وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند

بخش خبری: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر دیروز گزینه‌های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش وزارت میراث فرهنگی را که ازسوی رئیس‌جمهور معرفی شدند اعلام کرد.
دکتر مسعود پزشکیان که اداره بخشی از جلسه علنی را برعهده داشت گفت: در اجرای اصل 133 قانون اساسی رئیس‌جمهور وزاری پیشنهادی و سوابق آنها را جهت بررسی سوابق و اخذ رای به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
وی افزود: در همین راستا محسن حاجی میرزایی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت خانه آموزش و پرورش و علی اصغر مونسان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به مجلس معرفی شدند.
* شرایط فسخ قراردادهای تجاری تعیین شد


نمایندگان درجلسه علنی در ادامه بررسی لایحه تجارت، شرایط فسخ قراردادهای تجاری را تعیین کردند.
نمایندگان در بررسی ماده 33 لایحه تجارت مقرر کردند که چنانچه نماینده به هنگام انعقاد قرارداد، نمایندگی خود در امضای قرارداد و هویت منوب عنه را افشاء کند، طرف مقابل فقط می‌تواند اجرای قرارداد را از اصیل مطالبه کند، مگر این که نماینده نیز صریح یا ضمن اجرای قرارداد را تعهد کرده باشد.
در ماده 34 مقرر شد چنانچه پیش از تاریخ اجرای تعهد، با توجه به اوضاع و احوال، ظن متعارف وجود داشته باشد که یکی از طرفین تعهدات اساسی خود را در تاریخ مقرر اجراء نخواهد کرد، طرف دیگر می‌تواند خواستار ارائه تضمین متناسب برای اجرای تعهد باشد و با ارائه آن از اجرای تعهدات خویش خودداری کند. اگر تضمین متناسب در مدت زمان متعارف ارائه نشود، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. با وجود این، چنانچه عدم اجرای تعهدات اساسی یکی از طرفین در تاریخ مقرر قطعی باشد، تقاضای ارائه تضمین لازم نیست و طرف دیگر می‌تواند راسا قرارداد را فسخ کند.
بنابر ماده 35 در صورت نقض تعهدات اساسی قراردادی، متعهدله می‌تواند راسا قرارداد را فسخ نماید. در اینصورت وجودحق فسخ مانع الزام ایفای تعهدواعمال آن مانع تقاضای جبران خسارت ناشی ازنقض نیست.
در ماده 36 مقرر شد در صورت نقض تعهدات غیر اساسی قراردادی، متعهد له می‌تواند به موجب اخطار مهلت اجرای قرارداد به وسیله متعهد را به نحو متعارف تمدید کند. در این صورت، متعهد له مجاز به الزام متعهد به ایفای تعهد نیست. اگر متعهد تعهدات خود را در مهلت مذکور اجرا نکرد یا اعلام نمود که اجرا نمی‌کند؛ متعهد له می‌تواند تا زمانی که تعهد مذکور انجام نشده است، قرارداد را فسخ نماید. در هر حال، متعهد له می‌تواند حسب مورد، خسارات ناشی از عدم اجرای قرارداد یا تاخیر در اجرای آن را از متعهد له مطالبه کند، مگر اینکه عدم اجرا یا تاخیر به حادثه خارجی غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل رفع مستند باشد.
بنابر ماده 37 این لایحه؛ هر گونه نقض قرارداد، شامل عدم اجرای قرارداد با تاخیر در اجرای آن، به زیان دیده حق مطالبه جبران کامل خسارت را می‌دهد، مگر این که نقض قرارداد ناشی از تجویز صریح مقنن باشد. مطالبه جبران کامل خسارت نافی اعمال ضمانت اجراءهای دیگر در نظر گرفته شده برای نقض قرارداد نیست و اعمال ضمانت اجراءهای مذکور، نافی حق مطالبه جبران کامل خسارت نمی‌باشد.
در ماده 38 مقرر شد که اگر یکی از طرفین قرارداد به دلیل نقض تعهدات قراردادی طرف دیگر طبق مقررات معامله را فسخ کند و طی مدت و به طریق متعارف معامله‌ای جایگزین منعقد نماید، می‌تواند مابه التفاوت مبلغ قرارداد و مبلغ معامله جایگزین وهرخسارت دیگر ناشی ازاین امررا ازطرف دیگر مطالبه کند.
بنابر ماده 39 لایحه تجارت؛ در صورت بروز حوادثی که تعادل قرارداد را به طور اساسی بر هم زده یا به نحو فاحشی هزینه اجرای تعهد را برای یک طرف افزایش داده است، طرف زیان دیده حق دارد به منظور ایجاد تعادل قراردادی در مدت متعارف و با ذکر دلایل درخواست مذاکره کند. درخواست مذاکره حق خودداری از اجرای تعهدات را به طرف زیان دیده نمی‌دهد.
نمایندگان در ماده 40 مقرر کردند؛ در کلیه قراردادهایی که موضوع آن اعطای نمایندگی است، سمت نمایندگی، حسب مورد، با انحلال، فوت یا حجر اعطاء‌کننده نمایندگی پایان می‌یابد، لکن، در صورت اقتضای ضرورت، نماینده قبلی تا تعیین نماینده جدید، با رعایت مصلحت، مسئولیت اداره اموال را بر عهده خواهد داشت.
بنابر ماده 41 لایحه تجارت؛ نحوه محاسبه کلیه مهلت‌ها و مواعد مقرر در قراردادها و این قانون تابع قانون آیین دادرسی مدنی است مگر به موجب قرارداد با قانون بر خلاف آن مقرر شده باشد.
نمایندگان در ادامه بررسی لایحه تجارت در ماده 42، دلالی را عقدی دانستند که به موجب آن دلال در برابر دیگر (آمر) تعهد می‌کند که برای او طرف معامله پیدا کند و در انعقاد معامله با طرف مذکور وساطت کند.
بنابر ماده 43؛ دلال می‌تواند در رشته‌های مختلف دلالی کند و شخصا نیز به تجارت بپردازد.
بر مبنای ماده 44 مقرر شد لایحه دلال می‌تواند در یک زمان برای چند آمر دلالی کند. در این صورت باید آنها را از این موضوع و مسائل دیگری که ممکن است موجب تغییر رای آنها شود آگاه کند.
همچنین در ماده 45 نمایندگان تصویب کردند؛ دلال در مقابل هر یک از طرفین مسئول خسارات ناشی از تقصیر خود است.
بر مبنای ماده 46؛ دلال باید اطلاعات صحیح و کاملی را در مورد جزییات معاملات مرتبط با موضوع دلالی به طرفین معامله ارائه کند. حتی اگر دلالی را برای یکی از طرفین انجام دهد.
در ماده47 این لایحه مقرر شد که دلال نمی‌تواند ازسوی یکی از طرفین معامله وجهی را دریافت، دینی را تادیه و یا این که تعهدات وی را اجرا کند مگر این که چنین اجازه‌ای داشته باشد.
بنابر ماده 48، دلال مسئول حفظ و نگهداری کلیه اشیا و اسنادی است که ضمن معاملات به او تسلیم می‌شود. مگر این که ثابت کند تلف اشیا یا اسناد مذکور ناشی از علتی است که به شخص او یا کارکنان وی مستند نیست.
در ماده 49 این لایحه مصوب شد؛ هر گاه اسناد معامله در حضور دلال امضاء و یه به وسیله او رد و بدل شود دلال ضامن اصالت امضاهای مندرج در اسناد مذکور است.
مجلس در جلسه نوبت عصر هم مواد 50 تا 56 لایحه تجارت را بررسی کرده و آن را به تصویب رساند.
براساس ماده 50 این لایحه دلال ضامن اجرای معاملاتی که به وساطت او مرتبط می‌شود نیست. براساس ماده 51 این لایحه دلال ضامن اعتبار اشخاصی است که به عنوان طرف معامله به عامر خود معرفی می‌کند؛ مگر این که به موجب قرارداد بین طرفین دلال از این مسئولیت معاف شده باشد. با این حال شرط عدم مسئولیت دلال مانع از رجوع به او در صورت تقصیر نخواهد بود. دلال در مقابل طرف قرارداد ضامن اعتبار عامر خود نیست.
براساس ماده 52 این لایحه دلال در مورد ارزش یا جنس کالای مورد معامله در برابر عامر مسئول است مگر این که به موجب قرارداد بین طرفین دلال از این مسئولیت معاف شده باشد. با این حال شرط عدم مسئولیت دلال مانع از رجوع به وی در صورت تفسیر نیست.
براساس ماده 53 این لایحه هرگاه طرفین معامله یا یکی از آنها به اعتبار تعهد شخص دلال معامله کنند دلال در مقابل متعهدله مسئول اجرای معامله است. براساس ماده 54 این لایحه چنانچه دلال در معامله موضوع قرارداد دلالی ذی نفع یا صحیح باشد باید طرف ناآگاه را از این امر مطلع کند. در غیر این صورت مسئول خسارات وارد شده است و به جزای نقدی از یک دهم تا نصف ارزش مورد معامله محکوم می‌شود.
براساس ماده 55 این لایحه در صورتی که دلال در معامله سهیم باشد با عامر خود متضامنا مسئول اجرای تعهد است. براساس ماده 56 این لایحه دلال حق ندارد بر خلاف تعهد خود در برابر شخصی که به وی ماموریت داده است به نفع طرف دیگر معامله اقدام یا بر خلاف عرف تجارتی محل از وی وجهی دریافت و یا وعده وجهی را قبول کند.
دراین صورت دلال مستحق اجرت و هزینه‌های صرف شده نیست و به جزای نقدی درجه 4 و دو سال محکومیت از دلالی محکوم می‌شود.
* بیانیه‌ 150 نماینده: تحریم «ظریف» نشان دهنده سیاست فریبکارانه آمریکا است
150 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: تحریم دکتر ظریف، سیاست‌های دوگانه آمریکا را نشان می‌دهد که از یک‌سو مدعی مذاکره با ایران است و ازسوی دیگر، عملاً دیپلماسی را تحریم می‌کند.
در این بیانیه آمده است: دولت قلدرمآب آمریکا در راستای سیاست‌های خصمانه خویش، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را در فهرست تحریم‌های یکجانبه خود قرار داد. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدجواد ظریف مسئول سیاست خارجی ایران را زبان گویای ملت رشید ایران در مجامع بین‌المللی دانسته و بر این باوریم تحریم ظریف، سیاست‌های دوگانه ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد که از یک‌سو مدعی مذاکره با ایران است و ازسوی دیگر، عملاً دیپلماسی را تحریم می‌کند.ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن تشکر از دکتر ظریف، این اقدام نابخردانه آمریکا را به شدت محکوم نموده و به سردمداران کاخ سفید و گروه B هشدار می‌دهیم. ملت سرافراز ایران ثابت کرده است در برابر دشمنان ظالم همانند کوه استوار ایستاده، اقدامات جنگ‌طلبانه، خصمانه و مغایر منشور ملل متحد را نشان‌دهنده استیصال و نوعی بدعت خطرناک و تروریسم سیاسی و دیپلماتیک می‌داند و هیچ‌کس و هیچ ابزاری نمی‌تواند از نفوذ کلام وزیر امور خارجه ایران جلوگیری نماید. این‌گونه اقدامات زمینه‌ساز اتحاد و انسجام هر چه بیشتر مردم با هر سلیقه سیاسی در برابر دشمنان نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت