دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی

قیمت دلار که از ابتدای هفته با کاهش همراه بوده، ‌دیروز 300 تومان دیگر ارزان شد تا در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی قرار گیرد.
قیمت دلار که چند ماهی بین 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان در نوسان بود،‌ از ابتدای هفته جاری با افت قیمت همراه شد. البته این کاهش قیمت در روز گذشته با شتاب بیشتری همراه بود و 300 تومان ارزان‌تر از روز یکشنبه به فروش رسید.
افت قیمت چند روزه دلار باعث شده تا صرافی‌های بانکی،‌ هر دلار را 11 هزار و 150 تومان از مردم بخرند و 11 هزار و 200 تومان به فروش برسانند.
موثرترین دلیل پایین آمدن قیمت دلار در بازار را باید در کاهش قیمت حواله درهم جستجو کرد. در کنار آن بالا رفتن احتمال آغاز بکار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک‌ و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران پس از سفر غیر منتظره ظریف به فرانسه بیشترین نقش را در افت قیمت دلار بازی کرده است.


در همین حال رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان در خصوص دلایل کاهش قیمت ارز، اظهار کرد: با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر مطلوب بوده و تقاضای کاذب از این بازار خارج شده است.
کامران سلطانی‌زاده با بیان اینکه سفته‌بازی در بازار ارز دیگر وجود ندارد، گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیرضروری از بازار ارز شده و درحال حاضر فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.
رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان افزود: ازسوی دیگر بانک مرکزی مانند گذشته در قیمت عرضه ارز دخالت نمی‌کند و قیمت فعلی، قیمتی است که براساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود؛ به عبارت دیگر همان ارزی که ازسوی صادرکننده وارد کشور می‌شود، به متقاضیان نیز به فروش می‌رسد.
سلطانی‌زاده با اشاره به محدودیت در سقف خرید ارز ازسوی بانک مرکزی، تصریح کرد: برخی افراد که مصرف‌کننده اصلی ارز هم نبودند، با خرید و فروش حجم زیادی از ارز، مشکل ایجاد می‌کردند که این مشکل نیز اکنون وجود ندارد.
وی همچنین درخصوص جلوگیری از معاملات ارز در بازارهای غیر رسمی و فضای مجازی، اظهار کرد: قیمت‌گذاری و خرید و فروش ارز در فضای مجازی سبب می‌شد تا در بازار ایجاد تقاضای کاذب شود که نهادهای نظارتی، پلیس فتا و نهادهای امنیتی با کانال‌هایی که در فضای مجازی خرید و فروش ارز انجام می‌دادند، برخورد کردند.
رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به محدودیت تعداد دفعات خرید ارز در سامانه سنا، گفت: درحال حاضر مشکلی که در بازار ارز داریم این است که هر مسافری اگر یک‌بار در سامانه سنا برای خرید ارز اقدام کند و کمتر از 2000 یورو بخرد، دیگر نمی‌تواند به سقف خرید 2000 یورو خود برسد.
سلطانی‌زاده افزود: بنابراین متقاضیان ارز یا باید همه ارز خود را یک‌جا بخرند، در غیر این صورت حتی با خرید 100 دلار هم کد ملی‌شان قفل می‌شود و نمی‌توانند دیگر خرید کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرده و مدیریت مناسب را در این باره انجام دهد و گفت: هنوز بانک مرکزی ارتباطی با ما در مورد تامین ارز اربعین نداشته، اما امیدوارم که همکاری لازم و هماهنگی در زمان مناسبی انجام شود تا شاهد مشکلات سال گذشته نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت