رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد

بلافاصله بعد از به جریان افتادن تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر صنعت، فعل و انفعال‌هائی در جهت مقابل شروع شد تا اولاً نگذارند استیضاح شکل بگیرد و ثانیاً اگر شکل گرفت کاری کنند که استیضاح رای نیاورد. متاسفانه یکی از نمایندگان آذربایجان‌ شرقی با این استدلال که رضا رحمانی تنها وزیر این استان در دولت است، گفت هر طور شده باید او در دولت بماند. این، یعنی مصالح کشور باید قربانی تمایلات این و آن شود!
استمرار این تلاش‌ها و بی‌عملی وزیر صنعت و خودداری وی از استعفا نشان می‌دهد که شخص رئیس‌جمهور باید وارد عمل شود و برای باز کردن راه جهت فائق آمدن بر مشکلات این وزارتخانه و زیر مجموعه آن به ویژه کارخانجات خودروسازی که این روزها تخلفات انجام شده در آنها از موضوعات مهم مطرح در جامعه می‌باشد، اقدامی کارساز به عمل آورد.
رهاسازی قیمت خودرو
رهاسازی قیمت خودرو یکی از شاخصه‌های عملکرد وزیر صنعت در یکسال اخیر بوده است. قیمت انواع خودرو به چند برابر رسید و هر بار که مردم و رسانه‌ها به این رها بودن‌ها اعتراض کردند، وزیر صنعت با توجیهات غیرموجه تلاش کرد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.


بدتر از این، فروش اینترنتی خودرو در چند نوبت بود که مشتریان در همان ثانیه‌های اول مراجعه به سامانه، متوجه می‌شدند ظرفیت تکمیل است و امکان خرید وجود ندارد!
این وضعیت نشان می‌داد مافیای خودرو بشدت مشغول کار است و با سوء‌استفاده از رها بودن وضعیت خودرو در زیرمجموعه وزارت صنعت، به راحتی هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد و مردم را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد.
عمل نکردن به وعده‌هائی که شرکت‌های خودروسازی به مردم می‌دادند، از دیگر عوامل نشان‌دهنده رها بودن اوضاع در وزارت صنعت بود. مردم با قرارداد قیمت مشخص، زمان تحویل مشخص و ویژگی‌های مشخص، از شرکت‌ها خودرو می‌خریدند ولی به هیچیک از این قرارها عمل نمی‌شد. وقتی مردم اعتراض می‌کردند، باز هم وزیر وعده رسیدگی می‌داد و توجیه می‌کرد و به وعده‌ها عمل نمی‌کرد. خودروسازها گاهی کمبود قطعه، گاهی مشکل ارزی و گاهی مسائل دیگر را بهانه قرار می‌دادند و همچنان با افزایش قیمت خودرو جیب مردم را خالی می‌کردند و بازار را ملتهب و مردم را نگران می‌کردند. در این میان، معلوم نبود وزارت صنعت و شخص وزیر چه می‌کند و چرا به وظایف عمل نمی‌کند!
خام‌فروشی و خاک‌فروشی
سال‌ها قبل روزنامه جمهوری اسلامی گزارشی درباره فروش خاک کشور به بیگانگان از بندر بوشهر چاپ کرد و خواستار برخورد با خاک‌فروشان شد ولی برخوردی صورت نگرفت. سال گذشته نیز همان گزارش را با اضافاتی چاپ کرد ولی بازهم خبری از برخورد نشد.
درباره فروش سنگ به چین و تعدادی دیگر از کشورها و همینطور فروش سنگ‌آهن، گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها منتشر شد با این تاکید که ما خام‌فروشی می‌کنیم و بیگانگان سنگ‌آهن‌ ما را به آهن تبدیل می‌کنند و با چند برابر قیمت به خودمان می‌فروشند. این، خیانت به کشور است و باید جلوی آن گرفته شود. معاون اول رئیس‌جمهور در ماه قبل طی بخشنامه‌ای به وزارت صنایع دستور داد صدور مواد خام از قبیل سنگ‌آهن فقط بعد از تامین مواد موردنیاز کارخانه‌های تولید فولاد مجاز است، ولی وزارت صنایع به این بخشنامه عمل نکرد و هم‌اکنون بعضی کوره‌ها و خط تولید ذوب‌آهن اصفهان و سایر کارخانجات ذوب‌آهن تعطیل هستند چون سنگ‌آهن به وفور صادر می‌شود و پول آن به جیب معدن‌داران می‌رود که در فکر ازدیاد سرمایه‌های خود هستند نه تولیدات داخلی. وزارت صنایع و شخص وزیر صنایع در این زمینه باید پاسخگو باشد ولی کاری نمی‌کند.
هفت‌خان‌های مجوزگیری
یکی دیگر از مشکلات تولید در کشور، دشواری دریافت مجوز تولید در بخش صنایع است. تولیدکنندگان زیادی به دلیل موانعی که بر سر راه دریافت مجوز وجود دارد، یا از سرمایه‌گذاری پشیمان شده‌اند و یا سرمایه آنها معطل مانده است.
این معضل را بارها رسانه‌ها مطرح کرده‌اند و تولیدکنندگان به شکل‌های مختلف به زبان آورده‌اند ولی وزارت صنایع همچنان بی‌اعتنا به این مانع‌تراشی‌ها ادامه داد. اگر این موانع برطرف شوند و سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی مجوز دریافت کنند، تولید کشور بالا می‌رود، اشتغال افزایش می‌یابد، آمار بی‌کاری کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها از کشور خارج نمی‌شوند. ولی متاسفانه وزارت صنایع توجهی به این واقعیت‌ها نمی‌کند و علیرغم وعده‌هائی که وزیر و مدیران این وزارتخانه می‌دهند، موانع همچنان باقی هستند و مشکلات تولید، موجب ناامیدی تولیدکنندگان شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران ناچار شده‌اند سرمایه‌های خود را به خارج برده و در کشورهای دیگر به تولید مشغول شده‌اند و موجب رونق کسب و کار و اشتغال در آن کشورها شده‌اند.
به مجلس امیدی نیست
متاسفانه کمیسیون صنایع مجلس در یکسال گذشته، اقدامی در جهت بررسی وضعیت ناامید‌کننده وزارت صنایع به عمل نیاورده و اگر درصدد بررسی برآمده، آن را به نتیجه عملی نرسانده است. علاوه بر این، حتی دو نماینده مجلس نیز در مسائل مربوط به اخلال در بازار خودرو متهم هستند که هفته گذشته بازداشت شدند و شنبه این هفته با سپردن وثیقه 10 میلیارد تومانی آزاد شدند. این دو نماینده هم‌اکنون در جلسات مجلس شرکت می‌کنند و حق رای در قانونگذاری دارند و اگر وزیر صنایع استیضاح شود این دو نماینده نیز ازجمله افرادی خواهند بود که حق رای دادن درباره او خواهند داشت و قطعاً به نفع او رای خواهند داد.
بدین ترتیب، به مجلسی که به وظیفه نظارتی خود عمل نکرده و حتی بعضی از نمایندگان در پرونده اخلال در بازار خودرو متهم هستند امیدی نیست که بتواند وزیر صنایع را استیضاح کند. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز به وظیفه خود در قبال نمایندگانی که اکنون متهم هستند عمل نکرده و معلوم نیست بعد از این در این زمینه چه خواهد کرد.
مجموعه این عوامل، ایجاب می‌کند شخص رئیس‌جمهور وارد عمل شود و با کنار گذاشتن وزیر صنایع و انتخاب یک وزیر کاردان و قاطع، این وزارتخانه و صنعت کشور ازجمله صنعت خودروسازی را از بحران کنونی نجات دهد.
*بی‌عملی وزیر صنعت و خودداری وی از استعفا نشان می‌دهد شخص رئیس‌جمهور باید وارد عمل شود و با کنار گذاشتن او و انتخاب یک وزیر کاردان و قاطع، این وزارتخانه و صنعت کشور را از بحران کنونی نجات دهد
*متاسفانه وزارت صنایع توجهی به موانع موجود بر سر راه تولید نمی‌کند و علیرغم وعده‌هایی که وزیر و مدیران وزارتخانه می‌دهند موانع همچنان باقی هستند
*به مجلس که به وظیفه نظارتی خود عمل نکرده و حتی بعضی از نمایندگان در پرونده اخلال در بازار خودرو متهم هستند امیدی نیست که بتواند وزیر صنایع را استیضاح کند
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت