رئیس‌جمهوری: اگر نتیجه ملاقات با فردی،‌ آبادانی کشور است،‌ دریغ نمی‌کنم منافع ملی خط‌الراس دیپلماسی

الهام برخوردار
با نگاهی به روابط ایران و آمریکا از گذشته تا کنون متوجه می‌شویم که تا به حال هیچ دیدار و یا گفت‌وگویی بین روسای جمهور دو کشور رخ نداده است. در زمان دولت اصلاحات، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را داشت. اما رئیس دولت اصلاحات به این درخواست جواب منفی داد و از دیدار با کلینتون امنتاع کرد.
در دوران حسن روحانی هم همین اتفاق افتاد. اوباما این درخواست را داشت، اما فقط به یک تماس تلفنی ختم شد که همه این مسائل و رفتار‌های گوناگون و متعدد حکایت از اختلاف عمیق ایران و آمریکا دارد که طی سال‌ها‌ی متعدد قوام یافته و چهره خصمانه‌تری از قبل به خود گرفته است. هر چند در سایه مذاکرات هسته‌ای که منجر به توافق برجام شد طرفین پشت یک میز نشستند و در‌نهایت به یک توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای ایران دست یافتند، اما با تغییر دولت در آمریکا و روی کارآمدن دونالد ترامپ‌ و سپس خروج یکجانبه آمریکا از برجام دیری نپایید که این رویکرد کوتاه مدت آمریکا نسبت به ایران تغییر کرد و دوباره رویکرد خصمانه بر روابط دو طرف حاکم شد.
با این حال مسئولان ایران می‌گویند برای دفاع از منافع ملی کشور می‌توان با دولت آمریکا ملاقات و یا دیدار کرد. این را در سخنان حسن روحانی می‌توان دریافت، او روز گذشته اظهار کرد: اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل منافع ملی ما است. هر چند پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان گفت‌وگو با دولتمردان ایرانی بوده است و به گفته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در یکی از سفرهای روحانی به نیویورک ترامپ از تیم ایرانی هشت بار درخواست دیدار با روحانی کرده بود. ترامپ حتی اخیرا هم اعلام کرد حاضر به گفتگوی بدون پیش شرط با ایران است. اما حالا گویی روحانی برای منافع ملی حاضر است با ترامپ دیدار و مذاکره کند.


‌روحانی روز گذشته در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در شرایط فشار دشمن راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری بیشتر نداریم، اظهار کرد: دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیری کوتاهی نمی‌کند. معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل منافع ملی ما است.
به گزارش خبرگزاری‌ها وی ادامه داد: یک سال است که شدیدترین تحریم‌ها را بر ما وارد کردند ما هم در برابر تحریم‌ها ایستادیم. تعهدات خود را هم کاهش دادیم، اما بین مراحل کاهش تعهد دو ماه وقت گذاشته‌ایم تا فرصت دیپلماسی داشته باشیم. خواست ملت ما عزت، استقلال و همزمان کاهش زحمت و فشار و افزایش رفاه است. اگر بنا باشد با فشار به مردم کشور را اداره کنیم که هر کسی بلد است کشور را اداره کند. ما می‌ایستیم تا به اهداف و منافع و امنیت کشور به عظمت برسیم، جایی باید ایستاد که منافع وجود دارد. ما برای دفاع از منافع ملی و استقلال کشور می‌ایستیم، خسته نمی‌شویم و از هر ابزاری برای حل مسائل استفاده می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی کشتی ما را می‌گیرند، ما هم مذاکره می‌کنیم و هم با دلایل قانونی کشتی آنها را می‌گیریم؛ هر دو کار را باید انجام داد. قدرت و دیپلماسی باید با هم باشند برخی اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند یکی از این دو را باید داشت. ما هم باید قدرت اقتصادی و نظامی داشته باشیم و هم از مذاکره استفاده کنیم.
