صالحی: تولید اورانیوم را به 50 تُن می‌رسانیم

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در بازدید از سایت تحقیقات هسته‌ای کشاورزی و پزشکی البرز اظهار داشت: روند پیشرفت‌های هسته‌ای در کشور خوب است و فعالیت‌های حوزه اکتشاف و استخراج و تحقیق و توسعه با پیشرفت‌های چشمگیر رو‌به‌روست؛ در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده‌ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.
رئیس سازمان انرژی اتمی، از بومی‌سازی فناوری‌های هسته‌ای خبر داد و گفت: سالن مدرن سانتریفیوژ که به‌تازگی راه‌اندازی شده، ظرفیت تولید 60 سانتریفیوژ مدرن را در روز داراست و در زمینه تحقیق و توسعه نیز از فاز مهندسی معکوس به فاز طراحی رسیده‌ایم.
صالحی در ادامه از پروژه‌های هسته‌ای در حال ساخت خبر داد و گفت: بیمارستان عظیم هسته‌ای کشور در سایت البرز در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال ساخت است که تنها 6 نمونه این بیمارستان در دنیا ساخته شده است و مشابهی در منطقه غرب آسیا ندارد.
وی افزود: این بیمارستان فوق‌تخصصی برای درمان انواع سرطان از طریق تابش یون‌های پروتون فعالیت خواهد کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی‌ گفت: طراحی و تأمین مالی تجهیزات این بیمارستان نزدیک به 200 میلیون یورو است که در حال حاضر تجهیزات آن سفارش داده شده و نیمی‌ از هزینه آن هم تأمین شده است که در صورت محقق شدن برنامه‌ها، این بیمارستان سال 1403 کاملاًً به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: همچنین پروژه‌ای درمانی تترا در تهران در زمینی به مساحت 33 هزار مترمربع با تجهیزات پزشکی بالغ ‌بر 60 میلیون دلار در حال ساخت
 است.
صالحی گفت: طرح ساخت دو نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی در کشور از دو سال پیش با بودجه 10 میلیارد دلاری آغاز شده و در حال اتمام است.
بر اساس گزارش فارس، معاون رئیس‌جمهور با‌ اشاره به هزینه‌های بالای پروژه‌های در حال ساخت گفت: به مردم صراحتاً اعلام می‌کنیم که با قدرت و قوت به حرکت خود برای پیشبرد اهداف هسته‌ای‌مان حرکت می‌کنیم و هیچ‌گاه متوقف نبوده و متوقف هم نخواهیم شد.