چالش ساختمان سازان و کشاورزان با خروج کارگران افغانستانی

کار در بازار ایران با افزایش قیمت دلار دیگر برای افغانستانی‌ها صرف ندارد؛ آن‌ها دیگر با روزی ۱۰۰ هزار تومان در ساختمان‌ها و با ماهی دو میلیون تومان در کارهای کشاورزی حاضر به کار نیستند. کارگر ایرانی‌ هم این مشاغل را نمی‌پذیرد و حالا کشاورزان و ساختمان‌سازها درگیر مسئله خروج افغانستانی‌ها و کمبود نیروی انسانی در این بخش‌ها شده‌اند.
به گزارش ایرنا، از اواخر سال گذشته، شواهد و اظهاراتی درباره خروج  کارگران  افغانستانی‌ از ایران به دلیل افزایش نرخ ارز مطرح شد. تیرماه امسال «محسن ابراهیمی» مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نیز گفت: «با کاهش ارزش ریال در مقایسه با دیگر ارزهای موجود، به اصطلاح دیگر برای افغانستانی‌ها صرف نمی کند که در ایران کار کنند و به همین دلیل تعدادی از آن ها ایران را ترک کردند.»
آمار رسمی از حضور یک میلیون و ۵۸۰ هزار  افغانستانی‌ در ایران خبر می‌دهد و آمارهای غیررسمی نیز از حضور بیش از 5/2 میلیون مهاجر  افغانستانی‌ در ایران حکایت می‌کند. اما حالا بررسی‌های میدانی نشان می دهد که کمبود کارگر و نیروی کار افغانستانی در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی، صاحبان کسب‌وکار را به دردسر جدی انداخته‌ است. حمید، در تهران در حوزه ساختمان‌سازی و پروژه‌های لوله‌کشی گاز کار می‌کند. آن طور که او روایت می‌کند، کمبود کارگر و نگهبان به چالش جدی برای ساختمان‌سازی تبدیل شده‌است. این فعال اقتصادی می‌گوید:«ما که کارمان با کارگران افغانستانی ارتباط مستقیم دارد، حالا به مشکل جدی خورده‌ایم. یک زمانی کارگر می‌آوردیم و روزی ۵۰ هزار تومان می‌دادیم، حالا با روزی ۱۰۰ هزار تومان هم کسی حاضر نیست کار کند.» آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تا سال گذشته، ۶۰ درصد از  افغانستانی‌ها مقیم ایران در صنعت ساختمان‌سازی مشغول کار بودند.