رونمایی از 3 محصول دارویی ثامن با حضور تولیت آستان قدس

در آستانه روز داروساز، صبح دیروز با حضور تولیت آستان قدس از سه محصول دارویی شرکت داروسازی ثامن رونمایی شد. به گزارش خراسان رضوی، «سدیم کلراید استنشاقی 7 درصد (سالین هایپر تونیک)»، «پتاسیم کلراید 15 درصد در آمپول 10 میلی‌لیتری پلی پروپیلنی» و «لووفلوکساسین تزریقی» سه داروی جدید رونمایی شده است که به ترتیب برای بهبود عملکرد ریوی از طریق هیدراته کردن و تسهیل خروج ترشحات، پیشگیری و درمان کمبود پتاسیم خون و همچنین درمان عفونت‌های پنومونی مقاوم به پنی سیلین کاربرد دارد. این داروها که نمونه مشابه داخلی ندارد، وارد بازار داروی کشور خواهد شد. تولیت آستان قدس در مراسم رونمایی از این داروها با تبریک روز داروسازی و هفته دولت اظهار کرد: انسان از این‌همه همت و انگیزه متخصصان متدین و دانشگاهی احساس غرور می‌کند. امروز اگر می‌گوییم باید بر فراز قله علم و دانش بایستیم ادعا نیست و کاملاً امکان‌پذیر است زیرا دانشمندان و مردم ما به این باورمندی رسیده‌اند که می‌توانند.
یکی از مشکلات، مافیای واردات است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «احمد مروی» با تأکید بر این که باید در همه زمینه‌ها پیشرفت کنیم، به برخی مشکلات و موانع اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مافیای واردات است که خداوند ما را از شر آن‌ها خلاص کند. آن ها افرادی هستند که تنها به جیب خودشان و سود خودشان فکر می‌کنند و حاضرند استقلال ملت را بفروشند تا جیب خودشان را پر کنند و مشکلاتی از این قبیل که باید آن‌ها را برطرف کنیم.
دنبال سوداگری نیستیم


وی با اشاره به رویکردهای فعالیت های آستان قدس ادامه داد: در کارهای اقتصادی ما، باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد، دنبال سوداگری نیستیم و تنها نگاه اقتصادی به کارها نداریم اگرچه باید سودآوری و منافع در کارها وجود داشته باشد اما نوعی از سودآوری را می‌خواهیم که بتوانیم حوزه کارمان را گسترش دهیم. سودآور بودنی را می‌خواهیم که به پشتوانه آن شرکت داروسازی ثامن 2 را هم داشته باشیم و بتوانیم بسیاری از تحصیلکرده‌های دانشگاهی را جذب و شغل ایجاد کنیم و از این طریق به مردم خدمت کنیم. بنابراین اگر ما دنبال سود هستیم به این دلیل است که همین دانش و زمینه خدمت و اشتغال را گسترده‌تر کنیم. وی تصریح کرد : ما نگاه صرفاً مادی به قضایا نداریم که سود به هر قیمتی باشد، این فرهنگ غربی است و با مبانی دینی و فضیلت‌های اخلاقی ما سازگار نیست. غرب می‌داند سلاحی که می‌سازد قرار است بر سر یمنی‌ها ریخته شود اما تنها به سود خودش نگاه می‌کند.
توصیه تولیت در حوزه استفاده از کود و سموم کشاورزی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: بنده گفته‌ام مراقبت کنید استفاده از سموم و کودها در بخش کشاورزی که باعث افزایش میزان تولید محصولات می‌شود درنهایت منجر به آن نشود که محصول و تولیدات کشاورزی مسموم به مردم بدهید، در دستگاه امام رضا (ع) این مسائل جایگاهی ندارد. به سود اندیشیده شود اما نه به هر قیمتی.
مراکز تحقیقات دارویی گسترش یابد
وی گفت: در حوزه دارویی نیز تلاش کنیم کشور را از وابستگی رهایی بخشیم، ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. بنده درخواست دارم که مراکز تحقیقاتی در این حوزه گسترش یابند. باید در این شرکت بزرگ‌ترین دانشمندان حضورداشته باشند، این جا متعلق به امام رضا (ع) است و باید در تراز ایشان باشد. بنابراین بهترین دانشمندان و متخصصان را جذب کنید، مراکز تحقیقات ما نه‌تنها در ایران بلکه باید در دنیا نمونه باشند. ما چیزی از شما نمی‌خواهیم، هرچه درآمد دارید خرج خودتان و گسترش این جا و عمق دادن به این جا کنید، باید گروه‌های تحقیقاتی دایم کار کنند و در خدمت تولیدات جدید باشند، این کار را در تراز یک شرکت خصوصی یا حتی دولتی نبینید، باید در تراز امام هشتم (ع) باشد.
برنامه ریزی برای ساخت اولین ماشین تولید سرم
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن نیز با اشاره به توانمندی های این شرکت گفت : احداث کارخانه به‌منظور رفع کمبود سرم در کشور، اولویت تولید محصولاتی که از طریق واردات تأمین می‌شوند، تضمین تولید مداوم سرم، حمایت از صنعت بومی با تولید مواد اولیه در داخل کشور، تولید ماشین‌آلات صنایع دارویی و فعالیت در حوزه بیماری‌های خاص ازجمله برنامه‌‌های راهبردی این شرکت در سال 98 است. «محمد طبسی» با بیان این که باید به فناوری‌های ساخت دارو دست یابیم افزود: امیدواریم بتوانیم در صنعت داروسازی اولین ماشین تولید سرم را تا 22 بهمن امسال تولید کنیم.
صرف انرژی برای باز کردن قفل های بانکی !
وی همچنین به برخی مشکلات حوزه داروسازی اشاره کرد و گفت: در ماه‌های اخیر بر اثر تحریم‌ها، مشکلات زیادی را تحمل کردیم و درخواست داریم که بانک مرکزی و گمرک همکاری بیشتری در تأمین مواد اولیه با ما داشته باشند. از سوی دیگر شاید بیشترین انرژی ما در این مدت صرف باز کردن قفل‌های سیستم‌های بانکی شده است، درحالی‌که دولت به ما بدهکار است. «مصطفی قانعی» مدیرعامل هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی نیز گفت: رویکرد آینده ما به‌نظام سلامت نگاه طب است و در این نظام پزشک باید بتواند پیش‌بینی کننده باشد و راه‌حل جلوگیری از ابتلا به بیماری را بداند.
بررسی همکاری های ایران و عراق در حوزه دارویی
در آستانه روز داروساز، دکتر «حیدر البهادلی» مشاور تولیت آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) در حوزه دارو و درمان نیز از شرکت‌ سامان داروی هشتم و شرکت داروسازی ثامن بازدید کرد. به گزارش آستان نیوز، در جریان این بازدید زمینه‌های همکاری مشترک بین آستان قدس و آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) در حوزه دارو و چگونگی انجام آن ها در ایران و عراق بررسی شد.