگردد قرار نیست مذاکره‌ای صورت گیرد و به واسطه‌ها هم که بعضاً پیغام و پسغام می‌آورند گفته شده است اولاً باید تحریم را بردارند، امکان انتقال پول فراهم شود و به شرط‌های ایران توجه کنند.
وی تأکید کرد: حتماً اگر از موضع اقتدار، مصلحت، حکمت و تدبیر باشد مذاکره‌اشکالی ندارد، آقای روحانی کاملاًً در جهت اطاعت از فرامین رهبری حرکت می‌کند و اگر قرار باشد مذاکره‌ای صورت گیرد، حتماً قبل از آن در سطوح عالی و در شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی رهبری این موضوع انجام می‌شود.
تقابل دو تفکر
دیروز در مجلس تذکر دو نماینده (پژمانفر و کواکبیان) نماینده دو نوع تفکر بود. پژمانفر دیروز سخنگوی تفکری بود که معتقد است در مقابل کشورهایی که در سابقه آنها چندین قرن جرم و جنایت و استعمار و چپاول و نسل‌کشی علیه مردم ایران قرار دارد نباید ساده‌لوحانه قرار گرفت و به حرف یا قول و یا امضای آنها اعتماد کرد. این تفکر بر این باور است که هیچ بیگانه‌ای دغدغه سامان دادن وضعیت کشور را ندارد و راه‌حل مشکلات تکیه و اتکا به تجربه پیران کارآزموده و نیروی جوانان با نشاط است. برخلاف آنچه طیف رقیب از این تفکر وانمود می‌کند که این تفکر با هر نوع مذاکره‌ای مخالف است و خواستار منزوی شدن ایران است، این تفکر بر این اعتقاد است که از یک سوراخ نباید دوبار گزیده شد. این تفکر می‌گوید اقدام متقابل شرط عزتمندی است یعنی اگر کشوری به ملت ایران احترام گذاشت به تعهداتش عمل کرد، به مذاکره به‌عنوان مجرای فریب دادن نگاه نکرد؛ این کشور لایق مذاکره است وگرنه چرا دوباره باید با کشوری که پس از اجرای برجام نه تنها به تعهداتش عمل نکرد بلکه در همان دوره اوباما به تحریم‌های تازه‌تری روی آورد پشت میز مذاکره نشست؟ کشوری که در دوره ترامپ کار بدعهدی را به نهایت رساند و زیرمیز و از برجام خارج شد و نگذاشت ایران از منافعی که با ظلم و ناجوانمردی از آن محروم شده بود دست یابد.
در مقابل تفکر بالا تفکری قراردارد که دیروز کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس سخنگوی آن بود. این تفکر دقیقاً در تمام موارد بالا در نقطه مقابل آنچه گفته شد قرار دارد. آنها در نهایت ساده‌لوحی خود را اساطیر دیپلماسی می‌دانند اما آنچه در این سال‌ها رخ داده محصول مذاکره همین طیف است. برای این تفکر گویا عقبه و سابقه تاریخی اهمیتی ندارد. آنها نگاهشان به بیرون است و کمتر به داخل و جوانان و تفکر ایرانی اعتقاد دارند. این جمله که ایرانی فقط می‌تواند قرمه سبزی و آبگوشت بزباش درست کند گویای تفکر این طیف است.
اما جمله پربسامد آنها این است که اگر مذاکره از موضع اقتدار و قدرت باشد چه‌اشکالی دارد؟! آنها به شکلی تأسف بار از این نکته غافل هستند که وقتی طرف مذاکره به بدعهدی شهره است و هیچ سابقه خوبی در این زمینه ندارد و بنا ندارد به تعهداتش عمل کند مذاکره به چه دردی می‌خورد؟ لازم به ذکر است که مذاکرات برجام و آنچه امروز کشور دچار آن است ماحصل نگاه همین طیف به مذاکره است. آن زمان هم آنها از «موضع اقتداری در مذاکرات» سخن می‌گفتند.
تذکر 100نماینده مجلس
همچنین بنا به گزارش خانه ملت قریب به 100نفر از نمایندگان نیز متفقاً در تذکرات کتبی به این موضوع‌ اشاره کردند. تذکر سیدمحمدجواد ابطحی، احد آزادی خواه، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدمهدی زاهدی به همراه بیش از 90 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور: علت اتخاذ مواضع خلاف مواضع رهبری از سوی حضرتعالی چیست، چرا درصدد مذاکره و ملاقات فردی هستید که وی را دیوانه خوانده‌اید و مقام معظم رهبری فرمودند که با این دولت آمریکا به هیچ وجه مذاکره نمی‌کنیم و این سم مهلک است.
تحقیق وتفحص از بانک مرکزی
چه شد؟!
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس طی اخطار قانون اساسی اظهارداشت: متأسفانه هر هفته اتفاقی در مجلس می‌افتد که به نوعی منجر به کاهش سرمایه اجتماعی مجلس می‌شود که یکی از دلایل اصلی‌اش آن است که برخی از نمایندگان به قوانین داخلی مجلس عمل نمی‌کنند. برای مثال در ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۸ تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مصوب شد اما هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار نگرفته و اعضای هیئت تحقیق و تفحص مشخص نشده‌اند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: همچنین با گذشت یک سال و نیم از سقوط هواپیمای یاسوج، هنوز گزارش آن منتشر نشده است که باید این مسائل مدیریت و تدبیر شود.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که نمایندگان برخی از موارد را رعایت نمی‌کنند، دولت هم قانون را اجرا نمی‌کند که از جمله قوانینی که دولت مورد توجه قرار نمی‌دهد، متناسب‌سازی حقوق و دستمزدها است.
تقدیر برای سامانه باور373
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس بیانیه تقدیر و تشکر ۲۰۲ نفر از نمایندگان از طراحی و ساخت سامانه پدافندی باور ۳۷۳ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:
اقتدار و پیشرفت صنعت دفاعی کشور با خلاقیت و ابتکار فرزندان متخصص و مؤمن ایران اسلامی از ارکان بازدارندگی مؤثر خودباوری و اعتماد به تولید ملی است که موجب هراس و وحشت دشمنان ملت ایران شده است. الگوی قدرت مؤثر دفاعی و معنوی ایران اسلامی به مدد تلاش و همت متخصصان در نیروهای مسلح کشور می‌باشد و ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان همیشه جاوید حوزه بالندگی و اقتدار صنایع دفاعی ایران اسلامی به‌ویژه سه وزیر دفاع شهید و هزار شهید گرانقدر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حمایت خود را از تدابیر و تلاش‌های مجموعه دفاعی کشور اعلام می‌کنیم و از تلاش‌های وزارت دفاع برای صیانت و بالندگی صنایع دفاعی تشکر می‌کنیم.