حسن روحانی افزود: گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد، بعد از مذاکره به جای یک میلیون بشکه نفت، دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار به کشور آوردیم هر ماه یک میلیارد دلار از پول‌های خود را آزاد کردیم قطعنامه‌هایی که آمریکا برای آنها 20 سال زحمت کشید را مثل بت تخریب کردیم، سرمایه خارجی جذب شد؛ البته وقتی شرکت‌های خارجی به کشور آمدند عده‌ای نگفتند این شرکت‌ها آمدند اما وقتی شرکت‌ها رفتند آنها می‌گویند چر این شرکت‌ها رفتند؟
روحانی ادامه داد: وزیر خارجه ما به پاریس می‌رود سپس با ما مشورت کرده و دوباره به پاریس برمی‌گردد. ما با مسئولان مربوطه مشورت و بحث داریم و باید کارمان را انجام دهیم، جایی که احتمال موفقیت حتی 10 تا 20 درصد وجود دارد هم باید جلو رفت و نباید فرصت را از دست بدهیم، البته قدرت داخلی و تولید ملی در راس همه کارهای ماست زیرا تولید و قدرت ملی به ما فرصت می‌دهد که با دنیا حرف بزنیم. احیای صنعت، کشاورزی، خدمات و روستاها به معنای توانمند شدن قدرت ملی است.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی، با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی در روستاها کار بسیار بزرگی است که انجام شده است گفت: اکنون یک روستایی با اینترنت می‌تواند یک گردشگر اروپایی را به خانه خود دعوت کند و صنایع دستی خود را به سایرین معرفی کند. راه حذف دلالی، استارتاپ‌ها و فضای مجازی است. اکنون یک روستایی می‌تواند از خانه خود محصولش را در هر بازاری بفروشد.
وی ادامه داد: قبل از سال 92 هر یک متر مکعب آب 920 گرم محصول خشک می‌داد، اما امروز یک متر مکعب آب 1450 گرم محصول خشک می‌دهد. این یعنی تحول در بذر و نوع کشت. ما اکنون می‌توانیم با آب کمتر محصول بیشتر برداشت کنیم البته نمی‌توانیم زمین را خیلی توسعه دهیم ولی باید کیفیت محصول را افزایش دهیم خودکفایی در گندم یا تولید بیشتر دانه‌های روغنی نشانه تحول در بخش کشاورزی است.
رئیس‌جمهور با بیان این که در زمینه گازرسانی، آب آشامیدنی و برق رسانی، راه روستایی، بهداشت و درمان، ارتباطات و گردشگری آمارهای ما قابل مقایسه با آمارهای جهانی است، تصریح کرد: 84 درصد مردم روستاها و نزدیک به 100 درصد مردم شهری به استثنای استان سیستان و بلوچستان اکنون به گاز دسترسی دارند. ما در بعضی روستاها مهاجرت معکوس داریم زیرا در شهرها آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و گاهی ناامنی و مسائل اخلاقی داریم در حالی که هوا و فضای روستا سالم تر است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا فدراسیون فوتبال می‌توانند برای خبرنگاران محدودیت ایجاد کند؟ «تاجِ» دیکتاتوری بر سر فدراسیون جلال خوش‌چهره اسرائیلی‌ها نگرانند «ابتکار» از سایه پررنگ ایران در چهل و پنجمین نشست سران هفت کشور صنعتی گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری: اگر نتیجه ملاقات با فردی،‌ آبادانی کشور است،‌ دریغ نمی‌کنم منافع ملی خط‌الراس دیپلماسی کاهش قیمت تا کجا ادامه دارد؟ کوتاهی دست دلالان از بازار مسکن با مبلغ فرار مالیاتی پزشکان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ 6 هزار میلیارد تومان پنهان در مطب‌های بی‌کارتخوان جنگ تجاری آمریکا و چین آرامش بعد از توفان تعرفه‌ها به مناسبت روز تکریم خانواده در گفت‌وگو با حسن محدثی بررسی شد گذار تدریجی ایران از «خانواده‌ متعارف» رئیس قوه قضائیه: فعالیت هیچ واحد تولیدی به دلیل اتهام مدیرانش نباید متوقف شود معاون اول رئیس‌جمهوری: مسئولان راه حل ساده مشکلات را وارد چرخه طولانی اداری نکنند پروانه مافی: دولت در دو‏سال باقی‏مانده بر حل مسائل معیشتی مردم تمرکز کند محمدجواد ظریف در سفر خود به چین مطرح کرد روزهای مهمی پیش رو است وزیر اطلاعات: مسئولان آهنگ خدمت دوباره را بنوازند