اگر نتیجه ملاقات با فردی آبادانی کشور است،‌ دریغ نمی‌کنم

 رئیس جمهور یکسان بودن روستانشین و شهرنشین را از ثمرات انقلاب دانست و با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، شکاف بین جامعه شهری و روستایی کنار رفت، تصریح کرد: ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ و بیش از ۱۴ هزار طی این دولت گازرسانی شده است و افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی گفت: امروز شهر و روستا از نظر قانون و جایگاه اجتماعی یکسان هستند و رفاه بیشتر و دسترسی روستانشینان به خدمات انرژی، سلامت و ارتباطات؛ هدف بزرگ این دولت است.
رئیس جمهور خدمت به روستاها و تلاش برای توسعه و پیشرفت روستاهای کشور را اولویت دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: دولت از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت روستاها دریغ نمی‌کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد، گفت: قبل از انقلاب در کنار فاصله‌ها و شکاف‌های جامعه روستایی و شهری بودن نیز یکی از طبقه‌بندی‌ها بود. قبل از انقلاب روستایی بودن با خودکم‌بینی، توأم بود و در مقابل شهرنشینی و مرکز نشین بودن یک افتخار محسوب می‌شد گویی شهری و روستایی از نظر فکری، علمی و تمدنی با هم تفاوت داشتند و شهرنشین‌ها نسبت به روستایی‌ها برتری داشتند.


دکتر روحانی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در روستاها، امروز شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم، گفت: تأمین امکانات در روستاها و در کنار آن، مشکلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی و برخی مشکلات دیگر در شهرها،  مهاجرت از شهرها به روستاها را افزایش داده است و برخی روستاها به مقصد گردشگری تبدیل شده که این یک تحول بزرگ است.
 رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط سخت امروز که با فشار اقتصادی و تحریم دشمنان مواجه هستیم، راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری و انسجام بیشتر نداریم، گفت: دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم.
دکتر روحانی تأکید کرد: اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یکسال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با 2 ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم. دکتر روحانی با بیان اینکه خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توأم با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌ها است، گفت: ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تأمین شود.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای امنیت و منافع خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم، گفت: در کنار این ایستادگی و مقاومت برای حل و فصل مسایل خود مذاکره هم می‌کنیم. وقتی کشتی ما را توقیف می‌کنند، هم مذاکره می‌کنیم و هم کشتی آنها را می‌گیریم. هر دو کار را با هم انجام می‌دهیم.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم و در کنار هم باشد، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند، یک دست کافی است، اشتباه می‌کنند، باید هم از قدرت نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود استفاده کنیم، هم از قدرت سیاسی، دیپلماسی و مذاکره.
 رئیس جمهور افزود: برخی که در گوششان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به جای یک میلیون بشکه بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر ماه حدود یک میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی که آمریکا 30 سال برای آن زحمت کشیده بود به مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد.
دکتر روحانی اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنها از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از همه توان خود برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم، اظهار داشت: باید از کار هر فردی که در کشور خدمت می‌کند. سپاسگزاری کنیم و ناشکری است که کار یک نهاد را خوب توصیف کنیم و نسبت به نهاد دیگر، ناشکر باشیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ظاهراً یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند اما معتقدیم که همه اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود.
رئیس جمهور گفت: در زمینه هسته‌ای دو گام مهم برداشته‌ایم، اما همزمان مذاکره هم می‌کنیم. وزیر خارجه کشورمان به پاریس می‌رود برای مشورت بازگشته و دو مرتبه به پاریس باز می‌گردد و ما نیز با مسئولین مربوطه جلسه گذاشته و گفتگو می‌کنیم و معتقدیم باید هر گونه اقدامی که لازم است را انجام دهیم. حتی اگر احتمال موفقیت 20 یا 10 درصد باشد، نیز باید تلاش کنیم و نباید فرصت را از دست بدهیم. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه قدرت ملی و تولید ملی در رأس اقدامات دولت قرار دارد، گفت: تولید ملی و قدرت ملی به ما فرصت می‌دهد که با دنیا حرف بزنیم و امروز احیاء صنعت، کشاورزی و بخش خدمات شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی است.