از اموال خود، پدران و اجدادتان تسهیلات غیرقانونی بدهید!

سرویس جامعه جوان آنلاین: البته طبق آنچه نماینده دادستان روزگذشته گفت، این متهم هیچ مبلغی از سود تسهیلات دریافتی را نداده و بدهی وی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است. دفاعیات حاشیه‌ای بدهکارترین متهم بانک سرمایه با واکنش قاضی مواجه و زوایای دیگری از زد و بند‌های مدیرانی با تسهیلات گیرندگان کلان این بانک فاش شد. از جمله اینکه طبق گفته‌های قاضی دادگاه، همسر جهانبانی برای سایر متهمان کمتر از ۱۰ دقیقه وثیقه می‌گذاشته است!
قاضی دادگاه و نماینده دادستان در مقام دفاع از مردم اظهارات تندی را خطاب به این متهم بیان داشتند. در بخشی از دادگاه نماینده دادستان به عنوان مدعی‌العموم به بانک‌ها در راستای اعطای تسهیلات هشدار داد و گفت: اگر مدیران بانکی بخواهند بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات دهند از اموال خود، پدران و اجدادشان پرداخت کنند، اما نمی‌توانند از کیسه ملت ببخشند. قاضی مسعودی مقام نیز در پاسخ به ادعای متهم مبنی بر دلسوزی برای ملت در راستای واردات کالای اساسی گفت: همه می‌گویند تحریم را دور زدیم، اما شما ملت را دور می‌زنید، ملت نمی‌خواهند شما کالای اساسی وارد کنید.

چهارمین دور رسیدگی به پرونده بزرگ‌ترین فساد بانکی به جلسه دوم بدهکارترین متهم این بانک رسید. محمود جهانبانی، جزو اولین ابربدهکار این بانک محسوب شد. مطابق آنچه در کیفرخواست، اظهارات قاضی و نماینده دادستان از جلسات دادگاه برمی‌آید، وی ۴۸۹ فقره تسهیلات ظرف دو سال از بانک سرمایه گرفته که ۱۱۹ عدد آن معوق و مابقی از طریق اخذ تسهیلات جدید تسویه شده است. شگرد جهانبانی این‌گونه بوده که با اخذ تسهیلات از بانک‌های مختلف معوقات بانک قبلی را تسویه می‌کرده است. این فرد با عنوان پرداخت وام به مردم ۱۷۰ فقره از سند ملکی آن‌ها را دریافت کرده و در رهن بانک گذاشته است. همچنین شگرد باند جهانبانی برای تهیه وثایق ملکی تسهیلات هم به همین شکل بوده است.


از رشوه به آقازاده‌ها تا گذاشتن وثیقه برای متهمان
رشوه به آقازاده‌ها و اعطای پست‌های مسئولیتی از دیگر اقدامات درج شده در پرونده این متهم است تا بدین طریق از آن‌ها در موعد دلخواه سوءاستفاده‌های لازم را انجام دهد.
در حالی که متهم سعی در بیان مطالب حاشیه‌ای داشت، بار‌ها قاضی به وی تذکر داد تا به اصل موضوع دریافت غیرقانونی تسهیلات بپردازد. قاضی مسعودی‌مقام در بخشی از این دادگاه خطاب به متهم بیان داشت: شما برای دریافت تسهیلات، به بانک سرمایه لشکرکشی می‌کردید و از طریق ارتباطاتی که در آن زمان داشتید، پیش آقای بخشایش می‌رفتید تا او را برای دادن وام مجاب کنید. شما اگر واردکننده بودید مسیر قانونی را طی می‌کردید وگرنه این ساختمان‌سازی‌ها و خرید سهام‌ها چه ارتباطی به واردات دارد.
رئیس دادگاه در ادامه خطاب به متهم گفت: شما به فرزندان مسئولان کشور وجوه غیرقانونی می‌دادید و فرزندان مسئولان را وارد شرکت‌های خود می‌کردید تا از آن‌ها سوءاستفاده کنید، اگر سوءنیتی نداشتید چرا افراد دیگر را در شرکت‌ها به کار نمی‌گرفتید. چرا شما به سراغ فرزندان مسئولان رفتید؟ در ذهن شما این بوده که از برخی اشخاص کمک بگیرید و فرزندان مسئولان را با خود همراه کنید و به آن‌ها خودرو، آپارتمان و سهام دهید.
قاضی همچنین تأکید کرد: شما ۶۰۴ میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کردید تا کالا‌های اساسی وارد کنید، اما نمی‌دانم چطور این مبالغ از جیب این و آن سردرآورده است. همسر شما چگونه برای تمام متهمان این پرونده در عرض ۱۰ دقیقه وثیقه نقدی آورده است. اگر دارید چرا پول بانک‌ها را نمی‌دهید؟
اما متهم ادعا داشت: دریافت تسهیلات برای دور زدن تحریم‌ها و نیز وارد کردن کالای اساسی مردم بوده است. وی در دفاعیاتش سعی داشت تا خود را تبرئه از اتهامات وارده کند و بر همین اساس ادعا کرد: برای انجام وظیفه، از زندگی خود گذشته و هیچ هدفی جز خدمت به کشور نداشته است. وی تأکید کرد: شاید اشتباه و کوتاهی و تخلف داشتم، اما کلاهبردار، خیانتکار و اخلالگر نبودم.
هشدار قاضی و مدعی‌العموم
قاضی مسعودی مقام در پاسخ به ادعای متهم مبنی بر دلسوزی برای ملت در راستای واردات کالای اساسی گفت: همه می‌گویند تحریم را دور زدیم، اما شما ملت را دور می‌زنید. ملت نمی‌خواهند شما کالای اساسی وارد کنید.
وقتی وی ادعای خوش حسابی خود به بانک‌ها را در جلسه دادگاه متذکر شد. قاضی خطاب به وی گفت: شما یک نامه از خوش‌حسابی خود از بانک سرمایه بیاورید نه اقتصاد نوین. بانک اقتصاد نوین نیز برای خود مسائلی دارد که در نوبت خودش به آن رسیدگی می‌شود. قاضی همچنین خطاب به متهم گفت: طبق استعلام بانک مرکزی شما طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴، ۴۸۹ فقره تسهیلات در شرکت‌های منتسب به خودتان دریافت کردید که از این قرارداد‌ها ۱۱۹ فقره معوق است و مابقی نیز از طریق دریافت تسهیلات تسویه شده است.
در بخش دیگری از دادگاه نماینده دادستان به عنوان مدعی‌العموم به بانک‌ها در راستای اعطای تسهیلات هشدار داد و گفت: اگر مدیران بانکی بخواهند بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات دهند، از اموال خود، پدران و اجدادشان پرداخت کنند.
در ادامه برگزاری این دادگاه، متهم ردیف دوم باند جهانبانی به دفاعیات پرداخت و پس از استماع دفاعیات وی، ادامه اظهارات وکیل این متهم و برگزاری این دادگاه به شنبه آینده موکول شد.