در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها

وزرای نفت، نیرو و راه و مسکن روز گذشته در همایش دستاورد‌های دولت در زیرساخت‌های روستایی که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد به تشریح اقدامات و خدمات ویژه دولت در روستاها پرداختند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت، در حاشیه همایش دستاورد‌های دولت در زیرساخت‌های روستایی گفت: بیش از 84 درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش طرح گاز رسانی قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه گازرسانی در دولت یازدهم تسریع شده است افزود: وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی، طرح گازرسانی به روستا‌ها را انجام داده است.
وی با بیان اینکه گازرسانی به روستا‌ها از بودجه عمومی انجام نشده و سختی، به کشور تحمیل نکرده است گفت: بیش از 14 هزارو 419 روستا برق رسانی شده است که ما از سال 93 تا کنون این طرح را در 14 هزار و 500 روستای دیگر اجرا و در کل تعداد روستا‌های گاز رسانی شده را به رقم 28 هزارو 916 عدد رساندیم که این تعداد به معنای تحت پوشش قرار گرفتن بیش از 84 درصد جمعیت روستایی است.


وزیر نفت ادامه داد: بجز استان سیستان و بلوچستان بیش از 94 در صد جمعیت شهری کشور نیز گازرسانی شده است. زنگنه با بیان اینکه هدف‌گذاری برای گازرسانی در کشور 95 درصد کل جمعیت شهری و روستایی بوده است افزود: هم‌اکنون به عدد 94 درصد رسیده‌ایم که بزودی از این رقم نیز خواهیم گذشت.
وی هزینه گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها را 19 هزار و 200 میلیارد تومان دانست و گفت: 15 هزارو 700 میلیارد تومان آن در روستا‌ها و 3 هزارو 500 میلیارد تومان در شهر‌ها هزینه شده است.زنگنه افزود: نکته مهم اجرای این طرح، استفاده از توان داخل برای عملیاتی شدن گاز رسانی در روستا‌های کشور است.
وزیر نفت با اشاره به کاهش مصرف گاز مایع و نفت سفید از روزانه 20 تا 25 میلیون لیتر به 3 میلیون لیتر در روز افزود: یکی از بزرگترین دست آورد‌ها در اجرای طرح گازرسانی به روستا‌ها کمک به مراتع و جنگلها است، زیرا با وجود گاز، قطع درخت و بوته کنی دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه در سال 92 برداشت گاز از پارس جنوبی بیش از 91 میلیارد مترمکعب بوده که این رقم درسال 98 به 228 میلیارد مترمکعب رسیده است ادامه داد: کل گاز برداشتی از میادین گازی کشور در سال 92 بیش از 183 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال 98 به 330 میلیون مترمکعب یعنی روزانه 850 میلیون مترمکعب رسیده است.زنگنه افزود: بزودی از روزانه 1000 میلیون مترمکعب در روز گذر خواهیم کرد که البته این رقم نشان از اصراف در مصرف این کالا است.
نوسازی سالانه 200 هزار واحد روستایی
وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش با اشاره به اینکه بنیاد مسکن سالانه 200 هزار واحد روستایی را نوسازی و مقاوم سازی می‌کند گفت: یکی از برنامه‌های این بنیاد، تهیه طرح هادی برای روستا‌ها است که اولویت اجرای این طرح در روستا‌های بیش از 20 خانوار است.
محمد اسلامی با بیان اینکه 37 هزار و 400 روستای کد‌دار در کشور وجود دارد افزود: تا قبل از دولت یازدهم، برای 13 هزار و 51 روستا طرح هادی تهیه شده بود که در دولت یازدهم و دوازدهم برای 5 هزار و 867 دیگر نیز طرح هادی تهیه شد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت بخشیدن به تهیه و اجرای طرح هادی گفت: با توجه به شرایط موجود در برخی روستاها، طرح هادی 9 هزار روستا بازنگری شده است.
اسلامی درباره وضعیت راه‌ها افزود: قبل از پیروزی انقلاب، 200 کیلومتر از راه‌های روستا‌های کشور آسفالت داشت که بعد از انقلاب و تا دولت یازدهم این رقم به 99 هزار و 250 کیلومتر رسید.
وزیر راه و شهرسازی، راه‌های روستایی کشور را 123 هزار کیلومتر دانست و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، 10 هزار و 868 کیلومتر از راه‌های روستایی، آسفالت شده است.وی ادامه داد: در سال 84، هفت درصد خانه‌های روستایی، مقاوم بودند که این رقم امروز به 43 درصد رسیده است.
اسلامی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا سالانه 200 هزار واحد روستایی را مقاوم کنیم، گفت: طرح اقدام ملی در روستا‌های کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و متعهد شدیم تا پایان سال، 2 هزار کیلومتر راه روستایی را احداث و تکمیل کنیم.
برق‌رسانی به تمامی روستاها تا پایان دولت دوازدهم
همچنین وزیر نیرو در حاشیه بازدید رئیس‌جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه زیربنایی روستاهای کشور گفت: براساس آمار سازمان ملل، جمعیت روستایی برق‌دار در سطح دنیا 76 درصد است ولی در ایران این رقم به 99.7 درصد رسیده است و تنها 0.3 درصد جمعیت روستایی فاقد برق هستند.
رضا اردکانیان با اشاره به تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب در سال 81 گفت: از سال 81 تا پیش از شروع به کار دولت یازدهم در سال 92 به طور متوسط هر سال 260 روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل شده بودند ولی از سال 92 تاکنون به طور متوسط سالیانه یک هزار و 690 روستا از شبکه آب سالم برخوردار شده‌اند.
وی با اشاره به افزایش 6.5 برابری آبرسانی به روستاهای کشور در دولت تدبیر و امید، ادامه داد: تا سال 81 حدود 900 هزار نفر از جمعیت روستایی کشور به آب سالم و پایدار دسترسی داشته‌اند ولی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با اجازات مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی توانسته‌ایم طی 6 سال اخیر به بیش از 6.7 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور آبرسانی کنیم و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم تا پایان دولت دوازدهم به 10 میلیون نفر خواهید رسید.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور فعال بوده است، اضافه کرد: پس از انقلاب این کار سرعت گرفت و تا پیش از شروع دولت تدبیر و امید 142 واحد در کشور فعال بوده است و در طی 6 سال اخیر 76 تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر نیز وارد مدار شده است.
اردکانیان با تاکید بر اینکه تا پایان امسال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: همچنین درحال حاضر هر هفته 30 روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند و هر 45 روز نیز یک تصفیه‌خانه آب در کشور افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه روند برق‌رسانی به روستاهای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرعت بسیار خوبی داشته است، بیان کرد: در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم هر هفته به 9 روستای کشور برق‌رسانی کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت